جدیدترین اخبارجهان

بایدن در تلاش برای تنبیه پوتین واردات نفت و گاز روسیه به ایالات متحده آمریکا را ممنوع کرد

آمریکا واردات نفت و گاز از روسیه را ممنوع کرد

جو بایدن در تلاش برای تنبیه پوتین واردات نفت و گاز روسیه به ایالات متحده آمریکا را ممنوع کرد

بریتانیا در تلاش برای افزایش فشار اقتصادی بر مسکو به دلیل حمله به اوکراین به آمریکا می‌پیوندد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده واردات نفت و گاز روسیه به آمریکا را ممنوع کرده است، زیرا واشینگتن می‌خواهد تحریم‌های اقتصادی را علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین در تلاش برای محروم کردن روس‌ها از یک منبع درآمد کلیدی تشدید کند. جو بایدن در تلاش برای تنبیه پوتین واردات نفت و گاز روسیه به ایالات متحده آمریکا را ممنوع کرد

این اقدام پس از چند روز بحث در دولت بایدن و سپس بین ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی در مورد مزایای ممنوعیت انرژی روسیه برای مجازات  ولادیمیر پوتین به دلیل حمله به اوکراین و همچنین خطر ایجاد شوک جدیدی در انرژی جهانی انجام شد.

پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه بانک‌های کلیدی روسیه، اکنون مقامات ارشد دولتی، الیگارشی‌ها و همچنین بانک مرکزی روسیه با جبهه جدیدی از تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه در اقتصاد جهانی روبرو خواهند شد.

جو بایدن روز سه شنبه در کاخ سفید گفت «نفت روسیه دیگر در بنادر آمریکا قابل قبول نخواهد بود و مردم آمریکا ضربه قدرتمند دیگری به ماشین جنگی پوتین وارد خواهند کرد.»

بریتانیا در حال برنامه ریزی برای پیروی از این روند است و نخست وزیر بوریس جانسون آماده می شود تا واردات نفت از روسیه را به مرور زمان به صفر برساند، اما آلمان تاکنون در برابر هرگونه ممنوعیت خرید نفت خام روسیه مقاومت کرده است.

جو بایدن گفت «ما با درک این موضوع که بسیاری از متحدان و شرکای اروپایی ما ممکن است در موقعیتی نباشند که به ما بپیوندند، این ممنوعیت را پیش می‌بریم.» اما ما در حال همکاری نزدیک با اروپا و شرکای خود برای توسعه یک استراتژی بلندمدت برای کاهش وابستگی آنها به انرژی روسیه نیز هستیم.»

ممنوعیت واردات از روسیه به آمریکا در مقایسه با یک تحریم کامل بین المللی به مراتب کمتر مخرب خواهد بود زیرا تنها بخش کوچکی از محموله های روسیه به ایالات متحده می رود. 

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، روسیه بزرگترین صادرکننده نفت جهان در پایان سال گذشته میلادی تقریباً ۸ میلیون بشکه در روز نفت خام و فرآورده‌های نفتی را به بازارهای جهانی ارسال کرد. حدود ۶۰ درصد از صادرات نفت روسیه به اروپا -از جمله حدود ۲ درصد به انگلیس و ۸ درصد به ایالات متحده- می رود. چین حدود ۲۰ درصد را به خود اختصاص داده است.

جو بایدن با فشار زیادی از سوی اعضای کنگره، اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات، برای پیشبرد ممنوعیت واردات نفت روسیه مواجه بود و در تلاش برای حفظ جریان انرژی در سراسر جهان و همچنین جلوگیری از افزایش شدید قیمت بنزین در داخل ایالات متحده مقاومت می‌کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده گفت که «دفاع از آزادی» هزینه هایی را نیز به شکل قیمت های بالاتر برای آمریکا به همراه خواهد داشت، اما او به شرکت های انرژی ایالات متحده نسبت به سوء استفاده از این افزایش ها هشدار داد. 

جو بایدن گفت «تجاوز روسیه برای همه ما هزینه دارد و زمانی برای سودجویی یا افزایش قیمت نیست. جو بایدن در تلاش برای تنبیه پوتین واردات نفت و گاز روسیه به ایالات متحده آمریکا را ممنوع کرد

جو بایدن در تلاش برای تنبیه پوتین واردات نفت و گاز روسیه به ایالات متحده آمریکا را ممنوع کرد
جو بایدن در تلاش برای تنبیه پوتین واردات نفت و گاز روسیه به آمریکا را ممنوع کرد

الکساندر نواک، وزیر انرژی سابق و معاون کنونی نخست‌وزیر روسیه دوشنبه شب هشدار داد که یک ممنوعیت احتمالی می تواند قیمت نفت را بیش از دو برابر و به ۳۰۰ دلار در هر بشکه برساند. او همچنین گفت که «روسیه این گزینه را دارد که از طریق خط لوله اصلی نورد استریم گاز به اروپا را قطع کند، اما تا کنون این کار را انجام نداده است زیرا هیچکس از آن سود نخواهد برد.»

با واکنش تجار به اخبار ممنوعیت واردات از روسیه به آمریکا، قیمت نفت خام برنت روز سه‌شنبه با ۷ درصد افزایش به حدود ۱۳۲ دلار در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت، معیار ایالات متحده، با حاشیه مشابهی افزایش یافت و به ۱۲۹ دلار رسید.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا قرار است اواخر روز سه‌شنبه درباره برنامه‌اش برای کنار گذاشتن نفت روسیه اطلاعیه‌ای بدهد، اما این کشور نسبت به سرزمین‌های اصلی اروپا کمتر به روسیه وابسته است. عرضه روسیه ۸ درصد از کل واردات نفت و ۱۸ درصد از گازوئیل به بریتانیا را تشکیل می‌دهد.

نخست وزیر بریتانیا همچنین قول داده است که استراتژی انرژی جدیدی را در دو هفته آینده منتشر نماید و بر نیاز به افزایش تولید از میادین نفت و گاز دریای شمال و همچنین افزایش انرژی های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای تاکید کند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز دوشنبه ایده ممنوعیت واردات نفت روسیه از سوی اروپا را رد کرد و گفت که ترجیح می دهد فشار «پایدار» بر مسکو اعمال کند که هزینه زیادی بر آلمانی ها به عنوان مصرف کنندگان انرژی تحمیل نکند.

شولتس گفت «دولت آلمان ماه‌ها با شرکای خود در اتحادیه اروپا و فراتر از آن، برای ایجاد جایگزین‌هایی برای انرژی روسیه سخت کار کرده است. با این حال، این را نمی‌توان یک شبه انجام داد.»

محمد بارکیندو، دبیرکل گروه تولیدکنندگان اوپک هشدار داد که در صورت تحریم همه جانبه، هیچ راهی برای پر کردن شکاف نفت روسیه وجود نخواهد داشت. او روز دوشنبه در کنفرانس انرژی CERAWeek در هیوستون گفت «در حال حاضر هیچ ظرفیتی در جهان وجود ندارد که بتواند جایگزین ۷ میلیون بشکه صادرات شود.»

قیمت نفت در روزهای اخیر افزایش یافته است زیرا بسیاری از مصرف کنندگان بزرگ نفت، نفت روسیه را حتی قبل از اعلام هرگونه تحریم رسمی نفت خام تحریم کرده اند. نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت هر دو سال ۲۰۲۱ را با قیمتی کمتر از ۸۰ دلار در هر بشکه به پایان رساندند.

#تحریم_نفت_و_گاز_روسیه #تحریم_واردات_از_روسیه #تحریم_انرژی_روسیه #تحریم_نفت_روسیه #تحریم_گاز_روسیه #تحریم_ولادیمیر_پوتین #تنبیه_ولادیمیر_پوتین #جو_بایدن #رئیس_جمهور_آمریکا #تحریم‌های_جدید_علیه_روسیه  #تحریم_نفت_گاز_روسیه   #صادرات_روسیه_به_آمریکا  #صادرات_روسیه_به_اروپا   تحریم نفت گاز روسیه    صادرات روسیه به آمریکا     تحریم نفت گاز روسیه  صادرات روسیه به آمریکا       تحریم نفت گاز روسیه  صادرات روسیه به آمریکا 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا