ایرانجدیدترین اخبارجهان

مراد طاهباز شهروند ایرانی-بریتانیایی دوباره به زندان تهران بازگردانده شد

مراد طاهباز شهروند ایرانی-بریتانیایی که در مورد مرخصی نامحدود او توافق شده بود دوباره به زندان بازگردانده شد

مراد طاهباز شهروند ایرانی-بریتانیایی دوباره به زندان تهران بازگردانده شد

مراد طاهباز شهروند ایرانی-بریتانیایی که به عنوان بخشی از توافق برای آزادی نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری، مرخصی دریافت کرده بود تنها پس از ۴۸ ساعت از آزادی توسط ماموران مسلح دوباره به زندان اوین در تهران بازگردانده شد.

مراد طاهباز شهروند ایرانی-بریتانیایی دوباره به زندان تهران بازگردانده شد
مراد طاهباز شهروند ایرانی-بریتانیایی دوباره به زندان تهران بازگردانده شد

دفتر وزارت خارجه انگلستان تاکید دارد که مقام های ایرانی به آنها گفته اند که طاهباز تنها برای نصب یک پابند الکترونیکی به زندان بازگردانده شده و انتظار دارند که ظرف چند ساعت آینده شاهد بازگشت او به خانه باشند.

وزارت خارجه انگلستان به صراحت اعلام کرد که هر نتیجه دیگری غیر از بازگشت طاهباز به خانه ظرف چند ساعت آینده به منزله نقض تعهدات مربوط به مرخصی نامحدود اوست. وزارت خارجه انگلستان در ادامه گفت که در حال همکاری با امریکایی ها برای تامین آزادی دائم او هستند.

اوایل امروز خانواده طاهباز گفتند او از منزل خانوادگی در تهران بازداشت و توسط سه مامور مسلح سوار یک خودرو سیاه شده و همسر او با چشمان گریان منتظر اوست.

یکی از اعضای خانواده طاهباز که پریشان حال بود گفت «مرخصی مذاکره شده توسط دولت انگلستان با ایرانی ها صرفا پوششی بوده برای اینکه بتوانند دو تبعه ایرانی-بریتانیایی دیگر را آزاد کنند و از یک دور افتخار لذت ببرند.»

آنها تاکید داشتند مراد طاهباز که یک طرفدار حفاظت از محیط زیست می‌باشد و در نوامبر ۲۰۱۹ به دلیل تماس با آمریکا به ۱۰ سال زندان محکوم شده است، تنها عضو متولد بریتانیا در این گروه سه نفره بود که در مورد آزادی آنها مذاکره شد.

این عضو خانواده طاهباز گفت «ماموران مسلح در منزل خانوادگی آنها حضور داشتند و دیدار آنها در ابتدا قرار بود به مدت ۱۰ ساعت باشد، سپس تا ۲۴ ساعت و در نهایت تا ۴۸ ساعت تمدید شد. هرگز یک مرخصی نبود، بلکه یک دیدار کوتاه خانوادگی همراه با ماموران امنیتی بود.»

تلاش های سفیر بریتانیا در تهران برای ملاقات با طاهباز به نتیجه ای نرسید.

توافق دقیق بین وزارت خارجه بریتانیا و دولت ایران در مورد حدود مرخصی او هرگز افشا نشد.

لیز تراس وزیر خارجه انگلستان به صراحت در مصاحبه هایی اعلام کرد که اگرچه تلاش کرده است که مراد طاهباز همراه با نازنین زاغری-راتکلیف و انوشه آشوری آزاد شود اما آمادگی نداشته تا آزادی هر سه نفر را به یکی از شرایط پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به ایران تبدیل کند.

مذاکرات قبلی بین مقام های ایرانی و وزارت خارجه انگلستان که آن زمان توسط وزیر خارجه وقت انگلستان دومینیک راب (Dominic Raab) هدایت می‌شد پس از اصرار طاهباز مبنی بر این که آزادی او باید بخشی از توافق باشد، در ژانویه ۲۰۲۱ به شکست انجامید.

دولت ایران مراد طاهباز را یک آمریکایی می‌داند [#مراد_طاهباز دارای تابعیت آمریکا، بریتانیا و ایران است] بنابراین در مقابل گنجاندن آزادی او در هر گونه توافقی مقاومت می کنند.

بازداشت مراد طاهباز زندان اوین  توافق آزادی نازنین زاغری انوشه آشوری   بازداشت مراد طاهباز زندان اوین توافق آزادی نازنین زاغری انوشه آشوری   بازداشت مراد طاهباز زندان اوین

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا