جدیدترین اخباردانش و آموزش

آیا به خواب نیمروزی علاقه دارید؟ یک مطالعه میگوید احتمالا DNA شما در این علاقه نقش دارد

چرت زدن مکرر در طول روز میتواند باعث فشار خون بالاتر شود

آیا به خواب نیمروزی علاقه دارید؟ یک مطالعه میگوید احتمالا DNA شما در این علاقه نقش دارد

آیا هرچقدر تلاش میکنید تا میل خود به چرت زدن را نادیده بگیرید، باز هم در وسط روز احساس خواب آلودگی دارید؟ بر اساس یک مطالعه جدید، این قضیه ممکن است به ژنتیک شما مربوط باشد. بر اساس یک مطالعه جدید، این قضیه ممکن است به ژنتیک شما مربوط باشد.

آیا به خواب نیمروزی علاقه دارید؟ یک مطالعه میگوید احتمالا DNA شما در این علاقه نقش دارد
آیا به خواب نیمروزی علاقه دارید؟ مطالعه میگوید احتمالا DNA شما در این علاقه نقش دارد

ترجمه تهرانتو نیوز _ منبع سی تی وی

بر اساس یک مطالعه که در ماه جاری در ژورنال علمی نیچر کامونیکیشنز (Nature Communications) منتشر شده است، تحقیقات نشان میدهند که گرچه چرت زدن یک فعالیت معمول است ، اما فرکانس و مدت زمان چرت های ظهر شما ممکن است به ژن های خاصی مرتبط باشد.

حسن سعید دشتی (Hassan Saeed Dashti) از مرکز ژنومیک پزشکی بیمارستان عمومی ماساچوست و نویسنده همکار این گزارش در یک خبر رسمی گفت، ” تلاش برای جدا کردن مسیرهای زیستی که جزء علل خواب نیمروزی ما هستند بسیار حائز اهمیت است و از آنجا که تاثیرات سلامتی خواب نیمروزی هنوز مورد بحث میباشد، این عمل تا حدودی بحث برانگیز است”.

در این مطالعه، محققان از بیش از ۴۰۰.۰۰۰ مجموعه DNA از بیوبانک (Biobank) بریتانیا استفاده کردند و بر روی مطالعه DNA هایی با اجداد اروپایی تمرکز کردند.

آنها تلاش کردند تا یافته های خود را با ۵۰۰.۰۰۰ نمونه دیگر از کمپانی ۲۳andMe تکرار کنند.

شرکت ۲۳andMe یک کمپانی خصوصی است که افراد میتوانند برای ردیابی اصل و نصب ژنتیکی شان ، DNA خود را به آنجا بفرستند.

در تحقیقات پیشین چندین ژن مرتبط با خواب نیمروزی شناسایی شده بود. اما اسکن کامل DNA برای یافتن واریانس های ژنتیکی در این تحقیق، ۱۲۳ لوکوس جدید مرتبط با خواب نیمروزی در نمونه بیوبانک بریتانیا را شناسایی کرد که ۶۱ مورد آنها در نمونه های ۲۳andMe تکرار شده بود.

* لوکوس اصطلاحی است که به موقعیت خاص یک ژن یا جهش اشاره می کند

از شرکت کنندگان بیوبانک بریتانیا خواسته شده بود که راجع به خواب نیمروزی شان گزارش خوداظهاری ارائه دهند. ۳۸ درصد این افراد اعلام کردند که گاهی اوقات در طول روز می خوابند.

علاوه بر این، بیش از ۱۰۰.۰۰۰ نفر از شرکت کنندگان بیوبانک بریتانیا به مدت یک هفته دستگاه های اَکتی گرافی (actigraphy) را به تن کردند تا میزان خواب نیمروزی آنها اندازه گیری شده و مشخص شود که آیا با گزارش خوداظهاری شان تطابق دارد یا خیر.

این دستگاه ها زمان های عدم فعالیت خارج از خواب شبانه را ضبط کرده و خواب نیمروزی و “استراحت بیدار” را اندازه گیری کردند.

این دستگاه ها فعالیت هایی مانند تماشای تلویزیون یا مطالعه را ثبت نمیکنند و در نهایت اندازه گیری های آنها صحت گزارش های خوداظهاری را تائید کرد.

دشتی می گوید:” این مورد برای یک اطمینان مضاعف بود که مطمئن شویم یافته های ما واقعیت بوده نه شبه واقعیت.”

زمانی که محققان ژنوم شرکت کنندگان را با پاسخ هایشان مقایسه کردند متوجه شدند که این ژن های خاص با شرکت کنندگانی که خواب نیمروزی بیشتری داشتند ارتباط دارد. مکان این ژن های جدید نیز اسرار جدیدی را افشا کرد.

این مطالعه بیان کرد:” چندین نوع ژنتیکی برای چرت زدن در روز در ژن های با اثرات شناخته شده در تنظیم خواب و بیداری واقع شده است؛ همچنین مشخص شد که یک مثال از این مورد ژن هایی بودند که تحریک و فعالیت های خود به خودی را تنظیم میکنند.

محققان با بررسی داده ها سه مکانیسم بالقوه را شناسایی کردند که به احساس نیاز به خواب نیمروزی منجر می شوند:

۱ – تمایل بیشتر به خواب نسبت به بقیه افراد

۲- نیاز به جبران زمان استراحت در صورت مختل شدن خواب شبانه

۳- کمی خواب در طول روز برای کسانی که صبح زود از خواب بیدار میشوند

محققان همچنین دریافتند که ژن هایی که به نظر میرسد با خواب نیمروزی مرتبط هستند، پیش از این نیز با اختلالات متابولیک قلبی یا فاکتورهای ریسک بیماری های قلبی مانند فشار خون، دیابت و چاقی شکمی مرتبط بوده اند.

طبق آزمایشاتی که محققان برای ارزیابی یک رابطه بالقوه علیت انجام داده اند ، این مطالعه نشان میدهد که چرت زدن مکرر در طول روز می تواند باعث فشار خون بالاتر شود.

با وجود آن که این تحقیق به طور قطع مشخص نمی کند که خواب نیمروزی موجب بدتر شدن وضعیت سلامتی میشود، اما باعث می شود که محققان در این زمینه تحقیقات عمیق تری را انجام دهند.

دشتی گفت چیزی که این مطالعه به ما می گوید این است که ” خواب نیمروزی تنها ناشی از عوامل محیطی یا انتخاب های رفتاری نیست و عوامل زیستی نیز در آن موثر است.”

مدت زمان خواب  مدت زمان خواب    مدت زمان خواب    چرت نیمروزی  حسن سعید دشتی  چرت نیمروزی  حسن سعید دشتی    چرت نیمروزی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا