ایرانجدیدترین اخبار

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران با حضور برخی از مقامات دیگر کشورها

چهره‌ها در مراسم تحلیف هشتمین رئیس جمهور ایران ؛ نگاهی به بیانیه اعتراضی نهادها و احزاب ایرانی

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران با حضور برخی از مقامات دیگر کشورها

پنجشنبه ۱۴ مرداد ابراهیم رئیسی با سخنرانی روسای قوای قضاییه و مقننه و در حضور مقامات برخی کشورها به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران در مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی سوگند یاد کرد. مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران با حضور برخی از مقامات دیگر کشورها

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران با حضور برخی از مقامات دیگر کشورها
مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران با حضور مقامات دیگر کشورها

مقام‌های کشورهایی از جمله روسای جمهور عراق، افغانستان و نخست وزیر الجزایر و ارمنستان در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی حضور داشتند. همچنین در این مراسم چهره‌هایی چون رئیس پارلمان روسیه، وزیران امور خارجه کشورهای قطر، عمان، هرزگوین، بولیوی و نیکاراگوئه حضور یافتند اما خبری از حضور مقام‌هایی از عربستان و چین در مراسم نبود.

یکی از پرحاشیه‌ترین چهره‌ها در جریان مراسم تحلیف رئیسی، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا انریکه مورا بود که با وجود مخالفت‌ها به عنوان نماینده اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با مقامات وزارت خارجه ایران دیدار کرد.

در چند روز اخیر تصمیم اتحادیه اروپا برای فرستادن نماینده خود در مراسم تحلیف رئیسی واکنش‌های بسیاری از سوی نهاد‌ها و کشورهای مختلف را در پی داشته است. مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران با حضور برخی از مقامات دیگر کشورها

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران با حضور برخی از مقامات دیگر کشورها
مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران با حضور مقامات دیگر کشورها

روز گذشته سازمانها و تشکلهای سیاسی ایرانی از مردم ایران و اراده آنها در سرنگونی جمهوری اسلامی حمایت کردند؛ روز پنجشنبه نیز بیانیه‌ای از سوی سیزده نهاد مخالف جهوری اسلامی به نام‌های حزب کومله کردستان ایران، حزب دمکرات کردستان ایران، حزب کومله کردستان، سازمان زنان روژهه‌لات، اتحادیه سریانی اروپا، جنبش بلوچستان آزاد، حزب همبستگی دمکراتیک الاحواز، سازمان جهانی کردها، حزب مردم بلوچستان، سازمان جوانان کردستان ایران، کولبرنیوز، اتحادیه دمکراتیک آذربایجان-وحدت و سازمان حقوق بشر هانا منتشر شد.

در این بیانیه‌ای در واکنش به سفر مورا به مراسم تحلیف رئیسی آمده است که آنها حرکت اتحادیه اروپا برای فرستادن نماینده به مراسم تحلیف رئیسی به عنوان رئیس جهمور ایران را درک نمی‌کنند. آنها همچنین حرکت تبعیض‌آمیز اتحادیه اروپا را زیر سوال بردند و گفتند این اتحادیه هیچ نماینده‌ای برای مراسم تحلیف الکساندر لوکاشنکو به عنوان رئیس جمهور بلاروس نفرستاد.

این نهادها در ادامه متن اعتراضی خود از چهره نقص‌کننده حقوق بشر، رئیسی یاد کردند و گفتند:«اتحادیه اروپا به خوبی از این واقعیت آگاه است این شخص در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۹ بر کشتار و شکنجه هزاران نفر ریاست داشت.»

به باور این نهادها انتخاب رئیسی تقلبی بوده و سابقه شخصی بدتری نسبت به لوکاشنکا دارد؛ و به گفته آنها اتحادیه اروپا با اینکه از این موضوعات آگاه است اما در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی شرکت کرد.

این نهادها به اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که با این اقدامات ضد و نقیض منافع این اتحادیه در خطر خواهد بود و خواستار پایبندی آنها به تعهدات دموکراتیک و حقوق بشری شدند زیرا به نفع مردم اتحادیه اروپا و ایران و همچنین مردم ستم‌دیده رژیم جمهوری اسلامی است.

سازمانها و تشکلهای سیاسی        سازمانها و تشکلهای سیاسی      سازمانها و تشکلهای سیاسی      سازمانها و تشکلهای سیاسی

مجلس شورای اسلامی ایران  انریکه مورا     مجلس شورای اسلامی ایران  انریکه مورا  مجلس شورای اسلامی ایران    انریکه مورا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا