جدیدترین اخبارجهان

رهبران جهان پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات برزیل را تبریک گفتند

با وجود پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات برزیل بولسونارو هنوز شکست را نپذیرفته است

رهبران جهان پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات برزیل را تبریک گفتند

ژائیر بولسونارو رئیس جمهور فعلی برزیل تا صبح روز دوشنبه هنوز شکست خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری نپذیرفته است، و به نگرانی ها در مورد اینکه حزب ناسیونالیست راست افراطی ممکن است با پیروزی رئیس‌جمهور سابق، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رقیب چپ‌گرای خود مخالفت کند، دامن زده است.

رهبران جهان پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات برزیل را تبریک گفتند
رهبران جهان پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات برزیل را تبریک گفتند

ده‌ها هزار نفر از هواداران خوشحال از این پیروزی شامگاه یکشنبه به خیابان‌های سائوپائولو آمدند تا بازگشت خیره‌کننده‌ لولا، یک آهنگر ۷۷ ساله سابق را که پیش از این دو دوره از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس جمهور برزیل بود، جشن بگیرند. لولا داسیلوا پیش از پیروزی در این انتخابات به دلیل محکومیت به فساد مدتی را در زندان گذراند که بعداً اتهامات او باطل شد.

بولسونارو صبح روز دوشنبه اقامتگاه خود را ترک نمود و به سمت کاخ ریاست جمهوری حرکت کرد، اما هنوز هیچ واکنش علنی نسبت به پیروزی لولا نشان نداده است. بولسونارو اولین رئیس جمهور برزیلی است که در طول دوره ریاست جمهوری خود در انتخابات شکست می خورد. لولا قول داده است که میراث بولسونارو از جمله سیاست‌های حمایت از نگهداری اسلحه و حفاظت ضعیف از جنگل‌های بارانی آمازون را لغو کند.

دادگاه عالی انتخابات (TSE) اعلام کرد که لولا با به دست آوردن ۵۰.۹ درصد آرا در مقابل ۴۹.۱ درصد آرای بولسونارو در انتخابات پیروز شده است. مراسم تحلیف لولا برای اول ژانویه برنامه ریزی شده است.

پیروزی لولا تثبیت کننده یک «موج صورتی» جدید در آمریکای لاتین است و به این معنی است که چپ ها پس از مجموعه ای از پیروزی های انتخاباتی در سال های اخیر از مکزیک تا آرژانتین بر تمام کشورهای اقتصادی مهم منطقه حکومت خواهند کرد.

(موج صورتی: گرایش به احزاب چپ)

آلبرتو فرناندز (Alberto Fernandez) رئیس جمهور آرژانتین با ستایش پیروزی لولا گفت «عصر جدیدی برای تاریخ امریکای لاتین است و دورانی برای امید و آینده که از امروز آغاز می شود.» فرناندز گفت که روز دوشنبه برای دیدار با لولا به برزیل، کشور همسایه آرژانتین سفر می کند.

رهبران خارجی از جمله جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده که انتخابات برزیل را انتخاباتی «آزاد، منصفانه و معتبر» توصیف کرد، پیروزی لولا را تبریک گفتند.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، همگی پیروزی لولا را تبریک گفتند.

با این وجود تداوم سکوت بولسونارو این نگرانی را ایجاد کرده که انتقال قدرت ممکن است کاملا سرراست بدون پیچیدگی نباشد.

پلیس بزرگراه فدرال گفت کامیون داران طرفدار بولسونارو دست کم ۷۰ بزرگراه ها سراسر برزیل را به طور کامل یا جزئی مسدود کردند. کامیون‌داران یکی از گروه های کلیدی حامی بولسونارو در انتخابات هستند و می توانند با بستن بزرگراه‌ها باعث هرج‌ و مرج اقتصادی در برزیل شوند.

رهبران جهان پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات برزیل را تبریک گفتند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا