ایرانجدیدترین اخبار

دیده‌بان حقوق بشر نسبت به سرکوب مرگبار اعتراضات خوزستان ابراز نگرانی شدید کرد

نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از سرکوب شدید اعتراضات خوزستان

دیده‌بان حقوق بشر نسبت به سرکوب مرگبار اعتراضات خوزستان ابراز نگرانی شدید کرد

دیده‌بان حقوق بشر از برآشفتگی و نگرانی‌ها ناشی از واکنش مقامات دولت ایران به اعتراضات اخیر بی‌آبی در خوزستان و همچنین افزایش کشته‌شدگان و دستگیری‌ها در سراسر ایران خبر داد. دیده‌بان حقوق بشر نسبت به سرکوب مرگبار اعتراضات خوزستان ابراز نگرانی شدید کرد

دیده‌بان حقوق بشر نسبت به سرکوب مرگبار اعتراضات خوزستان ابراز نگرانی شدید کرد
دیده‌بان حقوق بشر نسبت به سرکوب مرگبار اعتراضات خوزستان ابراز نگرانی شدید کرد

سوء مدیریت منابع آب و آلودگی ناشی از توسعه حوزه‌های نفتی در سراسر ایران به ویژه خوزستان نگرانی‌های زیادی را به همراه داشته است. پروژه‌هایی همچون احداث سدهای برق‌آبی، طرح‌های آبیاری و انتقال آب به استان‌های دیگر تغییر و آسیب اکوسیستم این استان و در نتیجه کمبود آب برای ساکنین آن را به دنبال داشته است.

در پی این سوء مدریت و کم آبی در تاریخ ۲۴ تیرماه سال جاری مردم شهرهای مختلف خوزستان برای اعتراض به وضع موجود به خیابان‌ها آمدند. پس از آن مردم استان‌های دیگر از جمله لرستان، اصفهان، بوشهر، تهران، البزر، چهارمحال بختیاری، آذربایجان شرقی و کردستان در اعتراضات حامی مردم خوزستان شدند.

ششم مرداد گروه‌های حقوق بشری از کشته شدن دست کم ۹ تن در این اعتراضات کشته شدند. عفو بین‌الملل و رادیو زمانه از مرگ ۳ تن از این افراد در این اعتراضات بر اثر اصابت گلوله مقامات امنیتی خبر می‌دهند. یکی از این کشته‌شدگان نوجوان ۱۷ ساله از شهرستان ایذه استان خوزستان است. فعالان خبرگزاری هرانا دستگیری دست‌کم ۱۷۱ معترض در پی تظاهرات اخیر را ارائه می‌دهند.

ویدیوهای منتشرشده از طرف معترضان حاضر در این تظاهرات نشان از سرکوب، شلیک مستقیم و همچنین استفاده از گاز اشک‌آور توسط نیروهای امنیتی علیه افراد حاضر در اعتراضات است. دیده‌بان حقوق بشر از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا معترضان را آزاد و اطلاعات گشته‌شدگان را ارائه دهند. همچنین از رژیم ایران خواسته شد تا اجازه تحقیقات درمورد ادعای استفاده از خشونت توسط نهادهای امنیتی علیه معترضان را صادر کند.

پژوهشگر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در امور ایران تارا سپهری فر به سرکوب بدون کنترل رهبران سیاسی رژیم ایران در مقابل خواسته‌های گسترده مردمی اشاره کرد.

دبیر شورای امنیت ایران علی شمخانی در حساب توئیتر خود از صدور حکم آزادی دستگیرشدگان این اعتراضات که جرمی مرتکب نشده‌اند توسط مقامات خبر داد. چندی پس از آن رئیس جدید قوه قضائیه ایران غلامحسین محسنی اژه‌ای از دادگاه‌های خوزستان خواست تا کسانی که فقط برای اعتراض دستگیر شده‌اند آزاد شوند.

بنا به گفته دیده‌بان حقوق بشر، اتهام مبهم «اقدام علیه امنیت ملی» ابزاری برای قوه‌قضائیه رژیم ایران است تا به تعقیب مخالفان خود و شکنجه و محاکمه ناعادلانه زندانیان بپردازد.

جمهوری اسلامی در پی اعتراضات مختلف در چند سال اخیر از جمله اعتراضات آبان ۹۸ آمار و ارقامی نادرست از کشته‌شدگان را ارائه می‌دهد و تحقیقات شفافی درمورد اقدامات غیرقانونی و زور توسط مقامات امنیتی رژیم علیه معترضان صورت نگرفته است. 

بنا به گزارش دیده‌بان‌حقوق بشر در جریان اعتراضات اخیر مصطفی نعیماوی، قاسم ناصری، هادی بهمنی، حمزه فریسات، امید آذرخهوش، میثم عچرش، عیسی بالدی و مهدی چنانی کشته شدند.

واکنش مقامات ایران        واکنش مقامات ایران          واکنش مقامات ایران

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا