ایرانجدیدترین اخبارجهان

اتحادیه اروپا می گوید رایزنی ها با ایران برای ازسرگیری مذاکرات هسته ای «به اندازه کافی مثبت» بوده است

جوزپ بورل گفت نتیجه سفر انریکه مورا به تهران «به اندازه کافی مثبت» بوده و مذاکرات هسته ای از بن بست خارج شده است

اتحادیه اروپا می گوید رایزنی ها با ایران برای ازسرگیری مذاکرات هسته ای «به اندازه کافی مثبت» بوده است

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت به باور او به اندازه کافی در جریان رایزنی های هفته جاری  بین نماینده او و مقامات ایرانی در تهران پیشرفت وجود داشته است تا بتوان مذاکرات هسته ای را پس از دو ماه بن بست ازسرگیری کرد.

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی عمدتاً به دلیل اصرار تهران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده از ماه مارس به حالت تعلیق درآمده است.

پس از اینکه انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای از ماموریت تحویل پیام به تهران [مبنی بر اینکه اوضاع نمی تواند به صورت فعلی ادامه پیدا کند] به اروپا بازگشت جوزپ بورل گفت که پاسخ ایران به اندازه کافی «مثبت» بوده است.

بورل در نشست وزرای خارجه گروه ۷ در شمال آلمان به خبرنگاران گفت «این مسائل یک شبه حل نمی‌شوند.» می توان گفت «مذاکرات به بن بست رسیده بود و اکنون از بن بست خارج شده است» و چشم انداز «دستیابی به توافق نهایی» وجود دارد.

طرح کلی مذاکرات با هدف احیای توافقی که در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند، اساساً در ماه مارس مورد موافقت قرار گرفت.

با این حال، پس از درخواست‌های روسیه در آخرین لحظه و اختلاف بر سر فهرست سازمان تروریستی خارجی ایالات متحده، گفتگوها و توافق با اختلال مواجه شد.

جوزپ بورل گفت «رایزنی ها بهتر از حد انتظار پیش رفته و مذاکراتی که متوقف شده بود اکنون دوباره از بن بست خارج شده است.»

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا با لحن محتاطانه تری صحبت کرد.

مقام ارشد اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت «ما هنوز موانع سختی بر سر راه دستیابی به توافق داریم» و افزود که حداقل ایران و آمریکا همچنان درگیر مذاکرات باقی مانده اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت که سفر انریکه مورا «فرصتی برای تمرکز بر استراتژی های مورد نیاز برای حل و فصل مسائل باقی مانده» بوده است.

امیرعبداللهیان گفت «اگر ایالات متحده تصمیمی سیاسی بگیرد و به تعهدات خود پایبند باشد، یک توافق خوب و قابل اعتماد در دسترس است.»

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی روز پنجشنبه گفت که از نظر او شانس کمی وجود دارد که ایالات متحده به این زودی ها با حذف نیروهای سپاه ایران از فهرست سازمان های تروریستی خارجی خود موافقت کند.

انریکه مورا این هفته در سفری که به عنوان آخرین فرصت برای نجات توافق ۲۰۱۵ توصیف می شود، در تهران حضور داشت؛ توافقی که دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه نیز طرف های این توافق هستند.

در اتفاقی عجیب انریکه مورا و تیمش روز جمعه هنگام بازگشت از پایتخت ایران برای چند ساعت در فرودگاه فرانکفورت بازداشت شدند.

انریکه مورا در توییتر نوشت «ما را جدا نگه داشتند. از ارائه هرگونه توضیحی برای آنچه که به نظر می رسد نقض کنوانسیون وین است، خودداری کردند.»

سخنگوی وزارت کشور آلمان گفت که پلیس آلمان در مورد این حادثه بیانیه‌ای خواهد داد و به خبرنگاران گفت «دلایل زیادی می‌تواند وجود داشته باشد که به پرواز، مسیر سفر و نه لزوماً به شخص مربوط باشد.»

ایرنا،خبرگزاری رسمی ایران بدون هیچ مدرکی مدعی شد که اسرائیل پشت این حادثه بوده است.

ایرنا گفت «آنچه در فرانکفورت رخ داده است به مخالفت با پیشرفت مذاکرات هسته ای مربوط می شود؛ لابی صهیونیستی در دستگاه امنیتی آلمان نفوذ دارد.»

سفر انریکه مورا به ایران  سفر انریکه مورا به ایران  سفر انریکه مورا به ایران  احیای مذاکرات برجام  احیای مذاکرات برجام  احیای مذاکرات برجام  احیای مذاکرات برجام

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا