جدیدترین اخبارجهان

بیانیه جدید تروئیکای اروپایی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و حمایت آمریکا از بیانیه اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت پاسخ ایران ما را در موقعیتی قرار نداد که بتوانیم به یک توافق برسیم

بیانیه جدید تروئیکای اروپایی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و حمایت آمریکا از بیانیه اروپا

آلمان، فرانسه و انگلیس، سه کشور اروپایی عضو برجام روز شنبه در بیانیه‌ای ادعاهای خود را درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران را تکرار کردند.

بیانیه جدید تروئیکای اروپایی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و حمایت آمریکا از بیانیه اروپا
بیانیه جدید تروئیکای اروپایی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و حمایت آمریکا از بیانیه اروپا

در بیانیه مشترک این سه کشور آمده است: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار دیگر اعضای این توافق و ایالات متحده آمریکا از ماه آوریل ۲۰۲۱ با حسن نیت با ایران درباره احیا و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مذاکره کردیم.» «اوایل ماه آگوست بعد از یک سال و نیم مذاکره، هماهنگ‌کننده برجام متونی را ارائه کردند که بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجامی و بازگشت آمریکا به توافق را میسر می‌کند.»

«در این بسته نهایی، هماهنگ‌کننده تغییراتی ایجاد کرد که ما را به منتهای انعطاف‌پذیری قابل انجام رساند. متأسفانه انتخاب ایران این بود که این فرصت حیاتی دیپلماتیک را مغتنم نشمرد. ایران در عوض به تداوم برنامه هسته‌ای خود فراتر از توجیه غیرنظامی ملموس ادامه داد.»

حمایت آمریکا از بیانیه جدید تروئیکای اروپایی

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت «از پاسخ ایران مشخص است که این شکاف ها همچنان باقی است. پاسخ ایران ما را در موقعیتی قرار نداد که بتوانیم یک توافق را برسیم.»

این سخنگوی دستگاه دیپلماسی دولت جو بابدن در تشریح بخشی از صحبتهای آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری اخیرش که گفته بود پاسخ ایران به پیش نویس توافق احیای برجام پس‌رفت است اظهار داشت: «همانطور که بارها گفته ایم، شکاف‌ها باقی مانده است. از پاسخ ایران مشخص است که این شکاف ها همچنان باقی است. ما با سه کشور اروپایی موافقیم که نباید احیای برجام مشروط به مختومه اعلام‌کردن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون کشف ذرات اورانیوم در سه سایت هسته‌ای ایران باشد.»

این مقام رسانه‌ای با اشاره به تعهدات قانونی ایران تحت ان‌پی‌تی ( معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای) و موافقتنامه پادمانی‌ تهران افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذرات مواد هسته‌ای را در مکان‌های اعلام ‌نشده در ایران شناسایی کرده است، و آنها به اطلاعاتی در مورد مکان فعلی آن مواد هسته‌ای شناسایی شده نیاز دارند تا مطمئن شوند که هیچ ماده هسته‌ای در ایران خارج از پادمان‌های آژانس وجود ندارد.»

این سخنگو در مورد اینکه آیا واشنگتن در اجلاس آتی شورای حکام صرفا به توبیخ جمهوری اسلامی ایران بسنده می‌کند یا بنا دارد پرونده عدم همکاری ایران با آژانس را به شورای امنیت ملی سازمان ملل ارجاع دهد گفت: «تحقیقات پادمان سیاسی نیستند؛ این تحقیات ابزارهای چانه زنی نیستند. زمانی که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام گزارش داد که مسائل باقی مانده با ایران به صورت روشن حل و فصل شده است، آن وقت ما انتظار داریم که این پرونده ایران از دستور کار شورای حکام خارج شود، نه قبل از آن.»

فرانسه، بریتانیا و آلمان روز شنبه با ابراز دلسردی از موضع ایران درخصوص تاکید بر خواسته‌هایش در جریان مذاکرات احیای برجام و اصرار آن کشور بر مختومه شدن پرونده کشف ذرات اورانیوم از سوی بازرسان سازمان ملل در سه سایت هسته‌ای، آن را ناقض پیشرفت در مذاکرات عنوان کردند.

این سه کشور با صدور بیانیه‌ای عنوان کردند که خواسته‌های اخیر نشان می‌دهد که ایران عزم و تعهدی جدی برای به موفقیت رسیدن (گفتگوهای احیای) برجام ندارد.

این بیانیه همچنین می‌افزاید که موضعگیری ایران مغایر تعهدات قانونی لازم‌الاجرای آن کشور است و دورنمای احیای برجام را به مخاطره می‌اندازد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در مقر ناتو در بروکسل با خبرنگاران در خصوص تازه‌ترین پاسخ جمهوری اسلامی به پیشنهادات اروپا برای احیای برجام گفت «مذاکرات به عقب بازگردانده شده است.»

او با بیان اینکه واشنگتن هنوز امیدوار است با توافق، برنامه هسته‌ای ایران را کنترل کند اما به دنبال رسیدن به توافق با هر هزینه‌ای نیست یادآور شد: «طی هفته‌های گذشته، برخی از شکاف‌ها را بسته‌ایم. ایران از خواسته‌های نامربوط و خواسته‌های نامربوط با خود برجام فاصله گرفته است.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا