ایرانجدیدترین اخبارجهان

همزمان با چهلمین روز قتل نیکا شاکرمی، خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارشی از لحظات پایانی او را منتشر کرد

مادر نیکا شاکرمی در مراسم چهلمین روز جان باختن دخترش گفت بذر شهامت و شرافت را در دل‌ها شکوفا کردی

چهلمین روز قتل نیکا شاکرمی؛ خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارشی از لحظات پایانی او را منتشر کرد

مادر نیکا شاکرمی در مراسم چهلمین روز کشته شدن دخترش به مردم و معترضانی که در آرامستان روستای حیات الغیب جمع شده بودند، گفت که «پرپر شدن» دخترش باعث شکوفا شدن بذر پاک تفکر،‌ آزادگی، شهامت و شرافت در دل‌های دیگران شده است. در نقاط دیگری از ایران نیز معترضان به مناسبت چهلم نیکا شاکرمی تظاهرات کردند.

نیکا شاکرمی نوجوان ۱۶ ساله ای بود که در اولین روزهای اعتراضات و قیام سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی کشته شد. مراسم چهلمین روز درگذشت او روز پنجشنبه ۵ آبان با حضور شماری از مردم در آرامستان روستای حیات الغیب، در نزدیکی پل‌دختر خرم‌آباد در شرایطی برگزار شد که ماموران امنیتی تنها پل مسیر تردد در بخش ویسیان لرستان را مسدود کرده بودند.

 افکار عمومی نیروهای امنیتی را عامل مرگ نیکا شاکرمی می دانند، در حالی که مقامات ایرانی همیشه ارتباط مرگ او را با اعتراضات رد کرده اند، اما خبرگزاری سی‌ان‌ان (CNN) با همکاری اکانت توییتری تایید شده ۱۵۰۰ تصویر (@۱۵۰۰tasvir) و از طریق تحلیل و بررسی بیش از ۵۰ ویدئو از آن شب و گفتگو با دست کم ۶ شاهد کلیدی یک گزارش تحلیلی از لحظات پایانی زندگی نیکا شاکرمی تهیه کرده است که روایت متفاوتی را فاش می‌کند.

نیکا پس از اعتراضات در ۲۰ سپتامبر ناپدید شد و بعداً اعلام شد که جان باخته است. نیکا به یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های ایران تبدیل شد و به فهرست فزاینده‌ای از زنان جوان ایرانی پیوست که در هفته‌های اخیر به طرز فجیعی جان خود را از دست داده‌اند.

شواهد ویدئویی نشان می‌دهد که این نوجوان ۱۶ ساله در خط مقدم اعتراضات حضور داشته و مستقیماً به سوی پلیس ضد شورش سنگ پرتاب می‌کرده است و سپس در حالی که روی سطل زباله مکانیزه می ایستد، روسری‌ها را آتش می زند. شاهدان عینی می‌گویند که او نترس به نظر می رسید.

با تاریک شدن هوا سرکوب توسط پلیس تشدید می شود و نیکا از محل تظاهرات دور می شود، و به سمت پمپ بنزین انقلاب می‌رود که در آنجا شاهدان عینی او را در حال تماس تلفنی می بینند.

ما ویدئوهایی را از خیابان‌های مجاور مکانیابی جغرافیایی کرده ایم که نشان می‌دهد ماموران لباس شخصی به مردم حمله می‌کنند و مردم را بازداشت می‌کند. یکی از شاهدان عینی به سی‌ان‌ان گفت که شاهد بوده اند که پلیس زنان را «کتک می‌زند» و آنها را سوار «ون‌های پلیس» می‌کند.

سپس آخرین ویدیوی موجود از نیکا را به دست آوردیم که مربوط به ساعت ۲۰:۳۷ شب است. نیکا پشت ماشین‌ها پنهان می‌شود تا مأموری که در مسیر پیاده‌رو نزدیک او ایستاده است نتواند او را شناسایی کند. مدت کوتاهی پس از ثبت این صحنه در ویدئو، [شاهدان عینی] نیکا را در حالی که بازداشت شده بود در یک ون پلیس دیده اند.

ویدئوهایی که ما بر مبنای آن ساعت و در آنجا مکانیابی جغرافیایی کردیم نشان می دهد که ماموران امنیتی در سمت شمال و جنوب نیکا و همچنین در کنار او در پیاده‌رو بودند. صحنه های ثبت شده در این ویدئو به این معناست که اندکی قبل از اینکه شاهدان عینی او را در بازداشت ماموران ببینند به طور کامل توسط پلیس محاصره شده بوده است.

مقامات ایرانی چندین توضیح مختلف برای مرگ نیکا شاکرمی ارائه کرده اند: ابتدا گفتند که او از پشت بام به پایین پرت شده است، سپس گفتند خودکشی کرده است، با این حال مقامات ایران به درخواست‌های مکرر خبرنگاران سی‌ان‌ان برای اظهار نظر پاسخ نداده‌اند و درباره اینکه آیا نیکا واقعا قبل از جان باختن بازداشت شده بود یا خیر هیچ پاسخی ندادند.

ویدیوهایی که از مراسم چهلم نیکا شاکرمی در شبکه های اجتماعی منتشر شده نشان می دهد که حاضران در این مراسم هدف حمله نیروهای یگان ویژه قرار گرفته اند، و مردم پس از یورش و شلیک ماموران امنیتی به آنان، مقاومت می کنند و به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب می کنند.

در یکی از ویدئوهای منتشر شده از مراسم چهلم نیکا شاکرمی حاضران در حال همخوانی ترانه «سلطان قلبها» در آرامستان حیات الغیب در ویسیان لرستان دیده می شوند. در ویدئوی دیگری زنان در حال سوزاندن روسروی ها و بریدن گیسوها دیده می شوند.

نسرین شاکرمی، مادر نیکا در مراسم چهلم دخترش گفت «چه قدر بزرگ شدی که دیگر نتوانستی کوچکی و حقارتی را که از نابخردان و نالایقان به تو تحمیل می‌شد، تحمل کنی و تاب بیاوری. نیکا جانم؛ غمگین‌ترینم از دوری‌ات. دل‌شکسته‌ترینم برای رویاهای در خواب خفته‌ات.»

مادر نیکا شاکرمی در ادامه خطاب به دخترش گفت «تا ابد در عذابم برای رنج‌هایت اما دلبندم؛ وقتی می‌بینم با پرپر شدنت بذر پاک تفکر،‌ آزادگی و شهامت و شرافتت در دل عزیزانی دیگر شکوفا می‌شود،‌ خوشحالم و شکرگزار.»

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

چهلمین روز قتل نیکا شاکرمی؛ خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارشی از لحظات پایانی او را منتشر کرد  چهلمین روز قتل نیکا شاکرمی؛ خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارشی از لحظات پایانی او را منتشر کرد  نسرین شاکرمی  نسرین شاکرمی  نسرین شاکرمی  نسرین شاکرمی  نسرین شاکرمی  

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا