جدیدترین اخبارجهان

بایدن ضمن تاکید برای حمایت از اعتراضات ایران گفت از این بیداری در ایران «حیرت‌زده» هستم

بایدن گفت از اعتراضات ایران «حیرت‌زده» است/ اوباما گفت عدم حمایتی علنی دولتش از اعتراضات جنبش سبز  ۲۰۰۹ اشتباه بود

جو بایدن ضمن تاکید برای حمایت از اعتراضات ایران گفت از این بیداری در ایران «حیرت‌زده» هستم

جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز جمعه گفت که از اعتراضات گسترده در ایران که شاهد بزرگترین موج تظاهرات در سال‌های اخیر می‌باشد و پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز شد، «حیرت‌زده» شده است.

جو بایدن ضمن تاکید برای حمایت از اعتراضات ایران گفت از این بیداری در ایران «حیرت‌زده» هستم
جو بایدن ضمن تاکید برای حمایت از اعتراضات ایران گفت از این بیداری در ایران حیرت‌زده است

بایدن در کالجی در ایروین، کالیفرنیا خطاب به گروهی از معترضانی که با در دست داشتن پلاکاردهای «ایران آزاد» تجمع کرده بودند، گفت «می‌خواهم بدانید که ما در کنار شهروندان ایران، زنان شجاع ایران ایستاده‌ایم.»

بایدن گفت «آنچه در ایران بیدار شده، مرا حیرت زده کرد. من فکر نمی کنم این بیداری که در ایران پدید آمده است تا مدت‌های طولانی خاموش شود.»

باراک اوباما نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به رویکرد دولتش در عدم حمایت علنی از اعتراضات جنبش سبز در سال ۸۸ گفت «با نگاه به گذشته، این رویکرد اشتباه بود.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۱۴ اکتبر در مصاحبه ای با پادکست «پاد سیو آمریکا» (Pod Save America) با اشاره به اعتراضات جنبش سبز پش از انتخابات خرداد ۸۸ و سکوت دولت خود در آن دوره گفت در آن زمان در دولت او در مورد حمایت علنی از اعتراضات در ایران اختلاف نظر جدی وجود داشت، زیرا نگران بوده که معترضان در داخل ایران متهم به حمایت خارجی و دست داشتن ایالات متحده در این جنبش شوند هر چند اکنون با نگاهی دوباره به گذشته از این استراتژی «پشیمان» است.

اوباما گفت «هر جا بارقه‌ای از امید می‌درخشد و مردم در طلب آزادی هستند، باید آن را در کانون توجه قرار دهیم  و با آن ابراز همبستگی کنیم.»

اعتراضات سراسری در ایران با جان باختن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله در ۱۶ سپتامبر آغاز شد. این ناآرامی ها علیرغم آنچه عفو بین‌الملل آن را «سرکوب وحشیانه بی امان» خواند، همچنان ادامه دارد که شامل «حمله تمام عیار به کودکان معترض» می‌شود که منجر به کشته شدن حداقل ۲۴ کودک زیر سن قانونی شده است.

بایدن پیش از آغاز سخنرانی خود در مورد کاهش هزینه‌های خانواده‌های آمریکایی در ایروین، نزدیک لس‌آنجلس، که دارای یک جامعه بزرگ ایرانی است، مختصری درباره اعتراضات ایران صحبت کرد.

بایدن گفت «زنان در سراسر جهان به طرق مختلف مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، اما به خاطر خدا حداقل باید بتوانند آنچه را که می‌خواهند بپوشند». بایدن افزود ایران «باید به خشونت علیه شهروندان خود که صرفاً بر اساس حقوق اساسی خود اعتراض می کنند، پایان دهد.»

بایدن به جامعه محلی ایرانیان گفت «می‌خواهم از همه شما برای اینکه عقاید خود را علناً ابراز می کنید، تشکر کنم.»

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا