جدیدترین اخبارجهان

ایلان ماسک می گوید اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس استارلینک در اوکراین فعال شده است

ایلان ماسک به درخواست مقامات اوکراینی اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس را در اوکراین فعال کرد

ایلان ماسک می گوید اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس استارلینک در اوکراین فعال شده است

ایلان ماسک می گوید شرکت اسپیس ایکس ترمینال های (دیش های گیرنده) استارلینک به اوکراین ارسال می کند، اگرچه مشخص نیست چه هنگام یا چه تعداد ترمینال ارسال خواهد شد.

ایلان ماسک می گوید اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس استارلینک در اوکراین فعال شده است
ایلان ماسک می گوید اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس استارلینک در اوکراین فعال شده

ایلان ماسک بعد از ظهر شنبه گفت که اسپیس ایکس سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک را در اوکراین فعال کرده و این شرکت قرار است ترمینال های گیرنده سیگنال های اینترنت را نیز به اوکراین ارسال کند. هنوز مشخص نیست که گستردگی دسترسی به این خدمات تا چه حد است و آیا این خدمات رایگان خواهد بود یا چگونه شرکت اسپیس ایکس قرار است ترمینال ها را به اوکراین ارسال کند. ایلان ماسک می گوید اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس استارلینک در اوکراین فعال شده است

میخایلو فدروف (Mykhailo Fedorov)، معاون نخست وزیر اوکراین و وزیر تحولات دیجیتال اوکراین صبح شنبه در توییتر خطاب به ماسک نوشت «@elonmusk، در حالی که شما تلاش می کنید مریخ را قابل سکونت کنید، روسیه تلاش می کند که اوکراین را اشغال کند! در حالی که موشک های شما با موفقیت از فضا فرود می آیند، موشک های روسیه مردم غیرنظامی اوکراینی را هدف حمله قرار می دهند! ما از شما می‌خواهیم ایستگاه‌های استارلینک را در اختیار اوکراین قرار دهید و روس‌های عاقل را هوشیار کنید.»

ماسک بعد از ظهر شنبه پاسخ داد «سرویس استارلینک اکنون در اوکراین فعال است. ترمینال های بیشتری در راه [رسیدن به اوکراین] است.» استارلینک یک سرویس اینترنت مدار نزدیک به زمین می‌باشد که اسپیس ایکس در طول چند سال گذشته در حال ساختن آن بوده است. این سرویس منظومه ای از ماهواره هاست که می تواند اینترنت پرسرعت را برای بخش های بزرگی از جهان فراهم کند. اسپیس ایکس تا به حال بیش از ۲،۰۰۰ فروند از ماهواره های خود را راه اندازی کرده و تنها در همین هفته نزدیک به ۱۰۰ ماهواره در دو رویداد جداگانه به مدار فرستاد. قرار است که کل منظومه ماهواره های استارلینک پس از تکمیل شدن شامل ۴،۰۰۰ ماهواره باشند.

استارلینک از سایر سرویس های اینترنت ماهواره ای متفاوت است زیرا به جای مدارهای زمین ثابت [بر فراز خط استوا] از مدارهای نزدیکتر به زمین استفاده می کند که به آنها اجازه می دهد اینترنت بسیار پرسرعت تری را فراهم کنند [زیرا سیگنال ها لازم نیست مسافت دوری را طی کنند]. برای اتصال به استارلینک مشتریان به یک ترمینال نیاز دارند که در واقع یک دیش ماهواره ای کوچکتر است که سیگنال اینترنت را دریافت می کند.

از لحاظ نظری استارلینک می تواند برای موقعیت هایی مانند شرایطی که در حال حاضر در اوکراین اتفاق می افتد مفید باشد. این تکنولوژی بر زیرساخت اینترنت سنتی متکی نیست و بنابراین به راحتی نمی توان آن را قطع کرد. [با این حال ترمینال ها به تامین نیرو و الکتریسیته نیاز دارند.] این ویژگی ها به طور بالقوه باعث می شود اینترنت ماهواره ای در مقابل سانسور و حملات سایبری یا حملات فیزیکی که علیه زیرساخت های اینترنتی مستقر روی کره زمین انجام می شوند مقاوم باشند.

در عین حال که استقرار تکنولوژی ماهواره ای بسیار پرهزینه است اما می تواند برای مردمی که در مناطق روستایی و نقاط صعب العبور که فیبرهای نوری و دکل های مخابرتی امکان دسترسی به آن نقاط را ندارند اینترنت فراهم کند. تکنولوژی اینترنت ماهواره‌ا‌ی علاوه بر این می تواند در هنگام وقوع طوفان یا سایر بلایای طبیعی [که ارتباطات را مختل می کنند] یک پشتوانه حیاتی باشد.

سازمان های پایشگر اینترنت روز شنبه اعلام کردند که اتصال اینترنت در اوکراین به دلیل تهاجم روسیه دچار اختلال شده، به خصوص در بخش های جنوبی و شرقی کشور که درگیری ها در آن قسمتها شدیدتر است.

این سرویس در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا در مرحله آزمایشی بتا قرار دارد و یک محصول جالب اما گران قیمت است. هزینه ماهانه برای سرعت دانلود ۱۰۰ مگا بایت بر ثانیه (Mbps100) برابر با ۱۰۰ دلار (به علاوه ۵۰۰ دلار هزینه ترمینال) است که در مقایسه با بسیاری از سرویس های اینترنتی که در مناطق روستایی آمریکا می توان خرید بسیار سریعتر است.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا