جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

کانادا واکسن کووید-۱۹ فایزر را برای واکسیناسیون کودکان تائید کرد

کانادا اولین واکسن کووید-۱۹ را برای کودکان مجاز اعلام کرد

کانادا واکسن کووید-۱۹ فایزر را برای واکسیناسیون کودکان تائید کرد

وزارت بهداشت کانادا اولین واکسن کووید-۱۹ را برای کودکان مجاز اعلام کرد که چراغ سبز قوانین نظارتی برای واکسن دوز دوگانه فایزر-بیون‌تک محسوب می شود و بدین ترتیب کودکان سراسر کشور به زودی می توانند از محافظت اضافی در مقابل ویروس کرونا برخوردار شوند. کانادا واکسن کووید-۱۹ فایزر را برای واکسیناسیون کودکان تائید کرد

کودکان پنج تا ۱۱ سال هم اکنون واجد شرایط واکسیناسیون با مقدار دوز برابر با یک سوم مقدار استفاده شده برای افراد ۱۲ سال و بزرگتر هستند. اولین محموله از این دوزهای مخصوص کودکان روز یکشنبه وارد کشور می شود و تا پایان هفته آینده ۲.۹ میلیون دوز تحویل خواهد شد.

فیلومنا تسی (Filomena Tassi) وزیر خدمات و تدارکات عمومی روز جمعه اعلام کرد «[این محموله] واکسن کافی برای اولین دوز واکسیناسیون تمامی کودکان واجد شرایط در کشور را تأمین می‌کند.»

در حالی که وزارت بهداشت کانادا تزریق دو دوز به فاصله ۲۱ روز را مورد تائید قرار داده، کمیته مشاور ملی ایمن سازی (NACI) فاصله هشت هفته ای یا بیشتر بین دوز اول و دوم را توصیه کرده است.

کمیته مشاور ملی ایمن سازی (NACI) توصیه کرد که به غیر از مواردی که پزشک کودکان توصیه کرده باشد کودکان باید یک فاصله ۱۴ روزه بین دریافت هر نوع واکسن دیگر و واکسن کووید-۱۹ رعایت کنند و این بازه زمانی را «اقدام احتیاطی» برای کمک به تعیین علت هر گونه عوارض جانبی احتمالی که احتمال بروز آن وجود دارد دانست.

مرجع تنظیم مقررات دارویی کانادا در بیانیه ای گفت «این اولین واکسن کووید-۱۹ در کانادا است که برای استفاده توسط این گروه سنی مجاز شده است و نقطه عطف بزرگی در مبارزه کانادا علیه کووید-۱۹ محسوب می شود.» «این وزارت پس از بازبینی جامع و مستقل علمی شواهد به این نتیجه رسید که مزایای این واکسن برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال بیشتر از ریسک های مرتبط است.»

دکتر سوپریا شارما (Supriya Sharma) مشاور ارشد پزشکی وزارت بهداشت کانادا در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن بحث و توضیح درباره مجوزی که مدت‌ها انتظار آن می رفت گفت که فرمولاسیون تائید شده برای کودکان «اندکی متفاوت» از نوع مجاز برای بزرگ‌سالان است، اما پاسخ ایمنی «هم سطح و قابل مقایسه» است.

شارما در مورد داده های بالینی و ایمنی که توسط وزارت بهداشت کانادا ارزیابی شده است گفت «مهم‌ترین عوارض جانبی گزارش شده مشابه با عوارض مشاهده شده در میان نوجوانان و بزرگ‌سالان جوان بود اما غالبا در موارد کمتری مشاهده شد به غیر از قرمزی پوست و تورم در ناحیه تزریق که در میان کودکان اندکی بیشتر بود. سایر عوارض جانبی گزارش شده شامل خستگی و سردرد بود. اغلب واکنش‌ها در سطح ملایم تا شدت متوسط بود و خود به خود سریعاً برطرف شدند.»

وزارت بهداشت کانادا از ۱۸ اکتبر بازبینی اسناد ارائه شده فایزر برای استفاده از واکسن این شرکت برای کودکان پنج تا ۱۱ سال را در اولویت قرار داده است و بررسی های مشابهی برای واکسن mRNA دوز دوگانه مدرنا برای کودکان شش تا ۱۱ سال در دست اقدام دارد. کانادا واکسن کووید-۱۹ فایزر را برای واکسیناسیون کودکان تائید کرد

کانادا واکسن کووید-19 فایزر را برای واکسیناسیون کودکان تائید کرد
کانادا واکسن کووید-۱۹ فایزر را برای واکسیناسیون کودکان تائید کرد

طبق مجوز وزارت بهداشت کانادا کارآزمایی های بالینی نشان داده اند که واکسن فایزر تا ۹۵ درصد در ایجاد محافظت در مقابل کووید-۱۹ در میان مشارکت کنندگان کارآزمایی در گروه سنی ۱۶ سال و بزرگتر مؤثر بوده است و تا ۱۰۰ درصد برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال و ۹۰.۷ درصد برای کودکان پنج تا ۱۱ سال مؤثر بوده است.

شارما گفت در داده های بازبینی شده توسط وزارت بهداشت کانادا چهار مورد عوارض جانبی شدید گزارش شد که در نهایت مشخص شد که ربطی به واکسن ندارند و هیچ گزارشی از التهاب عضله قلب (myocarditis)، التهاب غشای دور قلب (pericarditis) یا واکنش‌های آلرژی شدید وجود نداشت.

دکتر تام گفت که شواهد به دست آمده از ایمن‌سازی بزرگ‌سالان نشان می دهد که فاصله طولانی تر بین دوزهای واکسن به پاسخ ایمنی بادوام تری منجر می شود و می تواند ریسک مایوکاردیت (التهاب عضله قلب) و پریکاردیت (التهاب غشای دور قلب) را کاهش دهد.

اگر توصیه کمیته مشاور ملی ایمن سازی برای فاصله زمانی بین دو دوز توسط استان ها و قلمروها رعایت شود کودکان پنج تا ۱۱ سال می توانند تا قبل از فصل تعطیلات کریسمس کاملاً واکسینه شوند. شارما گفت که اگر خانواده ها دغدغه بخصوصی در مورد دوز واکسن از لحاظ برنامه تعطیلات یا برنامه های مسافرتی دارند می توانند وضعیت خود را با کادر درمان در میان بگذارند.

با این وجود دکتر تام با توجه به «سیطره و تداوم ایپدمیولوژی کووید-۱۹ در کانادا که نرخ موارد ابتلا در کودکان پنج تا ۱۱ سال در طول دوران موج چهارم بالاترین نرخ بوده است» هنوز صدور این مجوز را به عنوان یک «گزینه مطلوب پیشگیری اضافی» تلقی می کند.

وزارت بهداشت کانادا می گوید تلاش هایی برای آگاهی رسانی و ترغیب والدین به واکسیناسیون کودکان آنها انجام خواهد شد.

دکتر تام گفت «حمایت از کودکان و مراقبان آنها در طول این مدت و تصمیم گیری آگاهانه درباره واکسیناسیون کووید-۱۹ ضمن احترام به انتخاب و سرعت تصمیم گیری خانواده بسیار اهمیت دارد.»

شارما با اشاره به تردید و تعلل احتمالی برای واکسیناسیون گفت که نگرانی ها درباره اتفاقاتی که ممکن است بیفتد را درک می کند، اما «انتخاب نکردن واکسن برای کودکان نیز یک انتخاب است.»

دکتر مارلا شاپیرو متخصص پزشکی در واکنش به این خبر گفت که عوارض جانبی واکسن کووید-۱۹ در مقابل ریسک مرتبط با ابتلا به کووید-۱۹ «کاملاً سنجیده شده است.»

دکتر شاپیرو گفت «عمدتاً انتظار داریم که اگر برخی از کودکان علائمی را تجربه کنند این علائم شامل مواردی مانند درد بازو، سرخی پوست و شاید کمی علائم شبیه به آنفلوانزا باشد. اما همه پدر و مادرها باید پرسش‌های خود را بپرسند و با تصمیمی که می گیرند راحت باشند و به نظر من موضوع در واقع این است که درک کنیم که جنبه منفی عدم واکسیناسیون برای کودکان و ریسک های ابتلا به کووید در کودکان چیست.»

فایزر موظف خواهد بود که به فراهم کردن اطلاعات ایمنی و اثرگذاری که از مطالعات مداوم و مصرف واقعی در سطح جهانی به دست آمده است ادامه دهد و وزارت بهداشت کانادا و سازمان بهداشت عمومی کانادا متعهد هستند که مصرف این واکسن را که نام تجاری «کامیرنتی (Comirnaty)» برای آن انتخاب شده است را «به دقت تحت نظر بگیرند.»

چندین هفته است که دکتر شارما اشاره می کرد که موعد صدور مجوز نزدیک است و استان‌ها و قلمروها نیز با پیش‌بینی صدور مجوز مشغول اجرای برنامه هایی برای تزریق دوزهای واکسن به محض فراهم شدن محموله واکسن ها بوده اند.

مسئولان قبلاً اظهار داشتند که کانادا سرنگ و سایر ملزومات ضروری برای تزریق واکسن کووید-۱۹ کودکان را در اختیار دارد.

فیلومنا تسی وزیر خدمات و تدارکات عمومی گفت «ما همکاری نزدیکی با فایزر برای قطعی کردن زمان‌بندی تحویل دوز دوم داریم و به زودی اطلاعات بیشتری برای به اشتراک گذاشتن در این مورد خواهیم داشت.»

فایزر-بیون‌تک    فایزر-بیون‌تک  واکسیناسیون کودکان  فایزر-بیون‌تک  واکسیناسیون کودکان فایزر-بیون‌تک  واکسیناسیون کودکان  فایزر-بیون‌تک 

فایزر-بیون‌تک

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا