ایرانجدیدترین اخبار

شمار قربانیان فاجعه متروپل آبادان به ۲۶ نفر رسید

در حالی که تعداد جانباختگان در زیر آوار ساختمان متروپل به ۲۶ نفر رسید گزارش های از اخراج امدادگران مردمی منتشر شده است

شمار قربانیان فاجعه متروپل آبادان به ۲۶ نفر رسید

امدادگران روز جمعه در محل برج فروریخته متروپل در آبادان دو جسد دیگر را از زیر آوار بیرون کشیدند که تعداد قربانیان این فاجعه را تا به این لحظه به ۲۶ نفر رسانده است.

شمار قربانیان فاجعه متروپل آبادان به 26 نفر رسید
شمار قربانیان فاجعه متروپل آبادان به ۲۶ نفر رسید

روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ بخش‌هایی از برج دوقلوی در دست ساخت متروپل آبادان در ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه ظهر فروریخت. از زمان ریزش این ساختمان تاکنون مردم و نیروهای امدادی با تمام تجهیزات و توان خود همچنان در حال جست‌وجو و آواربرداری هستند. تا به حال ۳۷ نفر از زیر آوار نجات یافته اند که سه نفر از آنها هنوز در بیمارستان تحت مداوا قرار دارند؛ مشخص نیست چند نفر دیگر در زیر آوار مدفون هستند.

فرماندار آبادان گفت که به دلیل ناپایدار بودن سازه احتمال ریزش باقی مانده سازه متروپل وجود دارد.

اما مقام‌های هلال احمر با رد شایعه ریزش قسمت‌هایی از سازه تأکید کردند تمام نیروهای امدادی تا زمان پیدا شدن آخرین فرد مدفون در زیر آوار در محل حضور خواهند داشت.

در همین حال وحید شعبانی مدیر هلال احمر خوزستان گفت «شرایط ناپایدار سازه‌ها ضریب خطر وقوع حوادث ثانویه را در منطقه بالا برده و عملیات آوار برداری را با پیچیدگی و سختی مواجه کرده است.»

صادق خلیلیان استاندار خوزستان پس از ریزش برج متروپل گفت «در ابتدا مجوز ساخت شش طبقه برای این ساختمان صادر شده بود اما با گذشت زمان طی دو نوبت سه طبقه و دو طبقه به آن اضافه شد»

حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت که شهرداری آبادان بدون اطلاع نظام مهندسی پروانه ساختمان متروپل را صادر کرده بود.

همزمان با بازدید محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در محل فروریختن برج متروپل گزارش‌هایی درباره اخراج و کنار گذاشتن داوطلبان مردمی امدادرسانی منتشر شد.

در برخی از فیلم‌هایی که منتشر شده مأموران از داوطلبان می‌خواهند از محل آواربرداری ساختمان خارج شوند. از جمله از یک داوطلب [به نام احمد مطوری] که با دو سگ خود به جستجوی افراد زیر آوار مانده کمک کرده بود و گفته می‌شود سگ‌هایش به پیدا کردن نزدیک به ۱۵ نفر افراد زنده مانده و جانباخته از زیر آوار کمک کرده‌اند، خواسته شده است چون سگ‌هایش شناسنامه ندارند، محل را ترک کند.

یکی از داوطلبان درباره تعداد جان‌باختگان گفت «ما بالای ۲۵ نفر [جنازه] بیرون آوردیم.»

پنج‌شنبه شب هزاران نفر از مردم خرمشهر برای ابراز همبستگی با مردم آبادان تجمعات خیابانی برگزار کردند و علاوه بر سر دادن شعارهایی علیه حکومت، شعارهایی علیه حسین عبدالباقی پیمانکار ساختمان فرو ریخته متروپل سر دادند؛ مردم در شعارهای خود ادعاهای مرگ عبدالباقی را رد کردند و دروغ شمردند.

گزارش ها و ویدئوهایی نیز از تجمع مردم برای همبستگی و حمایت از اهالی آبادان در بندرعباس و شاهین شهر در اصفهان منتشر شده است.

برای بسیاری از مردم فروریختن متروپل یادآور آتش سوزی و فروریختن ساختمان نمادین پلاسکو در تهران در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۷) است که منجر به جان باختن ۲۶ نفر شد.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا