جدیدترین اخبارجهان

اوکراین، ایالات متحده و انگلستان در حال بررسی شواهد و مدارک مربوط به ادعای حمله شیمیایی روسیه به ماریوپل هستند

بلینکن گفت آمریکا نمی‌‎تواند استفاده از تسلیحات شیمیایی در ماریوپل را تائید کند، اما اطلاعاتی در اختیار داشت که نشان می داد روسیه ممکن است از عوامل شیمیایی در ماریوپل استفاده کند

اوکراین، آمریکا و انگلیس در حال بررسی شواهد و مدارک مربوط به ادعای حمله شیمیایی روسیه به ماریوپل هستند

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده نمی‌تواند استفاده از سلاح های شیمیایی در اوکراین را تائید کند، اما خاطرنشان کرد که آمریکا «اطلاعات موثقی در اختیار داشت که نشان می داد نیروهای روسیه ممکن است از انواع عوامل کنترل شورش استفاده کنند.»

اوکراین، آمریکا و انگلیس در حال بررسی مدارک مربوط به ادعای حمله شیمیایی روسیه به ماریوپل
اوکراین، آمریکا و انگلیس در حال بررسی مدارک ادعای حمله شیمیایی روسیه به ماریوپل

بلینکن گفت که عوامل شیمیایی مذکور شامل «مخلوط گاز اشک آور با عوامل شیمیایی برای ایجاد علائم قوی تر به منظور تضعیف و ناتوان سازی جنگجویان و غیرنظامیان محاصره شده اوکراینی به عنوان بخشی از کارزار تهاجمی با هدف تصرف ماریوپل است.»

بلینکن در ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا گفت «ما در حال گفتگوی مستقیم با شرکای خود هستیم تا مشخص کنیم واقعاً چه اتفاقی افتاده است.»

در همین اثنا ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده تجهیزاتی را در اختیار اوکراین قرار داده است تا از آنها در برابر استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی محافظت کند.

پرایس همچنین گفت که ایالات متحده آماده کمک به اوکراین در روند تحقیقات در مورد استفاده احتمالی روسیه از عوامل شیمیایی است.

پرایس در پاسخ به پرسشی توسط خبرنگار سی ان ان گفت «ما با همتایان اوکراینی خود که مشغول جمع‌آوری حقایق و شواهد هستند، گفتگوهای مستقیم داریم. ما آماده کمک باقی می مانیم تا در صورتی که بتوانیم از لحاظ انجام این تحقیقات، خواه فراهم کردن قابلیت های فنی یا هر مورد دیگری مفید باشیم به آنها کمک کنیم.»

اوکراین، آمریکا و انگلیس در حال بررسی مدارک مربوط به ادعای حمله شیمیایی روسیه به ماریوپل
اوکراین، آمریکا و انگلیس در حال بررسی ادعای حمله شیمیایی روسیه به ماریوپل

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین پس از انتشار گزارش‌هایی در روز دوشنبه مبنی بر حمله احتمالی با برخی از مواد شیمیایی به ماریوپل هشدار داد که مسئله احتمال وقوع حملات شیمیایی باید جدی گرفته شود، اگرچه یکی از مقامات ماریوپل گفت هرگونه حمله‌ای از این دست هنوز به تائید نرسیده است.

سایر کشورها مانند بریتانیا اعلام کردند که در حال تلاش برای اعتبارسنجی جزئیات شرح وقایع هستند.

فرمانده گردان اوکراینی آزوف که از شهر بندری ماریوپل دفاع می کند روز سه شنبه در بحبوهه انتشار گزارش هایی از حمله شیمیایی احتمالی روسیه ویدئویی پست کرد و گفت که تعدادی از مردم تحت تأثیر یک «ماده سمی با منشأ ناشناخته» قرار گرفته اند.

دنیس پروکوپنکو (Denys Prokopenko) فرمانده گردان آزوف در این بیانیه گفت به دلیل گلوله باران روس‌ها امکان بازرسی کامل صحنه حادثه وجود نداشت. پروکوپنکو گفت «قربانیان انتشار ماده سمی با منشأ ناشناخته در شهر ماریوپل در وضعیت نسبتاً رضایت بخش قرار دارند.»

اوکراین، آمریکا و انگلیس در حال بررسی مدارک مربوط به ادعای حمله شیمیایی روسیه به ماریوپل
اوکراین، آمریکا و انگلیس در حال بررسی ادعای حمله شیمیایی روسیه به ماریوپل

استفاده از تسلیحات شیمیایی آخرین تحولات جنگ اوکراین   استفاده از تسلیحات شیمیایی آخرین تحولات جنگ اوکراین  آخرین تحولات جنگ اوکراین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا