جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

اقتصاد کانادا در ماه جون ۴۳ هزار شغل از دست داد با این حال نرخ بیکاری به کمترین حد بیسابقه کاهش یافت

نرخ بیکاری کانادا در ماه جون به پایین‌ترین حد خود کاهش یافت؛ نرخ بهره بانکی احتمالا ۷۵ واحد افزایش داده خواهد شد

اقتصاد کانادا در ماه جون ۴۳ هزار شغل از دست داد با این حال نرخ بیکاری به کمترین حد بیسابقه کاهش یافت

روز جمعه انتشار آمارهای رسمی نشان داد که حتی با وجود اینکه اقتصاد کانادا با کاهش غافلگیرکننده تعداد مشاغل روبرو شد، اما نرخ بیکاری کانادا در ماه جون به طور غیرمنتظره ای به پایین ترین حد خود رسید، در حالی که افزایش دستمزدها به شدت شتاب گرفته است، که درخواست ها برای افزایش قابل ملاحظه نرخ بهره را تقویت کرد.

اقتصاد کانادا در ماه جون 43 هزار شغل از دست داد با این حال نرخ بیکاری به کمترین حد بیسابقه کاهش یافت
اقتصاد کانادا در ماه جون ۴۳ هزار شغل از دست داد با این حال نرخ بیکاری به کمترین حد بیسابقه کاهش یافت

داده های آمار کانادا نشان داد که اقتصاد کانادا در ماه جون ۴۳،۲۰۰ شغل را از دست داد که بیشتر مشاغل در میان کارگران مسن تر بودند و انتظارات برای افزایش ۲۳،۵۰۰ شغل برآورده نشد. اما نرخ بیکاری در حالی که پیش بینی می شد روی ۵.۱%  ثابت بماند به ۴.۹٪ کاهش یافت، زیرا کانادایی های کمتری جویای کار بودند.

اندرو کلوین (Andrew Kelvin) استراتژیست ارشد کانادا در موسسه تی‌دی سکیوریتی (TD Securities) گفت «داده‌ها بیش از هر نکته دیگری به بازار کار فشرده‌تر اشاره دارند که ذاتاً تورمی است.» «هیچ نکته ای در این گزارش باعث نمی شود که بانک مرکزی کانادا افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره در هفته آینده را متوقف کند.»

به طور گسترده انتظار می رود بانک کانادا در نشست هفته آینده خود یک افزایش بسیار کم سابقه ۷۵ واحدی نرخ بهره را اعمال کند، زیرا به نظر می رسد که بانک مرکزی می خواهد برای مهار تورم شدید که در حال حاضر تقریبا به بالاترین سطح در ۴۰ سال گذشته رسیده است، «قاطعانه» عمل کند.

یکی از نگرانی‌های کلیدی بانک مرکزی این است که تورم می‌تواند به یک پدیده خود محقق شونده تبدیل شود و قیمت‌های بالاتر مردم را به سمت تقاضای دستمزدهای بالاتر سوق دهد و در نتیجه منجر به هزینه‌های بیشتر برای مشاغل و در نتیجه تورم بیشتر شود.

به گفته اقتصاددانان، این بدان معناست که افزایش دستمزد کارکنان دائمی به میزان ۵.۶ درصد در ماه جون در مقایسه با ۴.۵ درصد در ماه مه برای بانک مرکزی همراه با نگرانی خواهد بود.

داگ پورتر (Doug Porter) اقتصاددان ارشد در موسسه بی‌ام‌او کپیتال مارکتس (BMO Capital Markets) در یادداشتی گفت «نرخ آشفته تورم بالفعل را فراموش کنید. نکته اصلی در اینجا این است که کانادا منقبض ترین بازار کار را در طول چندین نسل گذشته دارد و اکنون دستمزدها به تدریج در حال افزایش هدفمندانه هستند.»

«تورم اکنون با ضربه ای سنگین در بازار کار فرود آمده است.»

سازمان آمار کانادا گفت کل ساعات کار نیز برای اولین بار از ماه مارس افزایش یافت و ۱.۳% رشد کرد.

از بین رفتن مشاغل در ماه جون به طور کامل مربوط به بخش خدمات بود که بیش از سایر بخش ها به کاهش شدید مشاغل در بخش بازرگانی خرده فروشی منجر شد و تا حدی با افزایش شغل در بخش کالا جبران شد.

سازمان آمار کانادا گفت داده های ماه های آینده روشن می کند که آیا اشتغال بخش خرده فروشی «ممکن است تحت تاثیر هر گونه تغییر رفتار مصرف کننده بر اثر نرخ تورم قرار گیرد یا خیر.»

دلار کانادا در برابر دلار ایالات متحده ۱.۳۰ یا برابر با ۷۶.۹۲ سنت آمریکا معامله می شود.

دلار کانادا    دلار کانادا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا