جدیدترین اخبارجهان

اتحادیه اروپا با هدف احقاق حقوق بشر واردات محصولات تولیدشده با کار اجباری را ممنوع می‌کند

طبق گزارش رویترز اتحادیه اروپا قصد دارد محصولات و واردات تولید شده از طریق کار اجباری را ممنوع کند

اتحادیه اروپا با هدف احقاق حقوق بشر واردات محصولات تولیدشده با کار اجباری را ممنوع می‌کند

طبق یکی از اسناد اتحادیه اروپا که به روئیت رویترز رسیده است محصولات تولید شده با کار اجباری یا آن دسته از محصولات وارداتی به ۲۷ کشور اتحادیه اروپا که از طریق کار اجباری تولید شده اند طبق پیش نویس قوانین ممنوع خواهد شد؛ این پیشنویس قانونی با تلاش قانونگذاران اتحادیه اروپا که نگران حقوق بشر در استان سین‌کیانگ چین هستند در دست اقدام قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا با هدف احقاق حقوق بشر واردات محصولات تولیدشده با کار اجباری را ممنوع می‌کند
اتحادیه اروپا با هدف احقاق حقوق بشر واردات محصولات تولیدشده با کار اجباری را ممنوع میکند

با این حال پیش نویس قوانین کمیسیون اروپا تا حدی به دلیل محدودیت های قانونی موجود از جامعیت کمتری نسبت به آنچه قانونگذاران اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده اند برخوردار است.

مدیر اجرایی کمیسیون اروپا که این لایحه قانونی را روز سه شنبه اعلام خواهد کرد باید قبل از اینکه پیش نویس این قوانین به قانون تبدیل شود ابتدا جزییات آن را به طور کامل با قانونگذاران و کشورهای اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار دهد.

در این سند آمده است «چنین ممنوعیتی باید در مورد محصولاتی اعمال شود که در هر مرحله از تولید، ساخت، برداشت و استخراج آنها از جمله هر گونه کار یا فرآوری مربوط به این محصولات از کار اجباری استفاده شده است.»

«این ممنوعیت باید در مورد همه محصولات، از هر نوع، از جمله اجزای آنها، اعمال شود و باید در مورد همه محصولات صرف نظر از بخش اقتصادی، مبدا تولید، داخلی یا وارداتی بودن آنها، خواه در بازارهای اتحادیه اروپا عرضه شوند یا صادر شوند، اعمال شود.»

این سند می گوید که این قوانین فعالان اقتصادی بزرگ‌تر مانند واردکنندگان، سازندگان، تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان محصول را هدف قرار می‌دهند، زیرا ریسک کار اجباری در زمینه فعالیت آنها بیشتر است و احتمالاً هدف قرار دادن آنها بیشترین تأثیر را خواهد داشت.»

با این حال مسئولیت اثبات دخیل بودن کار اجباری در ساخت و پردازش محصولات بر عهده مقامات ملی است، در حالی که تحقیقات اولیه باید ظرف ۳۰ روز کاری به پایان برسد.

مقامات ملی سپس می توانند از نهادهای گمرک بخواهند تا از توزیع این محصولات جلوگیری کنند یا آنها را از بازار خارج کنند.

یک پایگاه داده‌ها از خطرات کار اجباری در مناطق جغرافیایی خاص یا محصولات خاصی که از طریق کار اجباری تحمیل شده توسط مقامات دولتی تولید شده اند، راه اندازی خواهد شد و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

ایالات متحده سال گذشته قانونی به نام قانون پیشگیری از کار اجباری اویغور (UFLPA) را برای محافظت از بازار خود در برابر محصولاتی که به طور بالقوه از طریق نقض حقوق بشر در سین کیانگ تولید شده اند، وضع کرد؛ دولت ایالات متحده می گوید چین در استان سین گیانگ در حال ارتکاب نسل کشی علیه مسلمانان اویغور است.

چین آزار و نقض حقوق بشر در سین کیانگ، که تولیدکننده بزرگ پنبه و تامین کننده بسیاری از مواد جهان برای پنل‌های خورشیدی است را رد می‌کند و می‌گوید این قانون یک «تهمت ناروا» علیه وضعیت حقوق بشر این کشور است.

استان سین‌کیانگ چین    استان سین‌کیانگ چین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا