جدیدترین اخبارجهان

مخالفت اردوغان با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو می تواند روند پذیرش این دو کشور را با مشکل مواجه کند

اردوغان می گوید ترکیه به عنوان عضو ناتو از پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف حمایت نمی کند

مخالفت اردوغان با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو می تواند روند پذیرش این دو کشور را با مشکل مواجه کند

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه گفت که برای ترکیه به عنوان عضو ناتو امکان حمایت از طرح‌های سوئد و فنلاند برای پیوستن به این پیمان نظامی وجود ندارد و گفت که این دو کشورهای اسکاندیناوی «خانه بسیاری از سازمان‌های تروریستی هستند.»

مخالفت اردوغان با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو می تواند روند پذیرش این دو کشور را با مشکل مواجه کند
مخالفت اردوغان با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو می تواند روند پذیرش این دو کشور را با مشکل مواجه کند

اگرچه ترکیه از زمان پیوستن به ناتو در ۷۰ سال پیش رسماً از توسعه این ائتلاف حمایت کرده است، مخالفت این کشور می‌تواند پیوستن سوئد و فنلاند را با مشکل مواجه کند، چرا که اعضای جدید برای پیوستن به ناتو به موافقت تمام اعضای این ائتلاف نیاز دارند.

طرح فنلاند برای درخواست عضویت در ناتو که روز پنجشنبه اعلام شد و اینکه انتظار می رود سوئد نیز از این اقدام پیروی کند، به گسترش ائتلاف نظامی غربی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قصد داشت با حمله به اوکراین از آن جلوگیری کند، منجر خواهد شد.

اردوغان به خبرنگاران در استانبول گفت «ما تحولات مربوط به سوئد و فنلاند را دنبال می کنیم اما دیدگاه مثبتی نداریم.» او اضافه کرد که ناتو در گذشته اشتباه کرده که یونان را به عضویت پذیرفته است.

اردوغان بدون اشاره به جزئیات گفت «ما به عنوان ترکیه نمی خواهیم اشتباهات مشابهی را تکرار کنیم. علاوه بر این، کشورهای اسکاندیناوی مهمان خانه های سازمان های تروریستی هستند.»

اردوغان گفت «آنها [اعضا گروه های تروریستی] حتی در برخی از کشورها نماینده مجلس هستند، امکان ندارد که ما موافق باشیم.»

ینس استولتنبرگ (Jens Stoltenberg) دبیرکل ناتو گفته بود که فنلاندی‌ها به گرمی مورد استقبال قرار خواهند گرفت؛ او وعده داده بود که روند الحاق این دو کشور «هموار و سریع» باشد که این امر مورد حمایت واشنگتن نیز قرار دارد.

اما ترکیه بارها سوئد و دیگر کشورهای اروپای غربی را به دلیل برخورد با سازمان‌هایی که آنکارا تروریستی می‌داند، از جمله گروه‌های شبه‌نظامی کرد پ‌ک‌ک و ی‌پ‌گ و پیروان فتح الله گولن، روحانی اسلامی مستقر در آمریکا مورد انتقاد قرار داده است.

آنکارا می گوید گولنیست ها در سال ۲۰۱۶ کودتا کردند. گولن و حامیانش این اتهام را رد می کنند.

آرون اشتاین (Aaron Stein) مدیر تحقیقات در پژوهشکده سیاست خارجی (Foreign Policy Research Institute) در توییتر گفت «نخبگان امنیت ملی ترکیه با توجه به حضور پ‌ک‌ک و گولنیست‌ها، فنلاند و سوئد را نیمه متخاصم می‌دانند. امضا کردن [سند پذیرش این دو کشور در ناتو] مستلزم تحت فشار قرار دادن [ترکیه] است.

وزارت خارجه سوئد و فنلاند هنوز در مورد اظهارات اردوغان اظهار نظر نکردند.

ناتو می‌گوید که پذیرای عضویت هر «کشور اروپایی است که در موقعیتی قرار دارد که باعث پیشبرد اصول این معاهده شود و به امنیت منطقه آتلانتیک شمالی کمک کند.»

فنلاند و سوئد در حال حاضر نزدیکترین شرکای ناتو هستند که در بسیاری از جلسات شرکت می کنند، به طور منظم در مورد وضعیت اوکراین در جریان قرار داده می شوند و در تمرینات نظامی منظم با متحدان ناتو شرکت می کنند. بسیاری از تجهیزات نظامی آنها از قابلیت استفاده در همراهی با تجهیزات سایر متحدان ناتو برخوردار است.

با این حال فنلاند و سوئد به عنوان کشور شریک ناتو تا زمانی که به ائتلاف ملحق نشده باشند، نمی توانند از بند دفاع دسته جمعی ناتو [که حمله به یک متحد، به منزله حمله به همه است] سود ببرند.

مسکو روز پنجشنبه اعلامیه فنلاند در مورد پیوستن به ناتو را خصمانه خواند و تهدید کرد که اقدامات تلافی جویانه از جمله اقدامات «نظامی-فنی» انجام خواهد داد که به جزییات این اقدامات اشاره نکرد.

ترکیه از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده، پهپادهای مسلح به اوکراین فرستاده و به دنبال تسهیل مذاکرات صلح بین طرفین است. اما از تحریم های غرب علیه مسکو حمایت نکرده و به دنبال حفظ روابط نزدیک تجاری، انرژی و گردشگری با روسیه است.

مخالفت اردوغان با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو می تواند روند پذیرش این دو کشور را با مشکل مواجه کند  رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان بعنوان عضو ناتو با طرح‌ دو کشور اسکاندیناوی سوئد و فنلاند برای پیوستن به این پیمان نظامی مخالفت میکند  رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان بعنوان عضو ناتو با طرح‌ دو کشور اسکاندیناوی سوئد و فنلاند برای پیوستن به این پیمان نظامی مخالفت میکند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا