آلبرتاانتاریوبریتیش کلمبیاپرنس ادوارد آیلندجدیدترین اخباردولت فدرالسسکچوانقلمروهای شمال غربکاناداکِبِکمنیتوبانوناووتنووااسکوشیانیوبرانزویکیوکان

نرخ تورم کانادا در ماه جولای علیرغم افزایش قیمت مواد غذایی، اجاره‌بها، و هزینه مسافرت کاهش یافته است

نرخ تورم کانادا در ماه جولای با وجود افزایش قیمت مواد غذایی و اجاره بها به دلیل کاهش قیمت بنزنین به ۷.۶ درصد کاهش یافت

نرخ تورم کانادا در ماه جولای علیرغم افزایش قیمت مواد غذایی، اجاره‌بها، و هزینه مسافرت کاهش یافته است

نرخ تورم سالانه کانادا علیرغم ادامه افزایش قیمت مواد غذایی، اجاره بها و هزینه های سفر در ماه جولای به ۷.۶ درصد کاهش یافت، که این کاهش عمدتا ناشی از کاهش قیمت بنزین بود.

نرخ تورم کانادا در ماه جولای علیرغم افزایش قیمت مواد غذایی، اجاره‌بها، و هزینه مسافرت کاهش یافته است
نرخ تورم کانادا در ماه جولای علیرغم افزایش قیمت مواد غذایی، اجاره‌بها، و هزینه مسافرت کاهش یافته است

اقتصاددانان بالاترین رقم نرخ تورم در نزدیک به ۴۰ سال اخیر یعنی ۸.۱ درصد در ماه جون را اوج احتمالی نرخ تورم کلی دانسته بودند که پیش از این به طور مداوم از ماه جون ۲۰۲۰ تا به حال هر ماه افزایش یافته بود.

طبق گزارشی که سازمان آمار کانادا روز سه شنبه منتشر کرد، اگرچه قیمت بنزین در ماه جولای نسبت به سال قبل ۳۵.۶ درصد افزایش داشته، اما نسبت به رشد ۵۴.۶ درصدی سالیانه در جون کاهش یافته است. با این حال، کانادایی‌ها با افزایش ۹.۹ درصدی هزینه‌های مواد غذای در مقایسه با سال گذشته، فشار ناشی از شدیدترین نرخ تورم را احساس می‌کنند.

سازمان آمار کانادا در آنچه که نشانه دیگری از کاهش سرعت رشد قیمت ها محسوب می شود، گفت که افزایش ماهانه در ماه جولای کمترین میزان از دسامبر ۲۰۲۱ بوده است.

روند کاهشی نرخ تورم کانادا علاوه بر این بازتابی از جدیدترین داده های نرخ تورم در ایالات متحده است که شاهد کاهش نرخ افزایش قیمت ها از ۹.۱ درصد در ماه قبل به ۸.۵ درصد در ماه جولای بود؛ که این روند کاهشی نیز تا حد زیادی به دلیل کاهش قیمت بنزین در این کشور بود.

امریکایی‌ها با وجود افزایش قیمت‌های مواد غذایی، اجاره مسکن و هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی همچنان در حال تحمل افزایش قیمت‌های بزرگ‌تری نسبت به دهه‌های گذشته هستند.

تو نگوین (Tu Nguyen) اقتصاددان شرکت مشاوره و حسابداری آر‌اس‌ام کانادا (RSM Canada) گفت که «فراگیر بودن» تورم در اقتصاد به این معنی است که هنوز مدتی طولانی باقی مانده تا فشار بر امور مالی کانادایی‌ها کاهش یابد.

نگوین در یادداشتی گفت «مدتی طول می کشد تا خانواده ها بتوانند نفس راحتی بکشند. رشد دستمزدها همچنان عقب تر از نرخ تورم است و در نتیجه قدرت خرید خانوارها کاهش یابد.»

متوسط دستمزد ساعتی در ماه جولای نسبت به سال گذشته ۵.۲ درصد افزایش یافته است.

سازمان آمار کانادا اعلام کرد که روند کاهشی قیمت‌ در پمپ بنزین ها به دلیل مجموعه ای از عوامل از جمله نگرانی‌های جاری از کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی، افزایش محدودیت‌های بهداشت عمومی مرتبط با کووید-۱۹در چین و کاهش تقاضا برای بنزین در ایالات متحده است.

با این حال تورم بسیار بالاتر از هدف گذاری دو درصدی بانک مرکزی کانادا است.

بانک مرکزی در حالی که آخرین نرخ تورم ثبت شده را تحت نظر قرار داده است برای اعلام نرخ بهره بعدی خود در ۷ سپتامبر آماده می شود که انتظار می رود این نرخ را سه چهارم درصد افزایش دهد.

تیف مکلم (Tiff Macklem) رئیس بانک مرکزی کانادا در مقاله ای که روز سه شنبه توسط نشنال پست (National Post) منتشر شد، گفت اگرچه به نظر می رسد تورم به اوج خود رسیده است، اما همچنان بسیار بالاست.

در میان اقلام مواد غذایی که به طور قابل توجهی گران شده اند، قیمت کالاها به دلیل افزایش هزینه های مواد اولیه ۱۳.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته اند، در حالی که تهاجم روسیه به اوکراین همچنان به فشار صعودی بر قیمت گندم ادامه می دهد. قیمت سایر محصولات غذایی نیز با سرعت بیشتری افزایش یافته است، به طوری که قیمت تخم مرغ ۱۵.۸ درصد و میوه تازه ۱۱.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

در حالی که هزینه‌های وام مسکن به دلیل بالاتر رفتن نرخ‌های بهره افزایش یافته است، این گزارش اشاره می‌کند که قیمت اجاره بها نیز با شتاب در حال افزایش است و در جولای سریع‌تر از ماه قبل افزایش یافته است.

با افزایش تعداد کانادایی‌هایی که در فصل شلوغ تابستان سفر می کنند، نرخ بلیت هواپیما در جولای در مقایسه با ماه قبل حدود ۲۵ درصد افزایش یافت. قیمت اقامت مسافران نیز نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته است که بیشترین افزایش قیمت در انتاریو بوده است.

وضعیت استان ها به شرح ذیل است (ماه قبل در داخل پرانتز قرار داده شده است):

  • نیوفاندلند و لابرادور: ۶.۹ درصد (۸.۲)
  • جزیره پرنس ادوارد: ۹.۵ درصد (۱۰.۹)
  • نوااسکوشیا: ۸.۷ درصد (۹.۳)
  • نیوبرانزویک: ۸.۰ درصد (۹.۱)
  • کبک: ۷.۳ درصد (۸.۰)
  • انتاریو: ۷.۶ درصد (۷.۹)
  • منیتوبا: ۸.۸ درصد (۹.۴)
  • سسکچوان: ۸.۱ درصد (۸.۱)
  • آلبرتا: ۷.۴ درصد (۸.۴)
  • بریتیش کلمبیا: ۸.۰ درصد (۷.۹)

هزینه مسافرت  هزینه مسافرت

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا