ایرانجدیدترین اخبارجهان

ثبت شکایت انجمن خانواده‌ها علیه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه

خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ با ارائه ابلاغیه ای به دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی خواستار بررسی نقش ایران در سرنگونی هواپیمای ایرلاین اوکراینی شدند

خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ از ایران در دادگاه لاهه شکایت کردند

سرنگون سازی پرواز پی‌اس۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین در ژانویه ۲۰۲۰ بر فراز تهران توسط موشک‌های ضدهوایی ایران و کشته شدن همه ۱۷۶ سرنشین هواپیما تنها آغاز مصیبت برای خانواده‌های قربانیان بود.

خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ از ایران در دادگاه لاهه شکایت کردند
خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ از ایران در دادگاه لاهه شکایت کردند

در ۳۲ ماهی که از زمان وقوع این حادثه می گذرد، خانواده قربانیان با مانع تراشی و خصومت مقامات ایرانی روبرو شده اند به طوری که در ابتدا به دنبال انکار مسئولیت نیروهای خود بودند. اجساد هنگامی که در نهایت بازگردانده شدند، اغلب با بقایای سایر قربانیان مخلوط شده بودند، لوازم شخصی جانباختگان غارت شده بود و در برخی موارد رژیم تهران تشییع جنازه‌های قربانیان را برای اهداف تبلیغاتی خود با زور و اجبار علیه خانواده قربانیان به نفع خود مصادره کرد. بستگان عزادار قربانیان مورد تعرض، آزار و اذیت قرار گرفتند و تهدید شدند.

انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ (PS752) امروز ابلاغیه ماده ۱۵ را به دفتر دادستان (OTP) دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) ارسال کرد؛ این ابلاغیه اطلاعات و شواهدی را در مورد جنایاتی که جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مسافران پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی بین المللی اوکراین (PS752) مرتکب شده اند، ارائه می کند.

انجمن درخواست کرد که دفتر دادستان (OTP) دادگاه لاهه در تحقیقات خود در مورد وضعیت اوکراین این جنایات را نیز مورد بررسی قرار دهد.

درخواست انجمن مطابق با ماده ۱۵ اساسنامه رم ارائه شده است و ادعا می‌کند عاملان جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتکب جنایات جنگی و جنایات ضد بشری مشخصی علیه مسافران و خدمه پرواز پی‌اس۷۵۲ و اعظای خانواده بازمانده آنها شده اند.

این جنایات شامل جنایات جنگی قتل عمدی، هدایت عمدی حملات علیه مردم غیرنظامی یا اشیاء غیرنظامی، هتک حرمت شخصی و غارت، و همچنین جنایات ضدبشری قتل و «سایر اعمال غیرانسانی دیگر» است.

درخواست انجمن شامل مدارک و شواهد قربانیانی است که قبل و بعد از شلیک به طور مستقیم تحت تاثیر سرنگونی پرواز پی‌اس۷۵۲ (PS752) و اقدامات جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته‌اند.

اگرچه ایران یکی از کشورهای عضو اساسنامه رم در دادگاه بین المللی لاهه (ICC) نیست، اما دفتر دادستان دادگاه از صلاحیت قضایی برای بررسی این درخواست و بررسی جرایم ادعایی برخوردار است زیرا پرواز پی‌اس۷۵۲ (PS752) مربوط به یک هواپیمای ثبت شده در اوکراین است و این کشور از ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ صلاحیت قضایی دادگاه لاهه را در مورد جرایم ارتکابی در قلمرو خود پذیرفته است.

هنگامی که کشوری صلاحیت قضایی دادگاه بین المللی لاهه را می پذیرد هواپیماهای ثبت شده در آن کشور نیز از این لحاظ بخشی از قلمرو آن کشور محسوب می شوند؛ و در نتیجه همانطور که دفتر دادستانی دادگاه لاهه تصریح کرد این دادگاه از صلاحیت قضایی رسیدگی به هر گونه حمله به قلمرو (شامل هواپیمای ثبت شده) کشور پذیرنده صلاحیت این دادگاه برخوردار است.

طی درخواست انجمن، اولین ابلاغیه ماده ۱۵ در خصوص مسئولیت عاملان جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رابطه با سرنگونی هواپیمای پی‌اس۷۵۲ (PS752) به دادستانی دادگاه کیفری بین‌المللی ارسال می شود.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا