جدیدترین اخبارجهان

اتحادیه اروپا به رغم نارضایتی اپل با یکسان سازی پورت شارژ موبایل موافقت کرد

اتحادیه اروپا یکسان سازی پورت شارژر واحد برای تمام موبایل ها و دستگاه های الکترونیکی شخصی را تصویب کرد

اتحادیه اروپا به رغم نارضایتی اپل با یکسان سازی پورت شارژ موبایل موافقت کرد

پس از اینکه کشورهای اتحادیه اروپا و قانونگذاران روز سه‌شنبه برای اولین بار در جهان در مورد یکسان سازی پورت شارژر واحد برای تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و دوربین‌ها توافق کردند، اپل موظف شد تا سال ۲۰۲۴ کانکتور آیفون‌هایی که در اروپا فروخته می شود را تغییر دهد.

اتحادیه اروپا به رغم نارضایتی اپل با یکسان سازی پورت شارژ موبایل موافقت کرد
اتحادیه اروپا به رغم نارضایتی اپل با یکسان سازی پورت شارژ موبایل موافقت کرد

این مداخله سیاسی که به گفته کمیسیون اروپا زندگی را برای مصرف کنندگان آسان تر می کند و باعث صرفه‌جویی در هزینه آنها می شود، پس از آن انجام شد که شرکت های تولیدکننده لوازم الکترونیکی نتوانستند به یک راه حل مشترک دست یابند.

بروکسل به دلیل شکایت کاربران آیفون و اندروید مبنی بر نیاز به تغییر شارژرهای مختلف برای دستگاه های خود بیش از یک دهه است که برای یکسان سازی پورت شارژ تلفن همراه تلاش می کند.

آیفون‌ها از طریق کابل لایتنینگ شارژ می‌شوند، در حالی که دستگاه‌های مبتنی بر اندروید از کانکتورهای یواس‌بی-سی (USB-C) استفاده می کنند.

با وجود توافق اتحادیه اروپا برای یکسان سازی شارژرها ارزش سهام اپل در معاملات صبحگاهی نیویورک ۰.۹ درصد افزایش یافت.

به گفته تحلیلگران، این حرکت می تواند به محرک فروش اپل در سال ۲۰۲۴ تبدیل شود و اروپایی ها را ترغیب کند که جدیدترین گجت ها را به جای گجت های بدون یواس‌بی-سی (USB-C)  خریداری کنند.

بلومبرگ ماه گذشته گزارش داد که اپل از قبل در حال کار روی گوشی های آیفونی با پورت شارژر یواس‌بی-سی (USB-C) است که می تواند سال آینده به بازار عرضه شود.

وقتی اپل آیفون‌های جدید را عرضه می‌کند، معمولاً تلفن‌های نسل قدیمی‌تر تخفیف می‌گیرند و این امر باعث می‌شود میلیون‌ها مشتری مدل‌های ارزان‌تر را انتخاب کنند.

یکی از بررسی های انجام شده توسط کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۹ نشان داد که نیمی از شارژرهای فروخته شده با تلفن همراه در سال ۲۰۱۸ دارای کانکتور یواس‌بی میکرو-بی (USB micro-B) بودند، در حالی که ۲۹ درصد دارای کانکتور یواس‌بی-سی (USB-C) و ۲۱ درصد کانکتور لایتنینگ بودند.

پارلمان اروپا در بیانیه ای اعلام کرد «تا پاییز ۲۰۲۴، یواس‌بی-تایپ سی (USB Type-C) به پورت شارژر مشترک برای همه موبایل ها، تبلت ها و دوربین ها در اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد.»

پارلمان اروپا گفت «[این اقدام] همچنین به فناوری‌های جدید، مانند شارژ بی‌سیم، اجازه ظهور و رشد می‌دهد بدون اینکه اجازه دهیم نوآوری به منبعی برای تقسیم بازار و ناراحتی مصرف‌کننده تبدیل شود.»

لپ‌تاپ‌ها باید ظرف ۴۰ ماه از زمان اجرایی شدن این قانون با استاندارد تعیین شده تطبیق پیدا کنند. کمیسیون اتحادیه اروپا در آینده این قدرت را خواهد داشت که سیستم های شارژ بی سیم را نیز همسان سازی کند.

الکس آگیوس سالیبا (Alex Agius Saliba) قانونگذار پارلمان اروپا که این مناظره را در پارلمان اروپا رهبری کرد، گفت «ما مفتخریم که لپ‌تاپ‌ها، کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، هدفون‌ها، کیبوردها، ماوس‌های کامپیوترها و دستگاه‌های ناوبری قابل حمل نیز در این قانون گنجانده شده‌اند.»

شارژر تلفن همراه اپل  شارژر تلفن همراه اپل  شارژر تلفن همراه اپل

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا