جدیدترین اخبارجهان

برزیل به دو ناو جنگی ایران علیرغم فشار آمریکا اجازه پهلوگیری در ریو را داد

علیرغم فشار آمریکا، برزیل به دو ناو جنگی ایران اجازه پهلوگیری در ریو را داد

برزیل به دو ناو جنگی ایران علیرغم فشار آمریکا اجازه پهلوگیری در ریو را داد

علیرغم فشارهای ایالات متحده، دولت لوئیس ایناسیو لولا دا‌سیلوا، رئیس‌جمهور برزیل به دو کشتی جنگی ایران مجوز پهلو گرفتن در ریو دو ژانیرو داد.

اداره بندر ریو در بیانیه‌ای اعلام کرد: هر دو کشتی‌های جنگی IRIS مکران و IRIS Dena صبح روز یکشنبه وارد این بندر شدند.

رویترز در اوایل این ماه گزارش داده بود که برزیل در مقابل فشارهای ایالات متحده آمریکا تسلیم شده و درخواست ایران برای پهلوگیری این کشتی ها را در ریو در اواخر ژانویه را رد کرده است.

با این حال، با پایان سفر لولا داسیلوا به آمریکا، کشتی‌های ایرانی اجازه پهلوگیری در بندر ریو را دریافت کردند.

دریاسالار کارلوس ادواردو هورتا آرنتز، معاون رئیس ستاد نیروی دریایی برزیل بر اساس اطلاعیه ۲۳ فوریه در روزنامه رسمی برزیل_موافقت خود را برای پهلوگیری این کشتی ها در ریو بین ۲۶ فوریه تا ۴ مارس صادر کرد.

هنوز سفارت ایالات متحده آمریکا در برازیلیا در این رابطه اظهار نظر نکرده است.

نیروی دریایی برزیل به یک کشتی خارجی اجازه پهلوگیری در برزیل‌را می‌دهد، اما تنها پس از مجوز وزارت خارجه، که درخواست سفارت درخواست کننده و تدارکات را در نظر می گیرد.

حضور ناوهای جنگی ایران در سواحل‌برزیل همچنان ایالات متحده آمریکا را عصبانی می کند زیرا این کشور به دنبال ایجاد روابط نزدیکتر با دولت لولا است که در اول ژانویه به قدرت رسید.

الیزابت باگلی سفیر ایالات متحده در برزیل در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۵ فوریه از برزیل خواست که اجازه لنگر انداختن به این کشتی‌ها را ندهد.

وی اظهار داشت: در گذشته، این کشتی‌ها تجارت غیرقانونی و فعالیت‌های تروریستی را تسهیل می‌کردند و به همین دلیل توسط ایالات متحده تحریم شده بودند. برزیل یک کشور مستقل است، اما ما قاطعانه معتقدیم که این کشتی‌ها نباید در اینجا پهلو بگیرند.

برزیل به دو ناو جنگی ایران علیرغم فشار آمریکا اجازه پهلوگیری در ریو را داد
دو ناو جنگی ایران علیرغم فشار آمریکا اجازه پهلوگیری در ریو را گرفتند

لوئیس ایناسیو لولا دا‌سیلوا  ریو دو ژانیرو  رئیس جمهور  لوئیس ایناسیو لولا دا‌سیلوا  رئیس جمهور  ریو دو ژانیرو    رئیس جمهور

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا