ایرانجدیدترین اخبارجهان

فوتبال ایران ممکن است به دلیل تبعیض علیه زنان و ممانعت از ورود آنها به استادیوم‌ها حضور در جام‌جهانی را از دست بدهد

برخی رسانه ها مدعی شدند در پی حوادث استادیوم مشهد ممکن است ایتالیا در جام جهانی جایگزین ایران شود

فوتبال ایران شاید بعلت تبعیض و ممانعت از ورود زنان به استادیوم‌‌ها جام‌جهانی را از دست بدهد

عصر روز سه‌شنبه ۹ فروردین تعداد زیادی از زنان که از طریق وبسایت فدراسیون فوتبال به طور قانونی اقدام به خرید بلیت برای تماشای بازی ایران و لبنان کرده بودند، اجازه ورود به ورزشگاه را نیافتند و در اعتراض به این موضوع به تجمع و سر دادن شعار در بیرون از ورزشگاه «امام رضا» در مشهد پرداختند.

گزارش‌ها از مشهد حاکی از استفاده ماموران انتظامی از اسپری فلفل در تلاش برای پراکندن زنانی است که حتی پس از خرید بلیت برای تماشای بازی تیم‌های فوتبال ایران و لبنان پشت در ورزشگاه مشهد با مانع روبه‌رو شدند.

تصاویر تازه‌ای که خبرگزاری‌های ایران از جمله ایسنا منتشر کرده‌اند و نیز ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد ماموران برای پراکنده کردن زنان که در میان آنان تعدادی دختر خردسال نیز حضور دارند به اسپری فلفل متوسل شده‌اند.

مجتبی توانگر، نماینده مجلس در توییتر نوشت «دختران برای تماشای فوتبال بلیت خریدند، ولی سهم‌شان گاز فلفل شد! این اقدامات جز هزینه‌تراشی در داخل و خارج نتیجه دیگری ندارد. در اولین فرصت سوال از وزیر ورزش را ثبت می‌کنم. باید پاسخگوی این حادثه باشد. اگر نمی‌توانید در مدار قانون وظیفه‌تان را انجام دهید بهتر است بروید!»

علی مطهری، نماینده پیشین مجلس در توییتی نوشت «مایه سرشکستگی برای جمهوری اسلامی است که ابتدا بلیت بازی ایران و لبنان در مشهد را به بانوان می‌فروشند و بعد، از ورود آن‌ها جلوگیری و برخی را با گاز فلفل پذیرایی می‌کنند. رییس‌جمهور به‌عنوان مجری قانون اساسی، رئیس قوه قضاییه به‌عنوان مدعی‌العموم و نمایندگان مشهد در مجلس به عنوان مدافعان حقوق ملت باید اقدام کنند و در اسرع وقت وجوه دریافتی بازپرداخت و خاطیان مجازات شوند. به‌جای سرزنش طالبان در موضوع رفتار با زنان، رفتار آنها را تقلید می‌کنیم!»

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، نیز توییت کرده که «اسپری فلفل یک «سلاح سرد» قلمداد می‌شود که مطابق قانون به کارگیری سلاح توسط مامورین نیروهای مسلح استفاده از آن صرفا وابسته به تحقق شرایط و وضعیت خاصی است.»

وی اضافه می‌کند «تجمع زنانی که از قبل برای ورود به ورزشگاه بلیط خریده بودند شامل کدام یک از این شرایط می‌شود که به صورت آنها اسپری فلفل پاشیده شده؟ آیا ناجا توضیح مستندی برای انجام این اقدام دارد؟»

فدراسیون فوتبال ایران در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد فروش بلیت به زنان برای تماشای مسابقه ایران و لبنان در ورزشگاه مشهد را تکذیب کرد و از فروشندگان «بلیت جعلی» سخن گفت. به گفته این فدراسیون، «شرایط مساعد» براى ورود زنان به ورزشگاه وجود نداشت، ورود آنها بحران‌ساز به نظر می‌رسید، و «تنها ۹ نفر» از زنان «اقدام به خرید بلیت در بخش جایگاه آقایان» کرده بودند که پول آنها «حداکثر طی ۴۸ ساعت» بازگردانده خواهد شد.

فدراسیون فوتبال ایران به دنبال تهدیدهای فیفا درباره اعمال اقدامات تنبیهی در صورت جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها، به فیفا تعهد داده بود که زنان طبق قوانین فیفا از حق برابر با مردان برای تهیه بلیت و ورود به ورزشگاه برخوردار باشند، اما همواره تنها عده محدودی از زنان به صورت گزینشی اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را یافته‌اند.

کاربران بسیاری پس از بازی دیشب، از فیفا خواسته‌اند که مماشات با فدراسیون فوتبال ایران را کنار گذاشته و فوتبال ایران را به دلیل «ساختار زن‌ستیز» جمهوری اسلامی از بازی‌های بین‌المللی محروم کند.

مهرداد سراجی عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال می‌گوید «اخبار نگران کننده‌ای از تصمیات فیفا (FIFA) و ای اف سی (AFC) به گوش می‌رسد.» جلوگیری از ورود زنان به استادیوم مشهد زمزمه‌هایی در مورد محرومیت سنگین فوتبال ایران را در پی ‌داشته است. برخی منابع غیررسمی می‌گویند بعید نیست تبعیض علیه زنان و ممانعت از ورود آنها به استادیوم‌ها سبب شود فوتبال ایران حتی حضور در جام‌جهانی را از دست بدهد و یا با جریمه سنگین دیگری مواجه شود.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا با ارسال بیانیه‌ای اعلام کرد که «ما اخبار نگران کننده در خصوص اینکه دیروز به زنان اجازه حضور در بازی شهر مشهد داده نشده» را دریافت کرده‌ایم و «از فدراسیون فوتبال ایران خواسته‌ایم تا در این خصوص توضیحات و اطلاعات بیشتری بدهند.»

شاهزاده رضا پهلوی نیز گفت که امروز فوتبال ایران در آستانه تعلیق و محرومیت از جام جهانی قرار گرفته است، همان‌طور که باشگاه‌های پرسپولیس و تاج از رقابت‌های آسیایی محروم شدند و مسئولیت این محرومیت‌ها فقط و فقط با جمهوری اسلامی است.

شاهزاده رضا پهلوی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ورزش ایران را به گروگان گرفته و اجازه ورود زنان، نیمی از جمعیت ایران به استادیوم‌ فوتبال را نمی‌دهد، گفت برخورد زشتی که در مشهد پشت درهای بسته استادیوم فوتبال با زنان تماشاگر رخ داد، روزی تاریک را برای ورزش و فوتبال ایران رقم زد.

برخی رسانه‌های ایتالیایی در پی حواشی پیش آمده در بازی روز گذشته ایران و لبنان و راه ندادن زنان به استادیوم از احتمال تعلیق فوتبال ایران و حذف تیم ملی ایران از جام جهانی قطر نوشته‌اند و گفته اند که ممکن است تیم ملی ایتالیا جایگزین ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ شود.

سایت فوتبال ایتالیا با انتشار برخی اخبار امروز در مورد حواشی و واکنش ها به اتفاقات روز گذشته، البته حذف ایران را بعید دانست ولی نوشت «نظریه جایگزینی ایتالیا بجای ایران، توسط رسانه‌هایی چون اسکای اسپورت ایتالیا، اسپورت مدیاست مطرح شد اما بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد.»

در تحلیل این رسانه‌ها آمده است که اگر فیفا تصمیم به حذف ایران از جام جهانی بگیرد، تیمی که بالاترین رنکینگ در رده‌بندی جهانی را دارد، جایگزین ایران خواهد شد و ایتالیا می‌تواند گزینه اصلی فیفا باشد.

فوتبال ایران شاید بعلت تبعیض و ممانعت از ورود زنان به استادیوم‌‌ها جام‌جهانی را از دست بدهد
فوتبال ایران شاید بعلت تبعیض و ممانعت از ورود زنان به استادیوم‌‌ها جام‌جهانی را از دست بدهد

حمله نیروی انتظامی به دختران زنان  ورود دختران به ورزشگاه  حمله نیروی انتظامی به دختران زنان  ورود دختران به ورزشگاه  حمله نیروی انتظامی به دختران زنان  ورود دختران به ورزشگاه

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا