جدیدترین اخبارجهان

کمیسیون اروپا عنوان نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا را به اوکراین و مولداوی اعطا کرد

کمیسیون اروپا از نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می کند

کمیسیون اروپا عنوان نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا را به اوکراین و مولداوی اعطا کرد

کمیسیون اروپا توصیه کرده است که اوکراین باید عنوان نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا را دریافت کند که اولین گام در راهی طولانی در مسیر عضویت این کشور جنگ زده در اتحادیه اروپا است.

اکنون توصیه روز جمعه از سوی بازوی اجرایی اتحادیه اروپا باید توسط رهبران ۲۷ کشور عضو بلوک اروپا در نشست هفته آینده در بروکسل مورد بحث قرار بگیرد. آغاز گفتگوهای الحاق هر کشور به اتحادیه اروپا مستلزم تصویب یکپارچه و متفق‌القول همه کشورهای عضو است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به خبرنگاران گفت که این توصیه مبتنی بر این تفاهم است که اوکراین باید برخی اصلاحات را انجام دهد.

فون درلاین در بروکسل به خبرنگاران گفت «اوکراین به وضوح اشتیاق کشور و عزم این کشور برای عمل به ارزش‌ها و استانداردهای اروپایی را نشان داده است.» «کل فرآیند مبتنی بر شایستگی است. این موضوع کاملاً مطابق با قوانین و اصول است و بنابراین، پیشرفت [در این مسیر] کاملاً به اوکراین بستگی دارد.»

اورسولا فون در لاین هنگام مطرح کردن اظهارات خود رنگ‌های پرچم اوکراینی را پوشیده بود.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت این تصمیم به کی‌یف در شکست تهاجم روسیه کمک می‌کند. «این اولین قدم در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا است که مطمئناً پیروزی ما را نزدیک‌تر خواهد کرد. زلنسکی در توییتر نوشت: از @vonderleyen و هر یک از اعضای [کمیسیون اروپایی] برای این تصمیم تاریخی سپاسگزارم.»

ولودیمیر زلنسکی افزود که انتظار دارد رهبران دولت اتحادیه اروپا این پیشنهاد را هفته آینده تصویب کنند.

کمیسیون اروپا همچنین پیشنهاد کرد که مولداوی، که مرز طولانی با اوکراین دارد، عنوان نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا را دریافت کند. این نهاد در بیانیه ای اعلام کرد که گرجستان در عوض باید شرایط خاصی را پیش از امکان اعطای این عنوان رعایت کند.

دومینیک کین (Dominic Kane) خبرنگار الجزیره، که از برلین گزارش می‌دهد، در مورد اقدام کمیسیون اروپا درباره وضعیت نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا گفت «شیطان در جزئیات است» [به این معنی که مسئله عضویت در اتحادیه اروپا پیچیده تر از آن است که در ظاهر به نظر می رسد.]

کین گفت «[اگر عنوان نامزدی اوکراین تصویب شود] اوکراین باید چندین معیار مختلف را رعایت کنند، اما مهم‌ترین آنها این است که باید ثابت کنند که دارای یک دموکراسی پایدار، یک اقتصاد بازار کارآمد و حاکمیت قانونی در سراسر کشورشان است.»

دومینیک کین افزود «آنها باید برای پذیرش تمام بخش‌های قوانین اتحادیه اروپا متعهد باشند و این شامل پیوستن به یورو [ارز] در هنگام یا در صورت پیوستن به اتحادیه اروپا می‌شود.»

کین همچنین خاطرنشان کرد که تعدادی از کشورهای دیگر نیز وجود دارند که «همگی به مدت بسیار قابل توجهی به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا منتظر عضویت در این بلوک بوده اند.»

مولداوی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا