ایرانجدیدترین اخبار

وبا در ایران از ابتدای سال جاری تا مردادماه ۶۰ مورد بدون مرگ و میر ثبت شد

وزارت بهداشت ایران از ابتلای قطعی ۶۰ نفر به وبا خبر داد

وبا در ایران از ابتدای سال جاری تا مردادماه ۶۰ مورد بدون مرگ و میر ثبت شد

به گفته مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران از ابتدای سال جاری تا مردادماه، ۶۰ مورد ابتلا به وبا در ایران گزارش شده است.

این مقامات در عین حال هشدار دادند که پس از سیل‌های اخیر در شهرهای مختلف ایران، افزایش موارد وبا کاملا محتمل است.

ابراهیم قادری، مسئول اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران با بیان اینکه پس از وقوع سیل مراکز تامین آب شرب معمولا یکی از اولین زیرساخت‌هایی است که آسیب می‌بیند افزود: «با وقوع سیل ممکن است فاضلاب به منابع آب آشامیدنی نفوذ کرده و احتمال آلوده شدن چاه‌های آب نیز به وجود خواهد آمد.»

قادری در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه پیش از این با افزایش موارد وبا در ایران مواجه بودیم، آیا ممکن است سیل هم عاملی برای افزایش موارد وبا در کشور باشد؟ گفت: «اگرچه افزایش موارد اخیر وبا، آلودگی به صورت بومی نبوده و موارد شناسایی شده از سایر کشور‌ها وارد شده بودند، اما زمانی که فاضلاب‌های ما به هر دلیلی از جمله سیل آلوده شود ممکن است که موارد وبا حتی در شهر‌های مرزی افزایش پیدا کند.»

این مقام وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم بررسی سلامت منابع آب شرب، چاه‌ها و همچنین نظارت بر فاضلاب‌ها در مناطق سیل‌زده مرزی گفت: «باید مراقب باشیم که منابع آب شرب، چاه‌ها و همچنین فاضلاب‌ها در مناطق سیل زده مرزی (در شرایطی که کشور‌های همسایه مواردی از وبا دارند) از نظر کلی و در صورت لزوم از نظر وبا نیز رصد شوند.»

وبا یک عفونت اسهالی حاد است که توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب به دنبال خوردن آب یا مواد غذایی آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد شده و عموما با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی ایمن و سیستم مناسب جمع آوری فاضلاب ارتباط دارد.

بیماری وبا هنوز در دنیا به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی محسوب می‌شود. بیشترین موارد ابتلا به وبا مربوط به دو قاره آفریقا و آسیا است. باید توجه کرد که درمان صحیح و مناسب می تواند میزان کشندگی بیماری را حتی به کمتر از یک درصد کاهش دهد.

از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون سازمان جهانی بهداشت طغیان وبا را در کشورهای بنین، مالاوی، کامرون و همچنین برخی از ایالت‌های کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق گزارش کرده است.

بیماریهای واگیردار  بیماری وبا  ابراهیم قادری   بیماریهای واگیردار  بیماری وبا    ابراهیم قادری

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا