جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

رشد اقتصادی کانادا در سه ماهه دوم سال جاری کمتر از حد پیش بینی شده و برابر با ۳.۳ درصد است

رشد اقتصادی کانادا در سه ماهه دوم پایین تر از حد پیش‌بینی شده است؛ برآوردهای جولای حاکی از انقباض اقتصادی می‌باشد

رشد اقتصادی کانادا در سه ماهه دوم سال جاری کمتر از حد پیش بینی شده و برابر با ۳.۳ درصد است

اقتصاد کانادا در سه ماهه دوم ۳.۳ درصد رشد سالیانه داشت که در نتیجه [رقم رشد] سه ماهه را در سطح پایین‌تر از برآوردها قرار داد و بررسی اولیه داده های جولای نیز حاکی از انقباض اقتصادی است.

رشد اقتصادی کانادا در سه ماهه دوم سال جاری کمتر از حد پیش بینی شده و برابر با 3.3 درصد است
رشد اقتصادی کانادا در سه ماهه دوم جاری کمتر از حد پیش بینی و برابر با ۳.۳ درصد است

سازمان آمار کانادا صبح چهارشنبه تازه ترین گزارش خود را در مورد تولید ناخالص داخلی واقعی سه ماهه منتشر کرد که نشان می‌دهد اقتصاد برای چهارمین سه ماهه متوالی رشد داشته که عامل اصلی آن افزایش پول خرج شده توسط کسب و کارها و خانوارها بوده است.

طبق اعلام سازمان فدرال آمار کانادا تولید ناخالص داخلی واقعی در سه ماهه دوم ۰.۸ درصد رشد داشته در حالی که اقتصاد در ماه مه رشد نداشت و پس از آن در ماه جون شاهد رشد ۰.۱ درصدی بود.

رقم اولیه محاسبه شده برای جولای حاکی از انقباض اقتصادی ۰.۱ درصدی است.

رشد اقتصادی در سه ماهه دوم نسبت به برآورد اولیه ۴.۶ درصدی سازمان آمار برای رشد اقتصادی سالیانه پایین‌تر است.

برای مقایسه باید در نظر داشت که رشد اقتصادی سالیانه در سه ماه اول سال جاری ۳.۱ درصد بود.

گزارش روز چهارشنبه می‌گوید که کسب و کارها سرمایه گذاری در اقلام موجودی انبار خود را افزایش دادند که یکی از عوامل اصلی موثر در رشد اقتصادی سه ماهه دوم بوده است.

در همین حین مخارج خانوارها برای خرید کالاهای نیمه‌-با-دوام افزایش یافت که عامل اصلی این افزایش با توجه به بازگشت مردم به دفاتر کار خود مربوط به مخارج خرید لباس و کفش بود.

در همین زمان سرمایه گذاری برای تامین مسکن و همچنین مخارج خانواده‌ها برای کالاهای با دوام در سه ماهه دوم سال کاهش یافت.

سطح دستمزدها در سه ماهه دوم دو درصد افزایش یافت که در این میان انتاریو و آلبرتا بیشترین نقش را در افزایش دستمزدها در سطح کشور داشتند. سازمان آمار کانادا گفت که رشد دستمزد استان های آتلانتیک در سه ماهه دوم تقریبا دوبرابر نرخ کشوری بوده است.

در حالی که درآمد پس از کسر مالیات خانوارها افزایش یافته اما نرخ پس انداز آنها از ۹.۵ درصد در سه ماهه اول به ۶.۲ درصد در سه ماهه دوم کاهش یافته است که دلیل آن تا حد زیادی تورم است. با این حال نرخ پس‌انداز کاملا بالاتر از سطح پیش از پاندمی قرار دارد که در پایان سال ۲۰۱۹ در سطح ۲.۷ درصد قرار داشت. در حالی که این گزارش نرخ پس انداز تجمیعی را ارائه می کند، اما سازمان آمار کانادا یادآور شد که نرخ پس انداز در دهک های بالاتر درآمدی معمولا بالاتر است.

سازمان آمار کانادا در گزارش خود نوشت «اگرچه این برآوردها نشاندهنده تاب آوری مستمر در پس انداز خالص خانوارها است، اما فشار تورمی بر میزان مصرف و روندهای دستمزد کارکنان احتمالا عوامل کلیدی تعیین کننده نتایج آینده [در زمینه نرخ پس انداز] هستند.»

بانک مرکزی کانادا، اقتصاد کانادا را «*اقتصاد برافروخته» خواند و از طریق افزایش‌های متوالی نرخ بهره در حال مقابله با نرخ تورم بالا است.

(* اقتصاد برافروخته: برافروختگی اقتصادی وقتی اتفاق می افتد که ظرفیت تولیدی با رشد تقاضای کل همگام نباشد و در نتیجه افزایش تقاضا به جای اینکه به افزایش تولید منجر شود به افزایش قیمت منجر می شود.)

بانک مرکزی امیدوار است که نرخ وام بالاتر باعث کاهش سرعت فعالیت اقتصادی شود و نرخ تورم را به سطح هدف گذاری شده ۲ درصدی باز گرداند. در حالی که نرخ تورم سالیانه در جولای به ۷.۶ درصد رسیده است انتظار می رود که بانک مرکزی در ۷ سپتامبر افزایش قابل ملاحظه دیگری را برای نرخ بهره اصلی اعلام کند.

زندگی کانادایی تورم و هزینه زندگی در کانادا  زندگی کانادایی تورم و هزینه زندگی در کانادا  زندگی کانادایی تورم و هزینه زندگی در کانادا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا