جدیدترین اخبارجهان

نگرانی ها از نشت تشعشعات هسته ای در نزدیکی نیروگاه هسته ای اوکراین شدت گرفته است

مقامات اوکراینی به دلیل نگرانی از نشت تشعشعات هسته‌ای نیروگاه زاپروژیا در میان مردم قرص ید توزیع کردند

نشت تشعشعات هسته‌ای در نزدیکی نیروگاه زاپروژیا اوکراین باعث افزایش نگرانی‌ها شده است

مقامات اوکراینی روز جمعه به دلیل نگرانی ها از بروز فاجعه در پی درگیری ها در اطراف مجتمع نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا (Zaporizhzhia) توزیع قرص های ید را به منظور مقابله با نشت احتمالی تشعشعات هسته‌ای برای ساکنان مناطق نزدیک این نیروگاه آغاز کردند.

نشت تشعشعات هسته‌ای در نزدیکی نیروگاه زاپروژیا اوکراین باعث افزایش نگرانی‌ها شده است
نشت تشعشعات هسته‌ای در نزدیکی نیروگاه زاپروژیا اوکراین باعث افزایش نگرانی‌ها شده است

مقامات اوکراینی توزیع قرص های ید را یک روز پس از آن آغاز کردن که نیروگاه به دلیل آسیب ناشی از آتش سوزی به خطوط انتقال برق به طور موقت از شبکه خارج شد. این حادثه ترس از یک فاجعه هسته‌ای دیگر را در کشوری که هنوز گرفتار مشکلات ناشی از انفجار سال ۱۹۸۶ در چرنوبیل است، تشدید کرد.

بنابر گزارش ها خمپاره باران در این منطقه در طول شب ادامه داشت و تصاویر ماهواره ای از آزمایشگاه نیروگاه نشان می دهد که آتش سوزی در اطراف مجتمع [بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا] در چند روز گذشته ادامه داشته است.

مقامات اوکراینی که شهر زاپروژیا واقع در فاصله حدود ۴۵ کیلومتری (۲۷ مایلی) نیروگاه هسته ای را تحت کنترل دارند برای مردم این شهر قرص های ید تجویز کردند که کاربرد آن کمک به جلوگیری از جذب ید رادیواکتیو توسط غده تیروئید در حوادث هسته‌ای است.

آژانس انرژی اتمی سازمان ملل در تلاش است تا تیمی را برای بازرسی و کمک به ایمن سازی نیروگاه بفرستد. مقامات گفتند که مقدمات این سفر در حال انجام است، اما مشخص نیست چه زمانی ممکن است انجام شود.

در حادثه روز پنجشنبه، اوکراین و روسیه یکدیگر را برای آسیب رساندن به خط انتقال برق که باعث خارج شدن نیروگاه از شبکه برق شد، مقصر دانستند.

دقیقاً مشخص نیست که چه مشکلی به وجود آمد، اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که ژنراتورهای دیزلی پشتیبان اضطراری نیروگاه به ناچار برای تامین برق مورد نیاز برای کار کردن مجتمع فعال شدند.

این نیروگاه برای راه اندازی سیستم های خنک کننده حیاتی راکتورها به نیروی برق نیاز دارد. از دست دادن خنک کننده می تواند منجر به ذوب هسته‌ای شود.

اوکرِینرگو (Ukrenergo)، اپراتور سیستم انتقال برق اوکراین روز جمعه گزارش داد که دو خط اصلی انتقال برق مخصوص تامین برق نیروگاه که آسیب دیده بودند مجددا کار خود را از سر گرفته‌اند که تامین برق پایدار را تضمین می‌کند.

اوکراین روسیه را متهم کرده است که از این نیروگاه به عنوان سپری برای ذخیره تسلیحات در نیروگاه و انجام حملات از اطراف آن استفاده می کند. مسکو به نوبه خود اوکراین را به شلیک بی پروا به این مکان متهم می کند.

راکتورهای زاپروژیا توسط گنبدهای ضخیم بتون تقویت شده محافظت می شوند که به گفته کارشناسان می تواند در برابر گلوله توپ سرگردان مقاومت کند. با این حال نگرانی ها بیشتر  حول محور از دست دادن احتمالی سیستم خنک کننده و همچنین خطر حمله به حوضچه های خنک کننده محل نگهداری میله های سوخت مصرف شده متمرکز است که می تواند به پراکنده شدن تشعشعات هسته ای منجر شود.

تشعشعات نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا    تشعشعات نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا    تشعشعات نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا    تشعشعات نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا   حمله روسیه به اوکراین  حمله روسیه به اوکراین    حمله روسیه به اوکراین    حمله روسیه به اوکراین  حمله روسیه به اوکراین  

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا