جدیدترین اخباردانش و آموزش

یک مطالعه می‌گوید خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی‌کند، اما منتقدان مخالف هستند

تحقیقات نشان می دهد که خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی کند، اما منتقدان مخالف هستند

نتایج یک مطالعه : خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی‌کند، اما منتقدان مخالف هستند

مطالعه جدیدی نشان داد که خوردن سبزیجات به خصوص سبزیجات پخته شده از قلب شما محافظت نمی کند، اما منتقدان این یافته ها را مشکوک می‌دانند و مخالف آن هستند.

این تحقیقات نشان داد [خوردن] یک رژیم غذایی گیاهی برای قلب و سلامت کلی شما و همچنین سیاره زمین بسیار مفید است. 

در حقیقت، مطالعه اخیر نشان داد که یک فرد جوان با خوردن سبزیجات و حبوبات بیشتر و همچنین غلات کامل، میوه و آجیل می تواند ۱۳ سال بیشتر عمر کند.

نتایج یک تجزیه و تحلیل جدید از رژیم غذایی تقریباً ۴۰۰,۰۰۰ بزرگسال بریتانیایی که در مجله فرنتیرز-این-نتریشن [Frontiers in Nutrition] منتشر شد بسیار شگفت‌انگیز است : خوردن سبزیجات به خصوص سبزیجات پخته شده خطر ابتلا به بیماری قلبی را در طول زمان کاهش نمی دهد.

چی فنگ، اپیدمیولوژیست بخش بهداشت جمعیت *نافیلد [Nuffield] دانشگاه آکسفورد در بیانیه ای گفت : «مطالعه بزرگ ما شواهدی برای اثر محافظتی مصرف سبزیجات بر بروز بیماری قلب و عروقی (CVD) پیدا نکرد. در حالی که این مطالعه نشان می‌دهد خوردن سبزیجات خام می تواند از بروز بیماری قلبی جلوگیری کند، اما سبزیجات پخته شده این کار را نمی کنند.

*نافیلد هلث [Nuffield Health] بزرگترین موسسه خیریه مراقبت های بهداشتی بریتانیا است. این موسسه خیریه که در سال ۱۹۵۷ تأسیس شد، ۳۱ بیمارستان بهداشتی و ۱۱۳ مرکز تناسب اندام و سلامت را اداره می کند.

وقتی محققان فاکتورهای سبک زندگی مانند فعالیت بدنی، سطح تحصیلات، سیگار کشیدن، نوشیدن، مصرف میوه، مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده و استفاده از مکمل های معدنی و ویتامینی را در نظر گرفتند، اثر مفید این مواد تحت الشعاع قرار گرفت.

فنگ گفت: «در عوض، تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که اثر ظاهرا محافظتی مصرف سبزیجات در برابر خطر بیماری قلبی و عروقی به احتمال زیاد به دلیل تعصب مربوط به تفاوت‌ها در وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سبک زندگی است.» نتایج یک مطالعه : خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی‌کند، اما منتقدان مخالف هستند

نتایج یک مطالعه : خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی‌کند، اما منتقدان مخالف هستند
نتایج یک مطالعه : خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی‌کند، اما منتقدان مخالفند

منتقدان با تامل می گویند

نتایج یک مطالعه : خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی‌کند، اما منتقدان مخالف هستند

کسانی که از سبزیجات متنفر هستند، فعلا جشنی نگیرند. کارشناسان در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا نتیجه گیری از این مطالعه را استثنا می‌دانند.

ویکتوریا تیلور، متخصص تغذیه در بنیاد قلب بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «اگر چه این مطالعه نشان داد که خوردن سبزیجات بیشتر [با در نظر گرفتن شیوه‌های زندگی و سایر عوامل] با کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط نیست، ولی بدان معنا نیست که ما باید از خوردن سبزیجات دست بکشیم.»

شواهد آزمایشی خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند سبزیجات می تواند به کاهش وزن و بهبود سطوح عوامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی کمک کند.

نوید ستار، استاد قلب و عروق و پزشکی متابولیک در دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند در بیانیه ای گفت: «این نتایج مطالعه‌ای [که اکنون می‌خوانید] نمی‌تواند بر چنین شواهدی غلبه کند و می‌توان نتیجه‌گیری‌های آن را مورد بحث قرار داد، زیرا نویسندگان آن ممکن است عواملی را که باعث مصرف کمتر سبزیجات می‌شوند تنظیم کرده باشند.»

آلیس لیختنشتاین، مدیر و دانشمند ارشد آزمایشگاه تغذیه قلب و عروق دانشگاه تافتس، در ایمیلی به سی‌ان‌ان (CNN) گفت: «نتایج تعجب آور نیستند. انتخاب یک جزء منفرد [مثلا سبزیجات] و با فرض افزودن آن به رژیم غذایی احتمالاً نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.»

لیختنشتاین که همچنین استاد علوم گرشوف و سیاست تغذیه در دانشگاه تافتس است، می‌گوید: « چیزی که در دهه گذشته مشخص شده این است که ما نباید به دنبال تک‌غذاها یا مواد مغذی باشیم، بلکه باید به دنبال الگوی کامل رژیم باشیم.» نتایج یک مطالعه : خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی‌کند، اما منتقدان مخالف هستند

نتایج یک مطالعه : خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی‌کند، اما منتقدان مخالف هستند
نتایج یک مطالعه : خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی‌کند، اما منتقدان مخالفند

فقط ۵ قاشق غذاخوری سبزیجات

نتایج یک مطالعه : خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی‌کند، اما منتقدان مخالف هستند

در این مطالعه از داده‌های بیوبانک (زیست‌بانک Biobank) بریتانیا استفاده شده است. یک مطالعه طولی [زمانی/جغرافیایی] بر روی نیم میلیون بریتانیایی بزرگسال که برای بررسی چگونگی نقش ژنتیک و محیط در بسیاری از بیماری‌های رایج طراحی شده است.

در ابتدای مطالعه از افراد پرسیده شد که چه مقدار سبزیجات خام و پخته خورده اند و سپس برای بیش از ۱۰ سال پیگیری کردند که آیا به بیماری قلبی مبتلا شده‌اند یا خیر.

به طور متوسط، افراد مورد مطالعه بریتانیا گزارش دادند که روزانه به طور متوسط ۵ قاشق غذاخوری سبزیجات می خورند؛ تنها ۷۱ گرم یا یک سوم فنجان که حدود ۲.۵ قاشق غذاخوری سبزیجات خام و سه قاشق دیگر سبزیجات پخته شده بود.

دکتر اندرو فریمن، رئیس مشترک کارگروه تغذیه و سبک زندگی کالج آمریکایی قلب و عروق گفت: «این خیلی کم است.»

دستورالعمل های رژیم غذایی در بریتانیا مستلزم مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات در روز می‌باشد که هر سهم آن حدود ۸۰ گرم (۱ فنجان) و در مجموع ۵ فنجان در روز است.

 دستورالعمل‌های رژیم غذایی در ایالات متحده آمریکا خاص‌تر هستند و به بیشتر بزرگسالان توصیه می‌کنند که حداقل ۱.۵ تا ۲ فنجان میوه و ۲ تا ۳ فنجان سبزیجات در هر روز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم بخورند. [با تبدیل فنجان به قاشق غذاخوری، مصرف سالم سبزیجات شامل ۴۸ قاشق غذاخوری سبزیجات در روز است.]

فریمن گفت: «این یک تن (۱ton = 188778.97728 tablespoon (metric)) قاشق غذاخوری است. بنابراین سوال این است که «اگر این افراد در این مطالعه مقدار بسیار کمی از سبزیجات می‌خوردند، چه چیز دیگری می‌خورند و چقدر این نتایج را مخدوش کرده است؟»

گونتر کوهنلی، استاد تغذیه دانشگاه ریدینگ بریتانیا نیز به تأثیر انتخاب های غذایی جایگزین اشاره کرد.

کوهنلی در بیانیه ای گفت : «افرادی که سبزیجات نمی‌خورند باید چیز دیگری بخورند و این موضوع موقع تخمین تأثیر سلامتی خوردن سبزیجات، اهمیت دارد که بدانیم چه چیزی جایگزین آنها می شود.»

او گفت: «جایگزینی یک میان وعده قندی با خلال‌های هویج احتمالاً سلامتی را بهبود می‌بخشد واثر مفیدی بر بیماری قلبی عروقی دارد. این در مورد جایگزین کردن یک میان وعده غلات کامل با هویج صدق نمی‌کند.» نتایج یک مطالعه : خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی‌کند، اما منتقدان مخالف هستند

نتایج یک مطالعه : خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی‌کند، اما منتقدان مخالف هستند
نتایج یک مطالعه : خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی‌کند، اما منتقدان مخالفند

راه حل برای مردم گیاه خوار (و متنفر از گیاه) چیست؟

نتایج یک مطالعه : خوردن سبزیجات از قلب شما محافظت نمی‌کند، اما منتقدان مخالف هستند

کوهنلی گفت: «این یک مطالعه بسیار جالب است، اما نباید به عنوان توجیهی برای نخوردن سبزیجات قلمداد شود.»

لیختنشتاین می‌گوید: «بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم به مردم بکنیم این است که روی رژیم غذایی خود تمرکز کنند، به چه غذاهایی باید اهمیت بدهند و همچنین چه مواد غذایی باید به حداقل برسند. به طور کلی من فکر می‌کنم داده‌ها هنوز از اثرات مفید الگوی غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، ماهی، لبنیات بدون چربی و کم‌چرب و قند و نمک [نسبتاً کم افزوده] حمایت می‌کنند.

#رژیم_غذایی_سبزیجات #نتایج_گیاه_خواری  #گیاه_خواری #تأثیر_رژیم_غذایی_سبزیجات  #خوردن_سبزیجات #راز_سلامت_قلب #سلامت_قلب   گیاه خواری تأثیر رژیم غذایی سبزیجات  گیاه خواری   تأثیر رژیم غذایی سبزیجات  گیاه خواری  تأثیر رژیم غذایی سبزیجات  گیاه خواری

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا