جدیدترین اخبارجهان

انفجارها در پایگاه روسیه در شبه جزیره کریمه نشان از احتمال حمله اوکراین است

وقوع چندین انفجار در پایگاه نظامی روسیه در کریمه حاکی از احتمال حمله متقابل اوکراینی ها است

انفجار در پایگاه روسیه در شبه جزیره کریمه نشان از احتمال حمله اوکراین است

انفجارهای روز سه‌شنبه در شبه جزیره اشغالی کریمه که یک انبار مهمات را لرزاند و حرکت قطارها را مختل کرد تازه ترین حادثه از این دست حوادث در منطقه‌ای است که مسکو از آن به عنوان مسیر تدارکاتی جنگ در اوکراین استفاده می‌کند.

کی‌یف با تمسخر تلویحا به نقش خود در این انفجارها اشاره کرد که اگر حقیقت داشته باشد، می‌تواند نشان دهنده توانایی جدید اوکراین برای حملات عمیق تر در خاک روسیه باشد که به طور بالقوه مناسبات این جنگ شش ماهه را تغییر می دهد.

به گفته مقامات و خبرگزاری های روسیه انفجارها یک انبار مهمات در پایگاه نظامی روسیه در شمال شبه جزیره کریمه اشغالی را شعله ور ساخت، قطارها را مختل کرد و ۲۰۰۰ نفر را مجبور به تخلیه از یک روستای مجاور کرد.

روزنامه کامرسانت (Kommersant) روسیه گفت که بعد از انفجارها ستون‌های دود در دومین پایگاه نظامی روسیه در مرکز شبه جزیره کریمه مشاهده شد، در حالی که انفجارهای هفته گذشته در مرکز دیگری در غرب شبه جزیره کریمه رخ داده بود.

در صورتی که اکنون اوکراین به توانایی حمله عمیق تر به خاک روسیه دست یافته باشد یا گروه های طرفدار کی‌یف در حال کسب موفقیت در حملات چریکی باشند، این انفجارها، نشان دهنده احتمال به وجود آمدن مناسبات و دینامیک جدیدی در این جنگ شش ماه است.

روسیه از شبه جزیره کریمه اشغالی که در سال ۲۰۱۴ از اوکراین جدا کرد برای ارسال سخت افزارهای نظامی و تقویت نیروهای نظامی خود که در سایر مناطق اوکراین می جنگند استفاده می کند، و کی‌یف به شدت تمایل دارد که این مسیر تدارکاتی را پیش از یک حمله احتمالی متقابل در جنوب اوکراین مختل کند.

شبه جزیره کریمه پایگاه ناوگان روسیه در دریای سیاه است و در تابستان نیز یک استراحتگاه تفریحی پرطرفدار است.

بر اساس تصاویر تلویزیون دولتی روسیه در حادثه روز سه شنبه یک پست برق نیز آتش گرفت. خبرگزاری ریا (RIA) روسیه اعلام کرد که هفت قطار با تأخیر مواجه شدند و تردد ریلی در بخشی از خط آهن در شمال کریمه متوقف شده است.

عملیات «غیر نظامی سازی»

اوکراین رسماً مسئولیت انفجارها در کریمه را تأیید یا رد نکرده است، اگرچه مقامات این کشور آشکارا به ابراز خوشحالی از این حوادث در قلمرویی پرداختند که تا هفته گذشته به نظر می رسید که کاملا تحت کنترل مسکو است و از تیررس هر گونه حمله در امان می‌باشد.

پس از انفجارهای روز سه‌شنبه میخائیلو پودولیاک (Mykhailo Podolyak) مشاور رئیس‌جمهور اوکراین و آندری یرماک (Andriy Yermak) رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین هر دو در رسانه‌های اجتماعی از «غیر‌نظامی‌سازی» [در شبه جزیره کریمه اشغالی] ابراز خوشحالی کردند: که یک اشاره علنا تمسخرآمیز به کلمه‌ای است که روسیه برای توجیه تهاجم خود به اوکراین استفاده می‌کند.

یرماک در تلگرام نوشت «عملیات «غیرنظامی‌سازی» به سبک دقیق نیروهای مسلح اوکراین تا آزادسازی کامل خاک اوکراین ادامه خواهد داشت. سربازان ما بهترین فراهم کنندگان یک روحیه خوب هستند.»

وزارت دفاع روسیه گفت که انفجارها در انبار مهمات «در نتیجه خرابکاری» بوده است.

انفجار در پایگاه روسیه در شبه جزیره کریمه نشان از احتمال حمله اوکراین است

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا