جدیدترین اخبارسبک زندگی

آیا رابطه جدید می تواند به شما کمک کند راحت تر با جدایی و طلاق تان کنار بیایید؟

آیا رابطه جدید می تواند به شما کمک کند راحت تر با جدایی و طلاق تان کنار بیایید؟ آیا یک پارتنر جدید رضایت فرد از زندگی را بالا می برد؟

آیا رابطه جدید می تواند به شما کمک کند راحت تر با جدایی و طلاق تان کنار بیایید؟

نکات کلیدی:

  • افراد مختلف واکنش های کوتاه مدت و بلند مدت متفاوتی نسبت به جدایی های رمانتیک و عاشقانه دارند.

  • تاب آوری ممکن است به افراد کمک کند تا به نحوی سازنده و موفق با مشکلات فقدان فردی (مانند از دست دادن یک رابطه) مقابله کند.

  • تحقیقات جدید نشان می دهد وارد شدن به یک رابطه جدید پس از جدایی ممکن است رضایت فرد از زندگی را بیشتر کند.

  • هرچند که ورود یک پارتنر جدید به زندگی ممکن است بهترین گزینه برای همه افراد نباشد.

روابط عاشقانه عموما ابدی به نظر می رسند، اما به هر حال برخی روابط ممکن است به جدایی و طلاق بیانجامند.

جدایی و طلاق رخدادهایی هستند که نظر عاطفی استرس زا بوده و ممکن است احساس رضایت فرد از زندگی را تغییر دهند. در واقع، گزارش ها نشان می دهد که سلامت روانی و فیزیکی افرادی که تجربه طلاق را دارند کمتر از  افرادی است که هنوز زن و شوهر هستند. این در حالی است که افرادی که از هم جدا شده اند تمایل دارند تنهایی و عواقب فردی، اقتصادی و اجتماعی بیشتری گزارش دهند که این قضیه می تواند ناشی از جدایی باشد.

هرچند که در بلند مدت، افرادی که جدایی یا طلاق را تجربه کرده اند اغلب رضایت از زندگی خود را مجددا به دست می آورند. به عنوان مثال، لوییس که اخیرا جدا شده است، میزان رضایت از زندگی پایینی را گزارش می کند، در مقابل اِما که ۳ سال پیش جدا شده، گزارش کرده که میزان رضایتش از زندگی بالا است. آیا رابطه جدید می تواند به شما کمک کند راحت تر با جدایی و طلاق تان کنار بیایید؟

آیا رابطه جدید می تواند به شما کمک کند راحت تر با جدایی و طلاق تان کنار بیایید؟
آیا رابطه جدید می تواند به شما کمک کند راحت تر با جدایی و طلاق تان کنار بیایید؟

واکنش های افراد متفاوت است

 

افراد مختلف (مانند لوییس و اِما) در مقابل رخدادهای زندگی واکنش های متفاوتی دارند، بنابراین واکنش آنها به جدایی و طلاق نیز ممکن است متفاوت باشد. برخی افراد ممکن است پس از جدایی به سرعت بهبود پیدا کنند در حالی که برخی افراد ممکن است برای ریکاوری پس از چنین رخدادهایی نیاز به زمان بیشتری داشته باشند.

فاکتورهایی که احتمالا در واکنش متفاوت افراد به این رخدادها نقش دارد ویژگی های شخصیتی مانند تاب آوری است.

تاب آوری به افراد کمک می کند با تجربه از دست دادن های فردی به طور سازنده و موفقی کنار بیایند. اما این تنها مزیت تاب آوری نیست. افراد با تاب آوری بالا ممکن است یک مزیت دوجانبه پس از جدایی داشته باشند: این افراد نه تنها راحت تر با جدایی کنار می یابند، بلکه احتمال پیدا کردن یک پارتنر جدید نیز در آن ها بیشتر است. وارد شدن در یک رابطه جدید به نوبه خود می تواند به کاهش پریشانی روانی پس از جدایی کمک کند و رضایت از زندگی را ارتقا دهد. آیا رابطه جدید می تواند به شما کمک کند راحت تر با جدایی و طلاق تان کنار بیایید؟

آیا رابطه جدید می تواند به شما کمک کند راحت تر با جدایی و طلاق تان کنار بیایید؟
آیا رابطه جدید می تواند به شما کمک کند راحت تر با جدایی و طلاق تان کنار بیایید؟

رضایت از زندگی پس از جدایی

 

محققان به رهبری ساندرا گلور از دانشگاه برن سوییس که به پیامدهای متفاوت جدایی و طلاق علاقمند بودند، الگوی رضایت از زندگی و احتمال repatterning پس از جدایی را مورد آزمایش قرار دادند.

در این تحقیق، محققان به طور خاص بر روی افراد گروه سنی ۳۵ سال به بالا تمرکز کردند. دلیل انتخاب این گروه این بود که در دهه های گذشته تعداد فزاینده ای جدایی روابط عاشقانه در این مقطع از زندگی رخ داده است که به عنوان ” جدایی های خاکستری” نیز نامیده می شوند.

هرچند که فرآیند سازگاری و احتمال یافتن پارتنر جدید پس از جدایی در این دوره سنی کماکان نامشخص است، بنابراین تحقیقات بیشتری برای مطالعه و بررسی این دوره ها مورد نیاز است.

 

محققان چگونه اثرات جدایی را مورد مطالعه قرار دادند 

 

اما محققان چطور می توانند جدایی های عاطفی و تاثیرات آن بر سلامتی افراد را مطالعه کنند؟

با توجه به آن که جدایی و طلاق را در آزمایش نمی توان کنترل کرد، محققان عموما بر آزمایش های طبیعی تکیه می کنند. این بدان معنی است که:  از آن جا که جدایی و طلاق به طور طبیعی در جوامع رخ می دهند، محققان معمولا گروهی از افراد را به عنوان نمونه در نظر گرفته و آنها را در طول زمان مورد بررسی قرار می دهند. عموما بخشی از این افراد جدایی و طلاق را تجربه خواهند کرد.

با این استراتژی، گلور و همکارانش موفق شدند ۱۹۹ فرد (شامل ۱۶۲ زن و ۳۷ مرد) که جدایی عاطفی داشتند را مورد بررسی قرار دهند.

محققان این پژوهش شرکت کنندگان را هر دو سال یک بار به مدت ۴ سال ارزیابی کردند. در این ارزیابی ها از شرکت کنندگان خواسته شد تا میزان رضایت از زندگی و همچنین میزان تاب آوری خود را بیان کنند. تاب آوری با آیتم هایی نظیر ” اگر برنامه ای دارم، آن را انجام می دهم” یا  ” من معمولا می توانم از جنبه های مختلف به یک موضوع نگاه کنم” ارزیابی شد. علاوه بر آن، از آن جا که محققان علاقمند به بررسی نقش بالقوه ورود یک پارتنر جدید بودند، شرکت کنندگان اطلاعاتی درباره اینکه آیا پارتنر جدید دارند یا خیر نیز ارائه کردند.

 

رابطه جدید موجب افزایش رضایت از زندگی پس از جدایی می شود

 

نتایج تحقیق چه بود؟ همان طور که محققان پیش بینی می کردند، تاب آوری تاثیر مثبتی در رضایت از زندگی اولیه پس از جدایی داشت و به همین علت احتمالا می تواند در هنگام جدایی به عنوان یک محافظ برای فرد عمل کند. هرچند تاب آوری تغییری در رضایت از زندگی پس از جدایی ایفا نمی کند.

تنها عاملی که در تغییر رضایت از زندگی اهمیت داشت وارد شدن فرد به یک رابطه جدید بود: میزان رضایت از زندگی در افرادی که پس از جدایی وارد رابطه جدید نشدند تغییری نداشت، در حالی که در افرادی که پس از جدایی وارد رابطه با پارتنر جدیدی شدند رضایت از زندگی افزایش یافته بود. نویسندگان نقش مثبت رابطه جدید در این قضیه را به این صورت توضیح دادند که پارتنر جدید می تواند در دوران بعد از جدایی فرد را حمایت کرده و به طور کلی رضایت فرد از زندگی را تقویت کند. جالب است که به طور کلی مردان بیش از زنان وارد رابطه جدید می شدند، اما تمایل به رابطه جدید در سنین مختلف بین آنها تفاوتی نداشت.

 

آیا همه ما باید پس از جدایی برای افزایش میزان رضایت از زندگی وارد یک رابطه جدید شویم؟

 

لزوما خیر. یافته های گلور و همکارانش در ۲۰۲۱ نباید به عنوان دلیلی برای وارد شدن در رابطه جدید بلافاصله پس از جدایی در نظر گرفته شود.

داده های این محققان از یک مطالعه آزمایشی طبیعی به دست آمد که در آن افراد آزادانه تصمیم گرفتند که پارتنر جدیدی برای خود اختیار کنند. علاوه بر آن، به دلیل طراحی مدل مطالعه، محققان نمی توانستند وارد شدن در رابطه جدید بلافاصله پس از جدایی را در افراد ثبت کنند. آنها تنها در دو نوبت پیگیری از شرکت کنندگان سوال پرسیدند که آیا در رابطه جدید بوده اند یا خیر. از این رو، روابط کوتاه مدت ناخوشایند در این آزمایش گنجانده نشده است.

 

در نهایت، به طور میانگین، اختیار کردن یک پارتنر جدید می تواند در میزان رضایت از زندگی پس از جدایی نقش مثبتی داشته باشد، اما دو مساله وجود دارد:

این راهکار لزوما بهترین انتخاب برای همه افراد نیست و الزاما همه روابط جدید رضایت بخش نبوده و رضایت فرد از زندگی را افزایش نمی دهند.

بنابراین، یک رابطه جدید می تواند به عنوان یک عامل تقویت کننده برای افزایش رضایت از زندگی پس از جدایی باشد؛ اما نباید فراموش کنیم که تحقیقات بیشتری باید در آینده انجام شود تا مکانیزم دقیقی که موجب می شود رضایت از زندگی پس از جدایی افزایش یابد مشخص شود.

 

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا