جدیدترین اخبارجهان

بلینکن می گوید روسیه ممکن است در طول المپیک زمستانی به اوکراین حمله کند

وزیر امور خارجه امریکا گفت روسیه ممکن است پیش از پایان المپیک زمستانی چین در ماه فوریه به اوکراین حمله کند

آنتونی بلینکن می گوید روسیه ممکن است در طول المپیک زمستانی به اوکراین حمله کند

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت روسیه ممکن است در طول المپیک زمستانی چین در ماه جاری به اوکراین حمله کند بنابراین امریکایی ها باید بلافاصله این کشور اروپای شرقی را ترک کنند.

آنتونی بلینکن به جزییات دلایلی که پشت آخرین هشدار امنیتی وزارت خارجه ایالات متحده وجود دارد {که از تمام شهروندان امریکایی می خواهد اوکراین را ترک کنند} اشاره ای نکرد.

آنتونی بلینکن می گوید روسیه ممکن است در طول المپیک زمستانی به اوکراین حمله کند
آنتونی بلینکن: روسیه ممکن است در طول المپیک زمستانی به اوکراین حمله کند

آنتونی بلینکن در ملبورن، استرالیا گفت «به عبارت ساده ما همچنان در حال مشاهده نشانه های نگران کننده از افزایش تنش های روسیه از جمله ورود نیروهای نظامی جدید به مرز اوکراین هستیم.» «ما اکنون در یک بازه زمانی قرار داریم که ممکن است هر زمان یک تهاجم نظامی آغاز شود، اگر بخواهم واضح بگویم این بازه زمانی شامل طول مدت المپیک است.» قرار است بازیهای المپیک در ۲۰ فوریه به پایان برسد.

روسیه بیش از ۱۰۰،۰۰۰ نیروی نظامی در نزدیکی اوکراین مستقر کرده و می گوید هیچ برنامه‌ای برای حمله ندارد اما می خواهد که غرب مانع پیوستن اوکراین و سایر کشورهای عضو شوروی سابق به ناتو شود.

تهدید جنگ در اوکراین و ائتلاف تقویت شده بین روسیه و چین در صدر دستور جلسه ای قرار داشت که روز جمعه بین آنتونی بلینکن و همتایان او از هند، ژاپن و استرالیا در کانبرا برگزار شد.

چهار کشور عضو «کواد (Quad)»، برای مقابله با نفوذ منطقه ای در حال رشد چین یک بلوک از دموکراسی های اقیانوس هند-آرام (Indo-Pacific) تشکیل داده اند.

آنتونی بلینکن اوایل روز جمعه گفت که درگیری با چین در منطقه هند-پسیفیک غیرقابل اجتناب نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت «نگرانی مشترک ما این است که در سالهای اخیر چین رویکرد تهاجمی تری در خانه و نیز در منطقه داشته است و در واقع رویکرد تهاجمی تری احتمالا فراتر از منطقه دارد.»

سفر وزیر امور خارجه آمریکا با هدف تقویت منافع امریکا در آسیا طراحی شده است و قصد دارد علیه رفتار قهری و جسورانه چین در منطقه ایستادگی کند. آنتونی بلینکن علاوه بر این از فیجی بازدید خواهد کرد و در مورد نگرانی های مبرم درباره کره شمالی با همتایان ژاپنی و کره جنوبی خود در هاوایی بحث و گفتگو می کند.

ژائو لیجن سخنگوی وزارت خارجه چین نگرانی های گروه کواد (Quad) درباره گسترش نفوذ چین در میان کشورهای جزیره اقیانوس آرام را رد کرد. ژائو در اشاره ضمنی به اظهارات ایالات متحده آمریکا و متحدان این کشور گفت حمایت چین از کشورهای جزیره اقیانوس آرام «باز، شفاف و همه شمول و بدون هدف قرار دادن هر کشور ثالثی است.»

استرالیا در سالهای اخیر در پی خشمگین کردن پکن به دلیل اقداماتی، شامل غیرقانونی اعلام کردن مداخله های خارجی پنهانی در سیاست های داخلی و ممنوع کردن شرکت بزرگ تکنولوژیکی چینی هووایی از پروژه های بزرگ زیرساخت و درخواست برای تحقیقات مستقل در مورد منشاء پاندمی کووید-۱۹ از تلافی جویی های تجاری چین متحمل زیان شده است.

یکی از مقامات رسمی وزارت خارجه ژاپن به شرط ناشناس ماندن {با استناد به پروتکل ها} گفت اوایل روز جمعه بلینکن و هایاشی (Hayashi) جلسه ای برگزار کردند که در این جلسه «نگرانی عمیق» خود از تقویت نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین را ابراز نمودند.

خروج شهروندان نیروهای آمریکایی از اوکراین        خروج شهروندان نیروهای آمریکایی از اوکراین      خروج شهروندان نیروهای آمریکایی از اوکراین        خروج شهروندان نیروهای آمریکایی از اوکراین            خروج شهروندان نیروهای آمریکایی از اوکراین

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا