انتاریوبریتیش کلمبیاجدیدترین اخبارکاناداکِبِکمنیتوبا

کانادا در سال جاری شاهد «وخیم ترین وضعیت» در قدرت خرید مسکن در ۴۱ سال گذشته بوده است

طبق یک گزارش جدید قدرت خرید مسکن در بریتیش کلمبیا دارای وخیم ترین وضعیت و کبک دارای مقرون به صرفه ترین بازار مسکن است

کانادا در سال جاری شاهد «وخیم ترین وضعیت» در قدرت خرید مسکن در ۴۱ سال گذشته بوده است

بر اساس یک گزارش جدید در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ بازار مسکن کانادا شاهد «وخیم ترین وضعیت» قدرت خرید مسکن در ۴۱ سال گذشته بود.

کانادا در سال جاری شاهد «وخیم ترین وضعیت» در قدرت خرید مسکن در 41 سال گذشته بوده است
کانادا در سال جاری شاهد «وخیم ترین وضعیت» در قدرت خرید مسکن در ۴۱ سال گذشته بود

این گزارش که روز سه شنبه توسط بازارهای مالی بانک ملی (National Bank Financial Markets) منتشر شد، به بررسی بازار مسکن در ۱۰ منطقه شهری در کانادا می پردازد. اقتصاددانان بانک ملی توان مالی خرید خانه را از طریق محاسبه مبلغ قسط وام مسکن به عنوان درصدی از درآمد (MPPI) محاسبه کرده اند که مبلغ وام مسکن روی یک خانه متوسط را با میانگین درآمد مقایسه می کند.

این گزارش نشان می‌دهد که در ۱۰ منطقه شهری میانگین قیمت خانه در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ برابر با ۸۱۰،۹۸۵ دلار بوده است. یک وام مسکن معمولی برای خانه ای با این قیمت ۴،۱۶۶ دلار خواهد بود که با محاسبه نرخ MPPI برای این خانه و متوسط درآمد عدد ۶۳.۹ درصد به دست خواهد آمد که طبق گزارش اخیر بالاترین رقم از سال ۱۹۸۱ است.

نرخ به دست آمده نشان دهنده افزایش ۱۰.۴ درصدی نسبت به سه ماهه قبل و ۱۹.۱ درصدی نسبت به سال قبل است. نرخ MPPI (نسبت قسط وام مسکن به میانگین درآمد (MPPI)) از سال ۲۰۰۰  برابر با ۴۰.۷ درصد بوده است.

چندین منطقه شهری که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند دارای نرخ MPPI بیش از ۹۰ درصد بودند. منطقه ونکوور دارای گران ترین بازار مسکن بود، به طوری که نرخ MPPI برای خانه‌های غیر کاندو، که شامل خانه‌های دیتچد (مستقل)، خانه‌های سمی-دیتچد و تاون هاوس است ۱۲۱.۲ درصد بود و برای کاندوها ۵۱ درصد بود که نرخ MPPI ترکیبی برای همه انواع مسکن در این منطقه را به ۹۶.۹ درصد رسانده است.

آمار سطح مقرون به صرفه بودن بازار مسکن در ویکتوریا اعداد مشابهی را نشان داد. پایتخت بریتیش کلمبیا دارای نرخ MPPI برابر با ۹۵.۶ درصد بود که متناظر با ۱۰۲.۵ درصد برای غیر کاندوها (خانه‌های دیتچد و سمی-دیتچد …) و ۵۲.۹ درصد برای کاندوها است. در منطقه تورنتو بزرگ نرخ MPPI  برای غیر کاندوها ۹۸.۲ درصد و برای کاندوها ۵۳.۳ درصد بود که نرخ ترکیبی MPPI برای این منطقه را به ۹۱ درصد رسانده است.

در همیلتون با نرخMPPI  ترکیبی ۶۶.۶ درصد، آمار به دست آمده دقیقاً منعکس کننده میانگین کانادا است. بر اساس این گزارش، منطقه همیلتون دارای نرخ MPPI برابر با ۵۰.۱ درصدی برای کاندوها و ۷۱.۱ درصدی برای غیر کاندوها (شامل خانه های دیتچد و سمی-دیتچد) بود.

مونترال و منطقه پایتخت ملی کانادا در گروه میانی قرار داشتند. در منطقه مونترال، نرخ MPPI  برای خانه های غیر کاندو ۵۰.۱ درصد و برای کاندوها ۳۳.۹ درصد بود. به طور مشابه در منطقه اتاوا-گتینو خانه های غیر کاندو دارای نرخ MPPI برابر با ۵۰.۹ درصد و کاندوها دارای نرخ MPPI برابر با ۲۸.۶ درصد بود.

طبق تجزیه و تحلیل‌های انجام شده در این مطالعه، پریری (Prairies) و شهر کبک مقرون به صرفه ترین بازارهای مسکن را داشتند. نرخ MPPI برای خانه های غیر کاندو در کلگری، ادمونتون، وینیپگ و شهر کبک بین ۳۰ تا ۳۷ درصد در نوسان بود، در حالی که این نرخ برای کاندوها حدود ۱۵ تا ۱۹ درصد بودند.

با این حال با توجه به رکود اخیر در بازار مسکن کارشناسان اقتصادی می گویند که از لحاظ قیمت مسکن خبرهای خوبی در راه است به طوری که بانک ملی پیش بینی می کند که قیمت مسکن در ماه های آینده ۱۰ درصد کاهش یابد.

نویسندگان این گزارش می نویسند «این تحولات همراه با تثبیت نرخ معیار وام مسکن پنج ساله قاعدتا باید قبل از پایان سال میزان مقرون به صرفه بودن بازار مسکن را بهبود بخشد.»

کانادا در سال جاری شاهد «وخیم ترین وضعیت» در قدرت خرید مسکن در ۴۱ سال گذشته بوده است  خانه‌های سمی-دیتچد  خانه‌های سمی-دیتچد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا