جدیدترین اخبارجهان

بلینکن: درخواست‌های جدید روسیه برای توافق هسته‌ای ایران «بی‌ربط» است

بلینکن درخواست تضمین لاوروف را رد کرد

آنتونی بلینکن: درخواست‌های جدید روسیه برای توافق هسته‌ای ایران «بی‌ربط» است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه درخواست‌های روسیه برای تضمین اینکه تحریم‌های جدید مرتبط با اوکراین بر حقوق مسکو بر اساس توافق هسته‌ای ایران تأثیری نخواهد گذاشت را «بی‌ربط» خواند.

آنتونی بلینکن: درخواست‌های جدید روسیه برای توافق هسته‌ای ایران «بی‌ربط» است
آنتونی بلینکن: درخواست‌های جدید روسیه برای توافق هسته‌ای ایران «بی‌ربط» است

با توجه به اینکه طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران اکنون ظاهرا به یک توافق جدید نزدیک شده‌اند، بلینکن درخواست‌های تازه‌ای که روز شنبه توسط سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مطرح شد را رد کرد.

بلینکن در برنامه گفتگوی شبکه سی‌بی‌اس «Face the Nation» گفت: تحریم‌های روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین «هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای ایران ندارد.»

او که از مولداوی، کشور کوچکی در مرز جنوب غربی اوکراین صحبت می‌کرد، گفت «آن‌ها به هیچ وجه به هم مرتبط نیستند، بنابراین فکر می‌کنم این موضوع بی‌ربط است.»

بلینکن گفت: این نه تنها به نفع آمریکا، بلکه به نفع روسیه نیز می‌باشد که ایران نتواند «سلاح هسته‌ای یا ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای» داشته باشد.

آخرین اقدام محتاطانه روسیه، در بحبوحه بحران شدید اوکراین، امید احیای توافق هسته‌ای ایران را تهدید می کند. 

ایران و ناظر هسته‌ای سازمان ملل اوایل روز شنبه اعلام کردند که بر روی رویکردی برای حل و فصل مسائل حیاتی [برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ این کشور با قدرت های جهانی] توافق کردند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در وین گفت، در حالی که آژانس و ایران هنوز «تعدادی از مسائل مهم» را حل و فصل نکرده‌اند، اکنون «تصمیم گرفته‌اند یک رویکرد عملی و عمل‌گرایانه» را امتحان کنند تا بر مسائل غلبه نمایند.

بریتانیا، یکی از طرف‌های مذاکرات توافق هسته‌ای در وین نیز روز جمعه اعلام کرد که توافق نزدیک است.

اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز شنبه گفت مسکو که خود به دلیل حمله به اوکراین با تحریم‌های شدید مواجه شده، قبل از حمایت از توافق هسته‌ای به تضمین کتبی واشینگتن نیاز دارد.

او گفت که روسیه از ایالات متحده ضمانت‌های کتبی می‌خواهد مبنی بر اینکه تحریم‌های مربوط به اوکراین «به هیچ‌وجه به حقوق ما برای همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همچنین همکاری‌های فنی-نظامی با ایران آسیبی نمی‌رساند.»

روسیه به همراه بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان طرف مذاکرات مستقیم در وین هستند و ایالات متحده آمریکا به طور غیرمستقیم در آن شرکت می کند.

#آنتونی_بلینکن #وزیر_امور_خارجه_آمریکا #نقش_روسیه_در_احیای_برجام #تحریم‌های_روسیه #تحریم‌های_روسیه_و_مذاکرات_هسته‌ای #مذاکرات_هسته‌ای_ایران #توافق_هسته‌ای_ایران #احیای_برجام #سنگ_اندازی_روسیه_در_مذاکرات #ولادیمیر_پوتین #سرگئی_لاوروف #منافع_روسیه #مذاکرات_غیر_مستقیم_با_آمریکا #مقامات_سبک_مغز_جمهوری_اسلامی #عمال_روسیه_در_ایران #ایران_مستعمره_روسیه #بی‌لیاقتی_مقامات_ایران #حکومت_جمهوری_اسلامی درخواست جدید روسیه  درخواست جدید روسیه درخواست جدید روسیه   نقش روسیه در احیای برجام  سنگ اندازی روسیه در توافق  نقش روسیه در احیای برجام سنگ اندازی روسیه در توافق نقش روسیه در احیای برجام

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا