جدیدترین اخبارجهان

سفر اروپایی بایدن برای نمایش وحدت غرب می‌تواند اقدامی برای توقف جنگ پوتین در اوکراین باشد

سفر اروپایی جو بایدن به دلیل نمایش وحدت غرب سنگین است، اما می‌تواند در اقداماتی برای توقف جنگ پوتین در اوکراین موثر باشد

سفر اروپایی بایدن برای نمایش وحدت غرب می‌تواند اقدامی برای توقف جنگ پوتین در اوکراین باشد

پرزیدنت جو بایدن و دیگر رهبران جهان امیدوارند که بسته ای از اقدامات جدید را برای مجازات روسیه، در جهت کمک به اوکراین و نشان دادن اتحاد غرب در یک رشته اجلاس اضطراری در اروپا در هفته جاری نهایی و رونمایی کنند.

اما جدا از این نمایش دراماتیک، تعداد کمی از ناظران بر این باورند که هر چیزی که رهبران جهان بتوانند برای پایان دادن به جنگ و خونریزی در اوکراین روی آن توافق کنند خوب است و باید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را از ادامه حملات خود که به طور فزاینده ای به غیرنظامیان آسیب می زند، منصرف کنند.

به گفته چندین نفر از آشنایان به این برنامه، از زمانی که دورنمای نشست سران ناتو برای اولین بار تقریباً دو هفته پیش مطرح شد، مقامات آمریکایی و اروپایی درباره اعلامیه‌های احتمالی رهبران در پایان نشست گفتگو کردند.

این می تواند شامل دور جدید تحریم‌ها علیه الیگارش های روسیه، اقدامات اضافی برای محدود کردن امور مالی این کشور و اقدامات جدید برای محدود کردن واردات محصولات انرژی روسیه باشد. همچنین بحث‌هایی در مورد اقداماتی که می‌توان برای حمایت بیشتر از اوکراین از جمله ارسال محموله‌های جدید کمک‌های نظامی یا کمک‌های مالی برای تقویت دفاع این کشور رونمایی کرد، در جریان است.

جو بایدن گزینه افزایش استقرار نیروهای آمریکایی به اعضای ناتو را در امتداد لبه شرقی ناتو باز گذاشته است که تعهد آمریکا به دفاع اروپا را در یک لحظه حساس تقویت می کند. اما این واقعیت تلخ است و بعید به نظر می رسد که این اقدامات [سفر بایدن به بروکسل برای نشست فوری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، همراه با نشست ویژه شورای اروپا و گردهمایی گروه ۷] بتواند جنگ پوتین را مهار کند.

بایدن روز چهارشنبه واشینگتن را برای مانورهای دیپلماتیک سطح بالا ترک می کند.

در حالی که بایدن در جمع کردن متحدان اروپایی و آسیایی در پشت مجموعه تحریم‌ها و سطوح بی‌نظیر کمک‌های نظامی موفق بوده، او و همتایانش در ناتو خطوطی را مشخص کرده‌اند که نشان دهد حمایت‌هایشان تا کجا ختم می‌شود. و در حالی که به نظر می رسد همه طرف ها از یک راه حل دیپلماتیک برای بحران حمایت می کنند، مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند که پارامترهای چنین توافقی همچنان مبهم است.

این امر نشان می‌دهد که چگونه سفر بایدن به اروپا که یکی از لحظات حساس دوران ریاست جمهوری اوست می‌تواند مسیر بدترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را تغییر دهد. و این موضوع بحث دیگری را مطرح می کند که رهبران جهان باید شروع به طرح آن کنند: چه اتفاقی می افتد اگر یا چه زمانی اوکراین دیگر نتواند در برابر حمله روسیه مقاومت کند؟

ژنرال بازنشسته ارتش وسلی کلارک، فرمانده ارشد سابق متحدان ناتو گفت «آنها باید ببینند در صورت از دست دادن اوکراین چه اتفاقی می افتد. بعد از اینکه آنها مشکل را سنجیدند که در صورت سقوط اوکراین چه اتفاقی می افتد، باید در نظر بگیرند که چه کارهای بیشتری می توان برای حفظ اوکراین در جنگ انجام داد. بله، خطر وجود دارد. همیشه در برخورد با پوتین خطر وجود دارد.»

سفر اروپایی بایدن برای نمایش وحدت غرب می‌تواند اقدامی برای توقف جنگ پوتین در اوکراین باشد
سفر اروپایی بایدن برای نمایش وحدت غرب می‌تواند برای توقف جنگ در اوکراین موثر باشد

بایدن بعنوان «رهبر جهان» به چالش کشیده شد

سفر اروپایی بایدن برای نمایش وحدت غرب می‌تواند اقدامی برای توقف جنگ پوتین در اوکراین باشد

بایدن هفته گذشته علناً توسط رهبر اوکراین به چالش کشیده شد تا مسئولیت پایان دادن به درگیری ها را بر عهده بگیرد.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی در یک سخنرانی احساسی به کنگره، که در آن خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع و کمک به تهیه جت‌های جنگنده شد، مستقیماً با بایدن که از کتابخانه خصوصی خود در طبقه سوم کاخ سفید تماشا می کرد صحبت کرد.

زلنسکی به زبان انگلیسی گفت: رهبر جهان بودن به معنای رهبر صلح است.

بایدن همچنین از سوی پترو پوروشنکو، رئیس جمهور سابق اوکراین به چالش کشیده شد تا به عنوان “نماد همبستگی ما” در جریان سفر خود به اروپا از اوکراین بازدید کند.

پوروشنکو بعد از ظهر شنبه در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت «بایدن “دوست بسیار خوب من و دوست بسیار خوب اوکراین” است.» او افزود که دیدار بایدن «گامی بسیار درست برای نشان دادن اینکه تمام جهان با ما علیه روسیه همراه هستند، خواهد بود.»

این درخواست‌های شخصی به مردی طنین‌انداز خواهد شد که در حین کسب مقام ریاست جمهوری متعهد شد که رهبری آمریکا را بازگرداند، اتحادهای ایالات متحده را تجدید کند و از دموکراسی در برابر موج خزنده اقتدارگرایی دفاع کند.

این چالش در هیچ کجا به اندازه مذاکرات اضطراری این هفته که در آن رهبران جهان جهت و هدف بایدن را در جنگ در اوکراین نگاه می کنند، مهم‌تر نیست.

یان برژینسکی، معاون دستیار وزیر دفاع در امور اروپا گفت «زلنسکی، بایدن را به چالش می کشد تا به مسئولیت های خود به عنوان رهبر غرب، رهبر جامعه دموکراتیک ملت ها عمل کند. و او چالش واقعی را به ناتو [ناتو در دولت جورج دبلیو بوش] ارائه کرد.

برژینسکی گفت «زلنسکی می‌گفت اگر ناتو از عهده این چالش برنیاید، باید به ترتیبات امنیتی دیگری فکر کنیم.» چه چالش قدرتمندتری از ناتو در عصر حاضر وجود دارد.

سفر اروپایی بایدن برای نمایش وحدت غرب می‌تواند اقدامی برای توقف جنگ پوتین در اوکراین باشد
سفر اروپایی بایدن برای نمایش وحدت غرب میتواند اقدامی برای توقف جنگ اوکراین باشد

محدودیتهای حمایت از اوکراین قبل از سفر نمایش داده میشود

سفر اروپایی بایدن برای نمایش وحدت غرب می‌تواند اقدامی برای توقف جنگ پوتین در اوکراین باشد

با این حال، در حالی که هفته گذشته برگزاری اجلاس اعلام شد برخی از دیپلمات‌های اروپایی نسبت به آنچه رهبران قدرت‌های جهانی در این گردهمایی بلندپایه برخواهند داشت و هم روسیه و هم اوکراین از نزدیک آن را تماشا خواهند کرد، ابراز نگرانی کردند.

ایالات متحده و شرکای آن از رویارویی مستقیم با روسیه اجتناب می‌کنند و در حال حاضر موارد عمده‌ای که اوکراین از متحدان غربی می‌خواهد کمک ناتو در ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا تهیه جت‌‎های جنگنده دوران شوروی سابق می‌باشد و این بدان معناست که هر اطلاعیه ای که از این نشست ها منتشر شود، احتمالاً بیشتر بر افزایش کمک های ارائه شده از جمله کمک های نظامی و مالی یا اعمال تحریم های جدید علیه روسیه متمرکز خواهد بود.

#سفر_باید_به_اروپا  #چالش_بایدن #اجلاس_قدرت‌های_جهانی چالش بایدن  اجلاس قدرت‌های جهانی  اجلاس قدرت‌های جهانی    اجلاس قدرت‌های جهانی   سفر بایدن به اروپا  چالش بایدن  سفر بایدن به اروپا    اجلاس قدرت‌های جهانی    سفر بایدن به اروپا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا