جدیدترین اخبارجهان

یک مقام رسمی آمریکا گفت تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای به دلیل مواضع ایران «به بن بست خورده است»

ایالات متحده درخواست ایران برای پایان دادن به تحقیقات هسته‌ای آژانس بین المللی انرژی اتمی را «غیر معقول» خواند

وزارت خارجه آمریکا گفت تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای به دلیل مواضع ایران «به بن بست خورده است»

یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه گفت تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران به دلیل اصرار ایران بر بسته شدن تحقیقات آژانس دیده بان هسته‌ای سازمان ملل متحد به بن بست خورده است.

این مقام امریکایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت ما به دلیل مواضع ایران «به بن بست خورده‌ایم» و افزود که در هفته جاری شاهد هیچگونه تحولاتی نبوده‌ایم که نشان دهنده تمایل ایران به تغییر مواضع خود باشد.

ایران روز پنجشنبه گفت که بدون تضمین عدم خروج مجدد ایالات‌متحده و در صورتی که بازرسان سازمان ملل تحقیقات درباره برنامه اتمی تهران را نبندند هیچ فایده‌ای در احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نمی بینید؛ یک مقام امریکایی در واکنش به این اظهارات مواضع ایران را «غیر معقول» خواند و رد کرد.

جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه به دنبال دریافت تضمین از ایالات متحده آمریکا است، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل می‌خواهد که کاوش‌های چندین ساله مربوط به آثار اورانیوم غیرقابل توضیح کشف شده در سه سایت اعلام‌نشده در ایران را کنار بگذارد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در گفتگو با خبرنگاران اعمال فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پایان دادن به این تحقیقات بدون اینکه ایران پاسخ‌های رضایت‌بخشی ارائه کند را رد کرد.

حل و فصل تحقیقات موسوم به «پادمانی» برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اهمیت حیاتی دارد زیرا هدف این سازمان کسب اطمینان از این امر است که طرفین پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مخفیانه مواد هسته‌ای قابل استفاده برای ساختن سلاح را تغییر کاربری نمی دهند.

رافائل گروسی (Rafael Grossi) رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه گفت امیدوار است با مقامات ایرانی درباره این تحقیقات صحبت کند، اما تأکید کرد که این تحقیقات به این راحتی کنار گذاشته نخواهد شد. دیپلمات های غربی گفته اند که در این مورد کوتاه نمی آیند و این بر عهده ایران است که انتخاب درستی داشته باشد.

آخرین اخبار توافق هسته‌ای  دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل    آخرین اخبار توافق هسته‌ای  دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل   آخرین اخبار توافق هسته‌ای

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا