ایرانجدیدترین اخبارجهاندولت فدرالکانادا

نمایندگان پارلمان کانادا یک بار دیگر خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی کانادا شدند

ملانی جولی گفت کانادا بازداشت و قتل شنیع مهسا امینی را محکوم می‌کند و خواستار توقف سرکوب مردم است

نمایندگان پارلمان کانادا یک بار دیگر خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی کانادا شدند

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا روز جمعه در بیانیه‌ای گفت «کانادا بازداشت و قتل شنیع مهسا امینی را به شدت محکوم می‌کند.»

گشت ارشاد ایران هفته گذشته مهسا امینی دختر ۲۲ ساله را به اتهام پیدا بودن موهایش از زیر روسری درتهران بازداشت کرد. پلیس ایران مدعی شد که او بر اثر سکته قلبی درگذشته است، اما طبق مدارک پزشکی مهسا امینی و اظهارات خانواده‌اش او بر اثر ضرب و شتم شدید دچار خونریزی مغزی شده و به کما رفته و سپس جان باخته است.

از آن زمان ایرانیان در سراسر کشور در حال تظاهرات در خیابان ها و مقابله با پلیس امنیت هستند، در حالی که ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی زنان را در حال برداشتن و سوزاندن حجاب خود نشان می دهد. برخی از زنان نیز به نشانه اعتراض موهای خود را کوتاه کرده اند.

جولی در بیانیه خود گفت «مرگ او (مهسا امینی) نتیجه مستقیم آزار و اذیت و سرکوب سیستماتیک و مستمر زنان توسط [حکومت] ایران بود. ما در همبستگی با بستگان مهسا امینی و زنان ایرانی در کنار آنها می ایستیم.»

جولی همچنین «سرکوب خشونت آمیز» مردم را محکوم کرد و گفت «کانادا به شدت نگران سرکوب های احتمالی بیشتر و استفاده از نیروی اضافی علیه مردم است.»

تلویزیون دولتی ایران روز پنجشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز اعتراضات پس از تشییع جنازه مهسا امینی در روز شنبه گذشته  ۲۶ معترض و پلیس کشته شده اند، هرچند مشخص نیست که مقامات چگونه به این آمار رسیده‌اند. برخی از گزارش های گروه های حقوقی بشری حاکی از کشته شدن ۳۶ نفر از مردم در اعتراضات است.

ملانی جولی گفت «حقوق زنان حقوق بشر است. ما به شجاعت زنان ایرانی که به صورت مسالمت آمیز تظاهرات می کنند ادای احترام می کنیم و به آنها می پیوندیم تا پیامی بسیار واضح را به رژیم ارسال کنیم: آنها باید به همه اشکال آزار و اذیت و خشونت علیه زنان پایان دهند.»

نمایندگان پارلمان کانادا یک بار دیگر خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی کانادا شدند
نمایندگان پارلمان کانادا یک بار دیگر خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی کانادا شدند

محافظه کاران و نیودموکرات ها به اعتراضات ایران واکنش نشان دادند

مجلس عوام روز چهارشنبه به اتفاق تمامی آرا طرحی را برای ابراز تسلیت بابت درگذشت مهسا امینی تصویب کرد.

دولت فدرال رسماً به کانادایی ها توصیه می کند که از هرگونه سفر به ایران خودداری کنند و اخیراً به اتباع کانادایی هشدار داده است از حضور در مناطقی که تظاهرات در آن برگزار می شود اجتناب کنند.

پی‌یر پویلیور (Pierre Poilievre) رهبر جدید محافظه‌کاران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در توییتر قتل مهسا امینی را «اقدام دلخراش دیگری از آدم کشی و وحشیگری توسط دیکتاتوری ایران علیه زنان ایران» خواند.

پویلیور افزود «ترودو باید سرانجام در کنار مردم ایران که برای آزادی خود می جنگند بایستد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد.»

ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی خارجی قرار داد.

در همین اثنا کانادا نیروی سری قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک نهاد تروریستی معرفی کرد، اما خود سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروریستی کانادا قرار نداده است.

درخواست‌های اخیر از کانادا برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی پس از آن مطرح شد که پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۸ دی ۹۸) توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سرنگون گردید و منجر به کشته شدن همه ۱۷۶ سرنشین هواپیما، از جمله ۵۵ شهروند کانادایی و ۳۰ مقیم دائم شد. بیش از ۱۰۰ مسافر این هواپیما با کانادا ارتباط داشتند.

ملیسا لانسمن (Melissa Lantsman) نماینده محافظه کار پارلمان روز چهارشنبه در توییتی نوشت «اسم او #مهساامینی (#MahsaAmini) است. او ۲۲ ساله بود. او به قتل رسید. او توسط رژیم ایران مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به قتل رسید. مجلس عوام در سال ۲۰۱۸ به قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی رأی داد، این اقدام باید اکنون انجام شود.»

سرکوب معترضان در سال ۲۰۱۹ که به دلیل افزایش قیمت بنزین آغاز گردید، منجر به کشته شدن صدها نفر شد و طبق یکی از گزارش های رویترز تعداد کشته‌ها در اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) به ۱۵۰۰ نفر رسید.

نمایندگان پارلمان کانادا یک بار دیگر خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی کانادا شدند  فهرست سازمانهای تروریستی  فهرست سازمانهای تروریستی  فهرست سازمانهای تروریستی    ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا  ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا