جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

کانادا سیاست بازگرداندن پناه‌جویان که پس از آغاز پاندمی وضع شده بود را لغو می کند

کانادا سیاست کووید-۱۹ در مورد بازگردان پناه‌جویان از گذرگاه های مرزی را پایان می دهد

کانادا سیاست بازگرداندن پناه‌جویان که پس از آغاز پاندمی وضع شده بود را لغو می کند

طبق سند سیاست بازنگری شده که روز یکشنبه منتشر شد کانادا سیاست دوران پاندمی خود در مورد بازگرداندن پناه‌جویانی که از طریق بندرهای ورودی قصد ورود به کشور را دارند خاتمه می دهد.

کانادا در فاصله بین مارس ۲۰۲۰ و اواسط اکتبر دست کم ۵۴۴ متقاضی پناهندگی را به ایالات متحده بازگردانده است. دولت هنوز به پرسش‌ها در مورد اینکه چرا اکنون به این سیاست پایان می دهد و آیا برخی از مقررات قرنطینه شامل حال پناه‌جویان غیر واکسینه خواهد شد یا خیر پاسخی نداده است.

کانادا گفته بود که این اقدام با توجه به نگرانی های بهداشتی در طول دوران پاندمی ویروس کرونا ضروری است. اما وکلای مدافع پناه‌جویان استدلال می کردند که تلاش برای کسب پناهندگی نباید «سفر اختیاری» در نظر گرفته شود و به مجموعه معافیت هایی که کانادا در طول دوران پاندمی برای شلترهای حرفه ای قائل شده بود و مواردی از این دست اشاره می کردند.

مورین سیلکاف یک وکیل پناهندگی و رئیس سابق جامعه وکلای پناهندگی کانادا که دولت را بر سر این سیاست به دادگاه کشانده بود گفت «مایه آسودگی خاطر است که می بینیم این اقدامات مربوط به پناهندگی همخوانی بیشتری با تعهدات بین المللی ما پیدا می کند و به نظرم در تمام این مدت کاملاً بدیهی بود که بهداشت عمومی و حفاظت از پناهندگان می توانند هم‌زمان تأمین شوند.»

سیلکاف گفت منطقی نبود که به گردشگران اجازه ورود داده شود {همان‌طور که کانادا این اقدام را شروع کرده بود} و در عین حال مردم جویای محافظت را از ورود به کشور منع کرد.

کانادا سیاست بازگرداندن پناه‌جویان که پس از آغاز پاندمی وضع شده بود را لغو می کند
کانادا سیاست بازگرداندن پناه‌جویان که پس از آغاز پاندمی وضع شده بود را لغو می کند

به گفته وکلای پناهندگی که روی پرونده های پناه‌جویان کار می کردند شمار نامشخصی از پناه‌جویانی که به ایالات متحده بازگردانده شدند برای مدت نامعلومی به بازداشتگاه های مهاجرتی ایالات متحده منتقل شده اند و دست کم دو نفر دیپورت شده اند.

از همان آغاز اجرای این سیاست معافیت هایی فراهم بود و در آگوست نیز کانادا در قالب طرحی که «رویکرد مدیریت شده به بازگشایی مرزها» می نامید به تعداد بیشتری از پناه‌جویان بازگردانده شده اجازه بازگشت و ثبت تقاضای پناهندگی داد.

اما وکلای مدافع گفتند که این گزینه تنها برای کسانی که از آن اطلاع داشتند یا از مشاور حقوقی آشنا با تغییر سیستم کانادا برخوردار بودند فراهم بوده است. دولت کانادا ماه گذشته در دادگاه از این سیاست دفاع کرد.

کانادا توافقی به نام موافقت‌نامه کشور امن ثالث (Safe Third Country Agreement) با ایالات متحده دارد که طبق آن پناه‌جویانی که قصد عبور از بندرگاه های ورودی رسمی را دارند بازگردانده می شوند. این موافقت‌نامه دو بار به چالش کشیده شده است و در تازه‌ترین مورد در همین بهار گذشته به تائید رسید و ممکن است در دادگاه عالی کانادا مورد رسیدگی قرار گیرد.

مرزهای کانادا   پناه‌جویان غیر واکسینه    مرزهای کانادا    پناه‌جویان غیر واکسینه    مرزهای کانادا    پناه‌جویان غیر واکسینه    مرزهای کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا