جدیدترین اخبارجهان

بانک مرکزی اروپا در گامی بزرگ نرخ بهره را ۵۰ واحد پایه افزایش داد و به دوران نرخ بهره منفی پایان داد

بانک مرکزی اروپا برای اولین بار در یک دهه گذشته نرخ بهره را همزمان با ایجاد ابزاری برای محافظت از بدهکاران افزایش داد

بانک مرکزی اروپا در گامی بزرگ نرخ بهره را ۵۰ واحد پایه افزایش داد و به دوران نرخ بهره منفی پایان داد

بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ نرخ بهره خود را افزایش داد و از برنامه خرید اوراق قرضه جدید با هدف کنترل هزینه های استقراض برای بدهکارترین کشورهای منطقه یورو رونمایی کرد.

بانک مرکزی اروپا در گامی بزرگ نرخ بهره را 50 واحد پایه افزایش داد و به دوران نرخ بهره منفی پایان داد
بانک‌مرکزی اروپا در گامی بزرگ نرخ بهره را ۵۰ واحد پایه افزایش داد و به دوران نرخ بهره منفی پایان داد

بانک مرکزی اروپا در تلاش برای مهار تورم بی سابقه در منطقه یورو، نرخ سپرده خود را با ۵۰ واحد پایه افزایش به صفر رساند که دو برابر بیشتر از رقمی است که در نشست قبلی خود اشاره کرده بود.

همچنین نرخ مزایده های دریافت وجه نقد هفتگی و روزانه خود را با ۵۰ واحد افزایش به ترتیب به ۰.۵۰% و ۰.۷۵% رساند و نشان داد که احتمال افزایش بیشتر در سه نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در سال جاری وجود دارد.

ایالات متحده آمریکا، کانادا، نیوزلند و سوئیس از جمله کشورهایی هستند که در هفته‌های اخیر با افزایش تهاجمی نرخ‌های بهره روبرو شده‌اند. ژاپن که هنوز نرخ بهره را در این چرخه افزایش نداده، تنها کشور در میان ۱۰ اقتصاد بزرگ توسعه یافته می‌باشد که از این روال پیروی نکرده است.

بانک‌مرکزی اروپا گفت «در جلسات آتی شورای حاکم، عادی سازی بیشتر نرخ های بهره اتخاذ خواهد شد.»«اجرای بزرگترین بخش از مجموعه افزایش های نرخ بهره در روند خروج از نرخ‌های بهره منفی که امروز انجام شد به شورای حاکم اجازه می‌دهد تا روال تصمیم گیری در مورد نرخ بهره خود را به یک رویکرد جلسه به جلسه تغییر دهد.»

بانک مرکزی اروپا در تلاش برای کاهش اثر افزایش هزینه‌های استقراض، از ابزار جدیدی به نام ابزار حفاظت از انتقال (TPI) نیز رونمایی کرد.

این ابزار به بانک‌مرکزی اروپا اجازه می‌دهد تا زمانی که نشانه‌هایی از گسستگی و عدم یکپارچگی مالی (یک واگرایی غیرقابل توجیه در هزینه‌های استقراض در میان ۱۹ کشور منطقه یورو) را مشاهده می کند اوراق قرضه بخرد. بانک مرکزی منطقه یورو به مدت ۱۱ سال نرخ بهره را افزایش نداده بود و نرخ سپرده از سال ۲۰۱۴ در محدوده منفی بوده است.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا