جدیدترین اخبارجهان

کنگره حزب کمونیست چین به زودی شی جین پینگ را به عنوان رئیس جمهور مادام العمر معرفی می‌کند

شی جین پینگ در پایان کنفراس حزب کمونیست چین برای سومین دوره به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب خواهد شد

کنگره حزب کمونیست چین به زودی شی جین پینگ را به عنوان رئیس جمهور مادام العمر معرفی می‌کند

چین روز یکشنبه کنفرانس حزب کمونیست را که در هر دهه دو بار برگزار می‌شود، افتتاح کرد؛ انتظار می‌رود شی جین‌پینگ در پایان این کنفرانس برای سومین دوره پنج ساله به ریاست جمهوری چین انتخاب شود و با فاصله گرفتن از روال پیشین در سال های اخیر در جایگاه قدرتمندترین سیاستمدار چینی از زمان مائوتسه‌تونگ قرار بگیرد.

کنگره حزب کمونیست چین به زودی شی جین پینگ را به عنوان رئیس جمهور مادام العمر معرفی می‌کند
کنگره حزب کمونیست چین به زودی شی جین پینگ را به عنوان رئیس جمهور مادام العمر معرفی می‌کند

اکنون به نظر می رسد شی جین پینگ رئیس جمهور چین که تا کنون تقریباً تمام قوانین ثبت شده در دستورالعمل حزب کمونیست چین در مورد نحوه حکمرانی را زیر پا گذاشته است، به دنبال شکستن قانون «هفت ارتقا، هشت تنزل» باشد.

دستورالعمل «هفت ارتقا، هشت تنزل» می گوید مقامات حزب کمونیست فقط تا سن ۶۷ سالگی می توانند ارتقا یابند و باید در ۶۸ سالگی بازنشسته شوند. شی جین‌پینگ شصت و نه ساله هیچ قصدی برای ترک قدرت ندارد.

لینت اونگ (Lynette Ong) استاد دانشکده امور جهانی و سیاست عمومی مونک (Munk) و نویسنده کتاب «برون سپاری سرکوب: قدرت روزمره دولت در چین معاصر» می گوید «می توانیم تقریباً مطمئن باشیم که شی جین پینگ برای یک دوره پنج ساله دیگر به عنوان دبیر کل حزب کمونیست منصوب خواهد شد.

از نظر فنی از آنجایی که محدودیت تعداد دوره های ریاست جمهوری حذف شده است، شی جین پینگ می تواند مادام العمر در قدرت بماند، [اگرچه] ممکن است بعد از پنج سال لازم باشد یک مراسم رسمی برگزار کند.»

هو فونگ هونگ (Ho-fung Hung) که در دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته پال اچ. نیچه (Paul H. Nitze) در دانشگاه جان هاپکینز تدریس می کند، گفت شی جین پینگ بازنویسی قانون اساسی حزب به منظورحذف محدودیت تعداد دوره های ریاست جمهوری را بی دلیل در سال ۲۰۱۸ انجام نداد.

هونگ گفت «من فکر می کنم که او قصد دارد تا آخر عمر رهبر چین باشد.»

پس از انقلاب فاجعه‌بار فرهنگی چین که به محکومیت و زندان شدن پدر خود شی جین پینگ در کنار میلیون‌ها نفر دیگر منجر شد، حزب کمونیست دستخوش برخی اصلاحات شد تا مانع از تمرکز مجدد قدرت در دستان یک مائوی دیگر شود.

سه شغل اصلی در سیستم حکومتی چین شامل دبیر کل حزب، رئیس جمهور چین و فرمانده کل ارتش آزادیبخش خلق، گاهی اوقات به عهده افراد مختلف گذاشته می شود.

یک فرقه شخصیتی رو به گسترش

هونگ گفت امروز شی جین پینگ هر سه نقش و همچنین عنوان رهبر کشور را نیز بر عهده گرفته است، اما او دیگر صرفاً شخص اول کشور در میان سایر همتایان نیست.

یکی از مشخصه های کره شمالی شدن چین توسعه یک فرقه شخصیتی رو به رشد پیرامون شی جین پینگ است. ادعاهای مربوط به داستان های معجزه آسای او هنوز به اندازه ادعاهای کیم جونگ ایل (که در بیوگرافی رسمی او ادعا می شود بدنی بی نقص دارد به طوری که نیازی به ادرار کردن یا اجابت مزاج ندارد) یا کیم جونگ اون که ظاهراً رانندگی ماشین را در سه سالگی آموخته است، گزاف نیست.

درعوض شی به‌عنوان یک شخصیت پدرمأبانه به تصویر کشیده می‌شود که توصیه‌های خانگی می‌دهد؛ مثلا یک بار ظاهراً بخت و ثروت یک روستا را با توصیه به کاشت نوع دیگری از سیب‌زمینی تغییر داد؛ یا در جایگاه یک دهقان ابرمرد صد کیلو گندم را به فاصله پنج کیلومتر بدون نیاز به جابه‌جا کردن بار روی شانه حمل کرد.

روسای جمهور سالخورده مادام العمر معمولا در مواجهه با چالش های پیچیده ای مانند چالش های پیش روی چین، سوابق ضعیفی دارند.

شی جین پینگ ممکن است پس از این آخر هفته قدرتمندتر از همیشه باشد، اما برنامه های بلندمدت او برای تبدیل چین به قدرت پیشرو در جهان به طور قابل توجهی متزلزل تر از پیش به نظر می رسد.

کنگره حزب کمونیست چین به زودی شی‌جین پینگ را به عنوان رئیس جمهور مادام العمر معرفی می‌کند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا