جدیدترین اخبارکریپتوکارنسی

سیزدهمین سالروز تولد سند عمومی بیت کوین

اوراق سفید بیت کوین 13 ساله شد

اوراق سفید بیت کوین ۱۳ ساله شد: مسیری که تا امروز پیموده شده 

اوراق سفید بیت کوین ۱۳ ساله شد

اوراق سفید بیت کوین تنها ۹ صفحه است، بااین‌حال محتوای کافی برای تغییر دادن جهان را در خود داشت. اما بیت کوین چگونه ۱۳ سال پیش به وجود آمد.

سیزدهمین سالروز تولد اوراق سفید بیت کوین (BTC) در شرایطی فرامی‌رسد که جهان همچنان در حال مقابله با پاندمی، ترس و نگرانی از تورم، روند بهت‌انگیز هیجان‌های شدید میم کوین و گسترش روز افزودن پذیرش فضای کریپتوکارنسی است.

روز ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) اوراق سفید (سند عمومی) بیت کوین را از طریق یک فهرست ارسال ایمیل کریپتوگرافی به میزبانی سایت متزدو (Metzdow) منتشر کرد. فهرست ارسال ایمیل متزدو توسط گروهی از سایبرپانک ها اداره می‌شد و مملو از ایده‌هایی برای ایجاد نوعی ارز دیجیتال بود: حتی به برخی از این ایده‌ها در اوراق سفید بیت کوین استناد شده است.

اوراق سفید ساتوشی در پیامی با عنوان «Bitcoin P2P e-cash paper (اوراق بیت کوین همتا-به همتا پول الکترونیکی)» منتشر شد که در این پیام ناکاموتو توضیح داده بود که ارز دیجیتال او کاملاً همتا به همتا (P2P) است و نیازمند هیچ مرجعی به‌عنوان طرف سوم مورد اعتماد برای اجرای یک تراکنش نیست. بیت کوین از طریق شبکه همتا به همتا مشکل خرج کردن مجدد را حل کرد. بیت کوین علاوه بر این به مشارکت‌کنندگان شبکه اجازه می‌داد که ناشناس بمانند و از طریق الگوریتم توافق همگانی گواه اثبات کار (PoW) امنیت شبکه تأمین می‌شد.

اوراق سفید بیت کوین 13 ساله شد
اوراق سفید بیت کوین ۱۳ ساله شد

اجرای بیت کوین

پس‌ازاینکه اوراق سفید روی فهرست ارسال ایمیل کریپتوگرافی به اشتراک گذاشته شد، بحث‌ها پیرامون این سند به آهستگی اما با اطمینان رو به افزایش گذاشت و شبکه بیت کوین اوایل ۲۰۰۹ آغاز به کار کرد. در این مقطع زمانی هال فینی (Hal Finney) یکی از سایبرپانک‌های مشغول به کار در شرکت پیشگام توسعه محصولات رمزنگاری پی‌جی‌پی کورپوریشن (PGP Corporation) در این پروژه فعالیت داشت.

هال فینی که به دلیل نقشی که در اولین تراکنش بیت کوین داشت و اینکه پس از ناکاموتو اولین فردی بود که نسخه‌ای از شبکه بیت کوین را از طریق یک نود اجرا کرده است، در عرصه کریپتوکارنسی کاملاً شناخته‌شده است. پس از نصب شبکه بیت کوین، فینی در توییتی نوشت که در حال «اجرای بیت کوین» است.

هال فینی یکی از سایبرپانک‌هایی بود که در سال ۲۰۱۴ به طرز غم‌انگیزی براثر عوارض ناشی از بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا بیماری لو گریگ درگذشت و جسد او توسط بنیاد افزایش طول عمر الکور (Alcor) به روش حفظ سرمایشی نگهداری می‌شود؛ هال فینی ضمن توصیف همکاری خود با ساتوشی در پستی در یک فروم اینترنتی گفت که استخراج بیت کوین را از «بلاک ۷۰ و خورده‌ای» آغاز کرده و ساتوشی پس از برخی مکاتبات BTC10 برای او فرستاده تا تست کند که آیا شبکه کار می‌کند یا خیر. 

اوراق سفید بیت کوین 13 ساله شد
اوراق سفید بیت کوین ۱۳ ساله شد

در آن زمان هیچ تقاضایی برای فضا روی بلاک‌چین وجود نداشت بنابراین تراکنش موردنظر با موفقیت و با کارمزد ۰ BTC ضمیمه‌شده به تراکنش پردازش شد. تعداد ۱۰ BTC در آن زمان بی‌ارزش بود، اما این تراکنش به برطرف کردن برخی از باگ‌ها در اولین روزهای BTC کمک کرد.

مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار + برای دو پیتزا

در تاریخ ۱۸ ماه می ۲۰۱۰ یکی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری به نام لَز‌لو هانیِچ (Laszlo Hanyecz) روی فروم اینترنتی بیتکوین‌تاک (Bitcointalk) یک پست ارسال کرد و ۱۰،۰۰۰ بیت کوین برای «دو عدد پیتزا» پیشنهاد کرد. هانیچ سکه‌ها را به یکی دیگر از اعضای فروم پیشنهاد کرد به‌شرط اینکه بتواند دو پیتزای بزرگ برای او تهیه کند و طبق پیشنهاد او پیتزاها حتی می‌توانستند خانگی باشند.

واکنش به این پست اینترنتی با شک و تردید همراه بود، چراکه در آن زمان ۱۰،۰۰۰ بیت کوین به‌اندازه مبلغ دو پیتزا یا حتی رقمی نزدیک به این مبلغ ارزش نداشت. درنهایت در ۲۲ ماه می هانیچ پس از ثبت یک پست پیگیری اعلام کرد که «با موفقیت ۱۰،۰۰۰ بیت کوین را با پیتزا معامله کرده است.» 

اوراقسفید بیت کوین ۱۳ ساله شد

در آن زمان علیرغم ارزش پایین بیت کوین و کوچک بودن جامعه بیت کوین یکی از کاربران یادآور شد که «به نقطه عطف بزرگی رسیده‌ایم.» در حال حاضر آن روز در جامعه کریپتوکارنسی به‌عنوان «روز پیتزا بیت‌کوین» شناخته می‌شود.

اولین تراکنش تجاری بیت کوین به ایجاد اکوسیستمی منجر شد که در حال حاضر ارزشی بالغ‌بر ۲ تریلیارد دلار دارد و ثابت کرد که بیت کوین کاربردهای متعددی دارد که لازم است در نظر گرفته شوند. در این روز بیت کوین برای اولین بار به‌عنوان یک واسطه واقعی تبادل مالی مورداستفاده قرار گرفت.

بریتانی لافلین (Brittany Laughlin) مدیر اجرایی در شرکت استَکس فاندیشن (Stacks Foundation) که سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) را به شبکه بیت کوین پل میزند (bridge) گفت که بیت کوین راه طولانی را از زمانی که تنها ذخیره کننده ارزش بود طی کرده است، چراکه در حال حاضر می‌توان قراردادهای هوشمند روی بیت کوین ایجاد کرد که راه را برای ورود میلیون‌ها دارنده بیت کوین به دنیای سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرمثلی (NFTs) و مالکیت واقعی باز می‌کند.

جالب‌توجه است که ساتوشی ناکاموتو ظاهراً پیش‌بینی کرده بود که بلاک‌چین‌های دیگری نیز می‌توانند از توکن استفاده کنند که ناکاموتو در آن زمان توکن را به عنوان بیانگر مالکیت دارایی، «اشیاء دامنه (domain objects)» می نامید. مثال ساتوشی شامل یک توکن بود که بیانگر حق مالکیت یک دامنه به مدت یک سال بود.

اوراق سفید بیت کوین ایده شبکه غیرمتمرکز را امکان‌پذیر ساخت و ثابت کرد که حتی یک سند کوتاه ۹ صفحه‌ای می‌تواند دنیا را به شیوه‌هایی بسیار بنیادی تغییر دهد که حتی در همین مقطع زمانی نیز درک کامل آن می‌تواند دشوار باشد.

ارزش اولیه بیت کوین        ارزش اولیه بیت کوین   ارزش اولیه بیت کوین  ارزش اولیه بیت کوین    ماین اولین بیت کوین    ارزش اولیه بیت کوین    ماین اولین بیت کوین        ماین اولین بیت کوین        ماین اولین بیت کوین      ماین اولین بیت کوین  خرید پیتزا با بیت کوین  خرید پیتزا با بیت کوین  خرید پیتزا با بیت کوین  خرید پیتزا با بیت کوین  خرید پیتزا با بیت کوین

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا