جدیدترین اخبارجهان

جو بایدن به نخست وزیر اسرائیل می گوید که ابتدا با ایران دیپلماسی را امتحان می کند

بایدن در دیدار با بنت در کاخ سفید گفت در صورت شکست احیای برجام، رویکرد دیگری را پیش می‌گیریم

جو بایدن به نخست وزیر اسرائیل می گوید که ابتدا با ایران دیپلماسی را امتحان می کند

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدار روز جمعه ۵ شهریور با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که ایران هیچ‌وقت به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و در صورت موفقیت‌آمیز نبودن مذاکرات احیای برجام، رویکردهای دیگری را در پیش می‌گیرد. جو بایدن به نخست وزیر اسرائیل می گوید که ابتدا با ایران دیپلماسی را امتحان می کند

در این نشست که عمدتا به امنیت اسرائیل و تهدیدهای ایران اختصاص داشت، جو بایدن تاکید کرد که ابتدا از راه دیپلماسی جلو خواهیم رفت، اما اگر بی نتیجه ماند، رویکردهای دیگری را بررسی خواهیم کرد.

نفتالی بنت نیز در راستای برنامه هسته‌ای ایران گفت که اگر یک کشور اسلام‌گرای افراطی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، فاجعه‌بار خواهد بود. وی در ادامه، ایران را صادرکننده تروریسم، بی‌ثباتی و نقض‌کننده حقوق بشر خواند و خطاب به بایدن گفت «هم اکنون که با هم صحبت می‌کنیم، ایرانی‌ها سانتریفیوژهای خود را در نطنز و فردو می‌چرخانند.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه به طرح پیشنهادی خود برای مهار ایران اشاره کرد و گفت هدف این طرح توقف برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از تجاوزگری ایران در منطقه است.

جو بایدن به نخست وزیر اسرائیل می گوید که ابتدا با ایران دیپلماسی را امتحان می کند
جو بایدن به نخست وزیر اسرائیل می گوید که ابتدا با ایران دیپلماسی را امتحان می کند

براساس گزارشات، طرح راهبردی اسرائیل، گزینه حمله نظامی را شامل نمی‌شود، اما دربردارنده تعداد زیادی اقدامات کوچک در جبهه‌های مختلف دیپلماتیک و نظامی است. به گفته مقام‌های اسرائیلی، نفتالی بنت از جو بایدن درخواست کرده که طرح خارج کردن سربازان خود از عراق و سوریه را عملی نکند و به تجاوزگری ایران در منطقه پایان دهد.

با وجود آنکه پس از این دیدار، مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که کاخ سفید نسبت به احتمال احیای برجام خوشبین نیست، اما گزارش رسانه‌های اسرائیلی حاکی از آن است که سخنان بایدن نشاندهنده احتمال موفقیت دیپلماسی در برابر ایران است.

یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل، دیدار نفتالی بنت با جو بایدن در واشنگتن را موفقیت آمیز خطاب کرد و تاکید کرد این دیدار باعث کمک به امنیت، آینده و قدرت سیاسی اسرائیل خواهد شد.

به گفته آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل به ارتش فرمان داده که سریع‌تر تدارکات برای بمباران سایت‌های هسته‌ای ایران را تهیه کنند. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در دیدار خود با سفیران کشورهای دیگر در اسرائیل، با اشاره به احتمال دستیابی ایران به بمب اتمی تا دو ماه دیگر، گفت کشورش برای مهار این عملکرد ایران اقدام خواهد کرد.

با وجود اظهارات این دو مقام اسرائیلی در هشدار به بایدن، گزارش‌ها نشان می‌دهند که اسرائیل در عمل فقط به منفجر کردن سایت‌های اتمی یا ترور دانشمندان هسته‌ای اکتفا می‌کند.

جو بایدن در پایان این دیدار به نخست وزیر اسرائیل گفت که در مقابل همتای خود راه باراک اوباما را پیش خواهد گرفت. 

رئیس جمهور آمریکا توافق برجام رئیس جمهور آمریکا توافق برجام رئیس جمهور آمریکا  توافق برجام  رئیس جمهور آمریکا    توافق برجام

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا