جدیدترین اخبارجهاندولت فدرالکانادا

کانادا نیز پس از ایالات متحده، استرالیا و انگلستان به تحریم سیاسی المپیک زمستانی چین پیوست

کانادا اعلام کرد تحریم سیاسی المپیک پکن را پیش خواهد برد اما ورزشکاران همچنان می توانند در رقابتها شرکت کنند

کانادا نیز پس از ایالات متحده، استرالیا و انگلستان به تحریم سیاسی المپیک زمستانی چین پیوست

کانادا تحریم سیاسی المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن و بازی های پارالمپیک را به اجرا خواهد گذاشت که بر این اساس مقامات حکومت کانادا در محل برگزاری المپیک حاضر نخواهند شد اما ورزشکاران می توانند به رقابت های خود ادامه دهند. کانادا نیز پس از ایالات متحده، استرالیا و انگلستان به تحریم سیاسی المپیک زمستانی چین پیوست

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز چهارشنبه همراه با ملانی جولی وزیر امور خارجه و پاسکال سن- اونژی (Pascale St-Onge) وزیر ورزش این خبر را در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد.

ترودو گفت «ما عمیقاً از نقض مکرر حقوق بشر توسط حکومت چین نگران هستیم. به همین دلیل است که امروز اعلام می کنیم که در زمستان پیش رو هیچ نماینده دیپلماتیکی به المپیک پکن، بازیهای پارالمپیک نخواهیم فرستاد.» «ورزشکاران ما سالهاست که در حال تمرین هستند و مشتاقانه در انتظار رقابت در بالاترین سطح در مقابل ورزشکاران سایر نقاط جهان هستند. ما به حمایت بی دریغ خود از آنها ادامه خواهیم داد.»

ایالات متحده روز دوشنبه تحریم سیاسی المپیک چین را به عنوان ابزاری برای اعتراض علیه موارد نقض حقوق بشر در چین علیه مسلمانان اویغور استان سین کیانگ اعلام کرد.

جن ساکی (Jen Psaki) دبیر مطبوعاتی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که ایالات متحده «نسبت به پیشبرد حقوق بشر تعهد اساسی دارد» و «در مراسم جشن بازی‌ها مشارکت نخواهد کرد.»

از روز دوشنبه تا به حال استرالیا و انگلستان نیز به این اقدام پیوسته اند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان در پاسخ به سؤالی که در پارلمان در مورد پیوستن به واشنگتن پرسیده شده بود گفت «تحریم سیاسی المپیک زمستانی پکن در عمل اجرا خواهد شد چرا که هیچ یک از وزیران یا مقامات رسمی قرار نیست شرکت کنند.»

چین تمامی این اتهامات را انکار کرده و ژائو لیجن سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت این تحریم «اصول سیاسی بی طرفی ورزش‌ها که توسط اساسنامه المپیک تعیین شده است را نقض می کند و برخلاف شعار المپیک «متحدتر» است.»

ترودو گفت چین نباید از این حرکت غافلگیر شود.

ترودو گفت «ما در طول چندین سال گذشته در مورد نگرانی های عمیق خود نسبت به نقض حقوق بشر بسیار شفاف و صریح بوده ایم و این اقدام ادامه ابراز نگرانی عمیق ما است.»

بسیاری از دیپلمات های سابق و تحلیلگران امنیت بین المللی اشاره کرده اند که کانادا باید از این حد فراتر رود و تحریم کامل بازی‌ها را به اجرا بگذارد و به طور کامل حضور کانادایی ها از جمله ورزشکاران را لغو کند.

جولی در پاسخ به پرسشی در همین خصوص تأکید کرد که ورزشکاران باید از اختلافات سیاسی به دور بمانند.

جولی گفت «ورزشکاران ما به شدت تلاش کرده اند تا به اینجا برسند. آنها ساعتها تمرین کرده اند، به گوشه و کنار جهان سفر کرده اند، رقابت کرده اند، این وضعیت مستلزم رسیدگی سیاسی است و این دقیقاً همان کاری است که انجام می دهیم.»

از لحاظ امنیت ورزشکاران در محل رقابتها، سن-اونژی گفت که دولت برای تضمین برقراری اقدامات امنیتی منسجم همکاری نزدیکی با پلیس سلطنتی کانادا دارد.

پلیس سلطنتی کانادا در گذشته برای تدابیر و اقدامات امنیتی در آستانه بازیهای المپیک با کمیته المپیک کانادا همکاری کرده است.

ارین اوتول رهبر حزب محافظه کار روز چهارشنبه گفت که از تحریم سیاسی حمایت می کند.

اوتول گفت «ما نباید پیامی بفرستیم که نشان می دهد نحوه رفتار با اویغورها را پذیرفته ایم و وضعیت موجود در هنگ کنگ را می‌پذیریم بنابراین در این مرحله تحریم سیاسی اقدام مناسبی است.»

حزب نیودموکرات نیز برای واداشتن دولت به اتخاذ همین مسیر تلاش کرده بود. کانادا نیز پس از ایالات متحده، استرالیا و انگلستان به تحریم سیاسی المپیک زمستانی چین پیوست

کانادا نیز پس از ایالات متحده، استرالیا و انگلستان به تحریم سیاسی المپیک زمستانی چین پیوست
کانادا نیز پس از ایالات متحده، استرالیا و انگلستان به تحریم سیاسی المپیک زمستانی چین پیوست

جاستین ترودو نخست وزیر          جاستین ترودو نخست وزیر          جاستین ترودو نخست وزیر      جاستین ترودو نخست وزیر

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا