جدیدترین اخبارجهان

پلیس هلند به سمت معترضان محدودیت های کرونایی در روتردام شلیک کرد

پلیس هلند به سمت شورشگران کووید-۱۹ در روتردام شلیک کرد

پلیس هلند به سمت معترضان محدودیت های کرونایی در روتردام شلیک کرد

پلیس اواخر شب جمعه در شورش‌های دان‌تاون روتردام با موضوع تظاهرات علیه محدودیت های کووید-۱۹ به سمت معترضان شلیک کرد. پلیس هلند به سمت معترضان محدودیت های کرونایی در روتردام شلیک کرد

پلیس گفت دو شورشگر پس از اصابت گلوله در بیمارستان بستری شده اند و تحقیقات برای تعیین اینکه آیا توسط پلیس به آنها شلیک شده یا خیر در جریان است. وضعیت جسمی شورشگران مجروح اعلام نشده است.

پلیس بعدازظهر شنبه اعلام کرد که مأموران ۵۱ نفر از مردم را که نیمی از آنها زیر سن قانونی بودند دستگیر کرده‌اند. یکی از مأموران پلیس به دلیل مجروح شدن پای خود در جریان شورش ها در بیمارستان بستری شد و یکی دیگر از مأموران نیز توسط امدادگران اورژانس مداوا شد و «تعداد بی‌شماری» از مأموران پلیس نیز متحمل جراحات جزئی شدند.

احمد ابوطالب (Ahmed Aboutaleb) شهردار روتردام صبح شنبه به خبرنگاران گفت در حالی که شورشگران همراه با خشونت به منطقه فروشگاه مرکزی شهر هجوم آورده بودند و آتش روشن می‌کردند و سنگ و ترقه به سمت مأموران پلیس پرتاب می کردند «پلیس در موقعیت های متعددی احساس ضرورت کرده است که برای دفاع از خود اسلحه بکشد»

ابوطالب گفت «آنها به معترضان شلیک کردند، مردم مجروح شدند.» ابوطالب جزییاتی در مورد جراحت ها را در دست نداشت. پلیس همچنین تیرهای هشدار شلیک کرد. پلیس هلند به سمت معترضان محدودیت های کرونایی در روتردام شلیک کرد

پلیس هلند به سمت معترضان محدودیت های کرونایی در روتردام شلیک کرد
پلیس هلند به سمت معترضان محدودیت های کرونایی در روتردام شلیک کرد

انتظار می رود بازبینی و کنکاش پلیس در ویدئو دوربین های امنیتی به دستگیری های بیشتری منجر شود.

در تصاویر صحنه تظاهرات دست کم یک خودرو پلیس در حال سوختن در شعله های آتش به چشم می خورد و خودرو دیگری نیز در حالی که دوچرخه ای به شیشه جلوی آن کوبیده شده بود دیده می شود.

پس از نیمه شب آرامش توسط پلیس ضد شورش و با استفاده از یک ماشین آب پاش برقرار شد.

این شورش یکی از بدترین طغیان های خشونت بار در هلند پس از برقراری محدودیت های ویروس کرونا برای اولین بار در اواخر سال گذشته بود. در ژانویه نیز پس از به اجرا گذاشته شدن منع آمد و شد شبانه شورشگران به پلیس حمله کردند و در خیابان های روتردام آتش روشن کردند.

فرد گِرَپرهاوس (Ferd Grapperhaus) وزیر دادگستری این اتفاقات را محکوم کرد.

گرپرهاوس در بیانیه ای گفت «مشاهده شورش ها و خشونت های شدید علیه مأموران پلیس، پلیس ضد شورش و آتش نشانان در شب گذشته در روتردام منزجر کننده است.»

گرپرهاوس گفت «اعتراض کردن حق مهمی در جامعه ما است اما آنچه ما دیشب شاهد بودیم صرفاً رفتار مجرمانه بود. [وقایع دیشب] هیچ ربطی به تظاهرات نداشت.»

واحدهای مختلف پلیس از سراسر کشور برای کمک به تحت کنترل درآوردن وضعیت شب جمعه به روتردام شتافتند. رسانه‌های محلی گزارش کردند که گروه‌های اوباشگری فوتبالی نیز در این شورش‌ها شرکت داشتند.

ویدئوهای شبکه های اجتماعی که در شبکه تلویزیون هلندی NOS به نمایش درآمد شخصی را نشان داد که در روتردام مورد اصابت گلوله قرار گرفت اما هنوز خبری در مورد اینکه چه اتفاقی افتاد منتشر نشده است.

پلیس درتوییتر گفت که «هنوز نامشخص است که چگونه و توسط چه کسی» این شخص ظاهراً مورد شلیک گلوله قرار گرفته است.

تحقیقات مستقلی در مورد این حادثه توسط پلیس به جریان افتاده است که یک روال معمول در تمامی مواقعی است که پلیس هلند از اسلحه خود استفاده می کند.

دولت گفت که قصد دارد که قانونی به اجرا بگذارد که به کسب و کارها اجازه می دهد که سیستم پاسپورت کروناویروس کشور را به افراد کاملاً واکسینه یا بهبود یافته از کووید-۱۹ محدود کند؛ و افرادی که دارای تست منفی هستند را [از دسترسی به این کسب و کارها] محروم می کند.

هلند در روزهای اخیر شاهد شمار بی سابقه ای از موارد ابتلا بوده است و مقررات منع آمد و شد نسبی از هفته پیش به اجرا گذاشته شد.

حزب سیاسی محلی لیف‌بار روتردام (Leefbaar Rotterdam) با پست یک توییت این خشونت‌ها را محکوم کرد.

در این توییت نوشته شده بود «مرکز شهر زیبای ما شاهد تبدیل شدن شب خود به یک منطقه جنگی بود.» «روتردام شهری است که شما در آنجا ممکن است با اتفاقاتی که می افتد مخالف باشید اما خشونت، هرگز، هرگز راه حل مسئله نیست.»

وزیر دادگستری      وزیر دادگستری        وزیر دادگستری      وزیر دادگستری

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا