جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

کانادایی‌هایی که وام مسکن دارند خود را برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا آماده می‌کنند

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا از روز چهارشنبه می تواند زمینه ساز ایجاد فشار بیشتر بر وام گیرندگان باشد

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا فشار بیشتری به کانادایی‌هایی که وام مسکن دارند وارد می‌کند

بانک مرکزی کانادا آماده می شود تا روز چهارشنبه گام بعدی خود در مورد نرخ بهره را اعلام کند، در حالی که پیش‌بینی‌کنندگان بی استریت (Bay Street) انتظار دارند افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره کانادایی‌هایی که وام‌های مسکن با نرخ متغیر دارند را مضطرب و نگران کند و برخی از خریداران احتمالی مسکن را از دور خارج نماید.

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا فشار بیشتری به کانادایی‌هایی که وام مسکن دارند وارد می‌کند
افزایش نرخ بهره بانک فشار بیشتری به کانادایی‌هایی که وام مسکن دارند وارد میکند

رابرت کاوچیچ (Robert Kavcic) اقتصاددان ارشد بی ام او کپیتال مارکت (BMO Capital Markets) در مصاحبه ای گفت با توجه به اینکه مبلغ وام های مسکن با نرخ متغیر به تصمیم بانک مرکزی کانادا بستگی دارند «اثرات ناخوشایند افزایش نرخ بهره به زودی نمایان خواهند شد.»

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا فشار بیشتری به کانادایی‌هایی که وام مسکن دارند وارد می‌کند
افزایش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا فشار بیشتری به کانادایی‌هایی که وام مسکن دارند وارد می‌کند

بانک های بزرگ، وام دهندگان اصلی وام مسکن کانادا پس از اینکه بانک مرکزی کانادا در ماه مارس نرخ وام یک شبه خود را از ۰.۲۵ درصد به ۰.۵۰ درصد افزایش داد، نرخ اصلی بهره وام مسکن خود را از ۲.۴۵ درصد به ۲.۷۰ درصد رساندند.

افزایش نرخ بهره از روز چهارشنبه زمینه را برای ایجاد فشار بیشتر بر وام گیرندگان مهیا می کند.

لیا زلاتکین (Leah Zlatkin) کارشناس LowestRates.ca توضیح داد که بر اساس این نرخ اصلی ۲.۷۰ درصدی و تخفیف یک درصدی [وام دهندگان معمولاً تخفیف هایی از ۰.۶۰ درصد تا یک درصد ارائه می دهند] صاحب خانه های دارنده وام مسکن با نرخ متغیر مشاهده خواهند کرد که پرداخت ماهانه وام مسکن آنها از ۱.۴۵ درصد به ۱.۷۰ درصد افزایش می یابد.

زلاتکین در مصاحبه ای گفت «قسط وام خانه ای به قیمت ۸۰۰،۰۰۰ دلار با ۱۵ درصد پیش پرداخت، با استهلاک ۲۵ ساله و نرخ متغیری که اشاره شد، حدود ۸۵ دلار در ماه افزایش می یابد.» با یک افزایش نیم درصدی دیگر حدود ۱۷۰ دلار دیگر نیز در هر ماه به قسط وام این خانه اضافه خواهد شد.

زلاتکین می گوید که مالکان خانه که وام مسکن نرخ ثابت گرفته اند نیز به دلیل تمدید وام مسکن نرخ ثابت پنج ساله خود احتمالاً به زودی ناچار خواهند شد پول بیشتری بپردازند. وام نرخ ثابت که به جای وابستگی مستقیم به نرخ های بانک مرکزی به اوراق قرضه وابسته است نیز با توجه به افزایش بازده اوراق قرضه کوتاه مدت رو به افزایش بوده است.

زلاتکین می‌افزاید، برای کانادایی‌هایی که دوران این پاندمی را صرف پس‌انداز پول برای تأمین پیش‌پرداخت خانه کرده‌اند، ممکن است پولی که پس انداز کرده اند در شرایط افزایش نرخ بهره چندان کارگشا نباشد.

اگرچه مهار تورم یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی کانادا است، اما نرخ های بهره بالاتر می تواند اثر آرام کننده بر بازار داغ مسکن کانادا داشته باشد، به طوری که کاوچیچ کارشناس بی ام او (BMO) می گوید که به تدریج شاهد نمایان شدن این تاثیر بر بازار مسکن است.

آخرین باری که بانک مرکزی نرخ بهره وام یک شبه را به یکباره نیم درصد بالا برد، در ماه می ۲۰۰۰ و در شرایطی بود که نرخ بهره اسمی خنثی، یعنی سطح بهره ای که امکان بهره وری کامل را فراهم می کند و تورم را روی نرخ هدف گذاری شده نگه می دارد، حدود ۵ درصد بود. امروز، بانک مرکزی کانادا برآورد می کند که نرخ اسمی خنثی بین ۱.۷۵ تا ۲.۷۵ درصد باشد.

در همین اثنا اندرو کلوین (Andrew Kelvin) استراتژیست ارشد تی دی بانک (TD) کانادا انتظار دارد بانک مرکزی نرخ بهره را تا پایان سال به ۲.۵۰ درصد افزایش دهد.

پنجشنبه گذشته، لیبرال‌های فدرال از حدود ۶۰ میلیارد دلار هزینه‌های جدید در بودجه سال ۲۰۲۲ خود رونمایی کردند که شامل تدابیری با هدف بهبود مقرون‌به‌صرفه کردن معیشت و کاهش هزینه‌های زندگی بود.

برخی از اقتصاددانان معتقدند در حالی که بانک کانادا فعالانه تلاش می کند که مسائل جاری تورم را تحت کنترل قرار دهد، محرک های اقتصادی [کمک های مالی] اضافی دولت به افزایش این مسائل [مربوط به تورم] کمک می کنند. از سوی دیگر، سایر اقتصاددانان معتقدند که هزینه‌ها و برنامه‌های جدیدی که در بودجه اعلام شد نمی تواند مسیر بانک مرکزی را بطور قابل ملاحظه ای تغییر دهد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا