ایرانجدیدترین اخبارجهان

اتحادیه اروپا متن «نهایی» برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران را ارائه کرده است

اتحادیه اروپا پس از پایان چهار روز مذاکرات هسته ای متن «نهایی» برای احیای برجام را امروز ارائه کرد

اتحادیه اروپا متن «نهایی» برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران را ارائه کرده است

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت اتحادیه اروپا متن «نهایی» برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران را ارائه کرده است.

اتحادیه اروپا متن «نهایی» برای احیای توافق هسته ای 2015 ایران را ارائه کرده است
اتحادیه اروپا متن «نهایی» برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران را ارائه کرده است

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا پس از پایان چهار روز مذاکرات برای احیای توافق هسته ای در وین به خبرنگاران حاضر در یک نشست مطبوعاتی گفت «امروز ما متنی را ارائه می کنیم که متن نهایی است.»

خبرگزاری دولتی ایرنا روز دوشنبه گزارش داد که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران پس از چند روز مذاکرات غیرمستقیم برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ (برجام) با واشنگتن و دیگر قدرت‌های جهانی از وین به تهران بازخواهند گشت.

ایرنا افزود رایزنی ها با هماهنگ کننده مذاکرات و سایر طرفین ادامه خواهد داشت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه گفت که توافق هسته‌ای به انعطاف‌پذیری واشینگتن بستگی دارد.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام پنجشنبه گذشته در وین از سر گرفته شد.

مقامات غربی روز دوشنبه به پولیتیکو گفتند که سؤالات فنی مربوط به مذاکرات را که در متن پیش نویس نهایی منتشر شده توسط جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ۲۱ ژوئیه بی پاسخ مانده بود را به پایان رسانده اند. پیش نویس نهایی اقداماتی را که ایران و ایالات متحده باید برای بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته ای اولیه ایران در سال ۲۰۱۵ (برنامه جامع اقدام مشترک) انجام دهند مشخص می کند.

روز دوشنبه اتحادیه اروپا رسما پیش نویس سند نهایی را در اختیار شرکت کنندگان قرار داد و از ایالات متحده و ایران خواست که در مورد آن به توافق برسند. در صورت توافق انتظار می رود وزرای خارجه به وین بازگردند تا توافق هسته ای ۲۰۱۵ را به طور رسمی احیا کنند.

یکی از مقامات ارشد غربی به پولیتیکو گفت «یک شانس واقعی برای توافق وجود دارد، اما همچنان مانند همیشه برخی موارد عدم قطعیت وجود دارد.»

یک مقام وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه به خبرگزاری ایرنا گفت «با توجه به ادامه بحث در مورد برخی موضوعات مهم باقی مانده هنوز در مرحله نهایی کردن متن نیستیم. ایران دیدگاه های سازنده خود را برای پیشبرد مذاکرات به طرف دیگر ارائه کرده و نتیجه به تصمیم سیاسی آنها بستگی دارد. ما معتقدیم گفتگوهای وین (#VienneTalks) مشروط بر اینکه طرف مقابل تصمیم مناسبی بگیرد، می تواند به زودی به نتیجه برسد، اما ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم.»

در طول پنج روز گذشته دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در حالی دیده می شدند که دیوانه‌وار بین دو هتل مختلف محل استقرار هیئت‌های آمریکایی و ایرانی که همگی در امتداد خیابان تاریخی رینگ‌اشتراسه (Ringstrasse) وین واقع شده اند، با عجله در حرکت هستند و پوشه‌های حاوی اسناد را حمل می کنند.

از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده چهار سال پیش آمریکا را از توافق هسته ای خارج کرد و تحریم های اقتصادی فلج کننده را دوباره علیه ایران اعمال نمود، تهران از گفتگوی مستقیم با ایالات متحده آمریکا خودداری کرده است.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا