جدیدترین اخبارجهان

فنلاند و سوئد احتمالاً در تابستان به ناتو می پیوندند

فنلاند و سوئد در پی تغییر چشمگیر افکار عمومی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین در حال بررسی پیوستن به ناتو هستند

فنلاند و سوئد احتمالاً در تابستان به ناتو می پیوندند

فنلاند و سوئد ممکن است در اقدامی که احتمالاً خشم مسکو را در پی خواهد داشت به زودی به ناتو بپیوندند، و مقامات می گویند که پیوستن آنها به ناتو خطای استراتژیک روسیه در حمله به اوکراین را بیشتر مورد تاکید قرار می دهد.

فنلاند و سوئد احتمالاً در تابستان به ناتو می پیوندند
فنلاند و سوئد احتمالاً در تابستان به ناتو می پیوندند

مقامات ناتو به سی‌ان‌ان گفتند که بحث‌ها درباره پیوستن سوئد و فنلاند به این بلوک از زمان تهاجم روسیه به اوکراین بسیار جدی شده است و مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا گفتند که این موضوع در نشست اخیر وزیران خارجه ناتو با حضور وزرای خارجه استکهلم و هلسینکی مطرح شد.

مقامات گفتند که این بحث ها نشان می دهد که تا چه حد تهاجم ولادیمیر پوتین دقیقاً برخلاف اهداف اعلام شده او قبل از شروع جنگ، صرفا به تقویت و متحد کردن اتحاد ناتو کمک کرده است. رئیس جمهور روسیه خواستار توقف گسترش ناتو به شرق و پذیرش اعضای جدید شده بود و ناتو را به تهدید امنیت روسیه متهم کرده بود. در عوض، ناتو حمایت خود از اوکراین را افزایش داده و آماده استقبال از اعضای جدید است.

فنلاند و سوئد احتمالاً در تابستان به ناتو می پیوندند
فنلاند و سوئد احتمالاً در تابستان به ناتو می پیوندند

تغییرات چشمگیر در افکار عمومی

با ادامه جنگ روسیه در اوکراین افکار عمومی در هر دو کشور در مورد پیوستن به ائتلاف دفاعی به طور قابل توجهی تغییر کرده است، به طوری که یکی از نخست وزیران سابق فنلاند به سی ان ان گفت که اقدام برای پیوستن به اتحاد ناتو «در ۲۴ فوریه هنگامی که روسیه به اوکراین حمله کرد، تقریباً یک اقدام انجام شده» بود.

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در این هفته گفت «اگر به افکار عمومی در فنلاند و سوئد نگاه کنید، و اینکه چگونه دیدگاه‌های آنها در شش هفته گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است، فکر می‌کنم نمونه دیگری از یک شکست استراتژیک را مشاهده خواهید کرد.»

سانا مارین (Sanna Marin) نخست وزیر فنلاند روز جمعه گفت که پارلمان کشورش قرار است «طی هفته های آینده» در مورد عضویت احتمالی در ناتو بحث کند؛ وی افزود که امیدوار است این بحث ها «قبل از اواسط تابستان» به نتیجه برسد.

مارین گفت «فکر می‌کنم ما بحث‌های بسیار دقیقی خواهیم داشت، اما در این روند بیش از آنچه که لازم است وقت صرف نمی کنیم، زیرا وضعیت، مسلماً بسیار وخیم است.»

ماگدالنا اندرشون (Magdalena Andersson) نخست وزیر سوئد در مصاحبه ای تلویزیون ملی سوئد (SVT) در پایان ماه مارس، احتمال عضویت را رد نکرد.

یک مقام سوئدی به سی ان ان گفت، سوئد در حال انجام تحلیلی از سیاست های امنیتی می‌باشد که قرار است تا پایان ماه می تکمیل شود و انتظار می رود دولت پس از این گزارش موضع خود را اعلام کند. مقامات سوئدی گفتند که ممکن است کشورشان بسته به اینکه فنلاند [کشور همسایه سوئد] چه زمانی موضع خود را اعلام کند مواضع خود را زودتر علنی کند.

میکو هاتالا (Mikko Hautala) سفیر فنلاند در ایالات متحده، به خبرگزاری سی ان ان (CNN) گفت که دو کشور از نزدیک با یکدیگر هماهنگ هستند، اما هر کشور به طور مستقل تصمیم خواهد گرفت.

«بازنگری در اصول»

یک مقام فنلاندی روز جمعه گفت که دلیل کشورش برای پیوستن به ناتو «نیاز مبرم» به حمایت دفاعی از  سوی ۳۰ کشور عضو ائتلاف نیست. بلکه اقدامات مسکو در اوکراین فنلاند را وادار کرده است که «در اصول اساسی تجدید نظر کند.»

این مقام گفت «و ما می‌دانیم که روابط فعلی ما با روسیه به دلیل این اقداماتی که روسیه مرتکب شده نمی‌تواند مانند سابق باشد.»

الکساندر استاب (Alexander Stubb) که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ به عنوان نخست وزیر فنلاند خدمت کرد، نگرش مطرح شده توسط این مقام فنلاندی را تکرار کرد و به سی ان ان گفت که در این کشور مدت ها بین ایده‌آل گرایی [تمایل به همکاری با روسیه، که با آن هم مرز است] و واقع‌گرایی [که فنلاند را ملزم می‌کرد تا در صورت تهاجم روسیه، ارتشی قوی داشته باشد] تنش هایی وجود داشته است.

اکنون در پی حمله روسیه، این ایده آلیسم تا حد زیادی از بین رفته است.

استاب با یادآوری جنگ زمستانی شوروی و فنلاند که از نوامبر ۱۹۳۹ تا مارس ۱۹۴۰ طول کشید، گفت «فنلاندی ها فکر می کنند که اگر پوتین بتواند خواهران، برادران و عموزاده های خود را در اوکراین سلاخی کند، همانطور که اکنون در حال انجام این کار است، پس هیچ عاملی مانع انجام چنین اقداماتی در فنلاند نمی شود. ما صرفا نمی خواهیم دوباره تنها بمانیم.»

احتمال واکنش کرملین

کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد که اگر سوئد و فنلاند به ناتو بپیوندند باید «موازنه جدیدی» برقرار کند. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به اسکای نیوز گفت «ما باید جناح غربی خود را از نظر تضمین امنیت خود ارتقا دهیم.»

فنلاند روز جمعه با دو حمله سایبری و نقض حریم هوایی توسط یک هواپیمای دولتی روسیه مورد هدف قرار گرفت. هم استاب و هم این مقام فنلاندی گفتند که هلسینکی انتظار چنین حملاتی را دارد و احتمال واکنش شدید مسکو در صورت پیوستن فنلاند به ناتو [که بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد] را کم اهمیت جلوه دادند.

با این حال به گفته یک مقام اروپایی برخی از کشورهای ناتو به احتمال حمله روسیه قبل از اینکه فنلاند تحت حمایت این ائتلاف قرار بگیرد، می‌اندیشند.

مقامات فنلاندی گفتند سیگنال هایی از کشورهای دیگر دریافت کرده اند که وعده می دادند در صورت وجود نگرانی های امنیتی در فاصله زمانی بین درخواست و تصویب عضویت در ناتو، از فنلاند حمایت خواهند کرد.

پنتاگون روز جمعه گفت هیچ درخواستی برای کمک از هیچ یک از این دو کشور وجود نداشته است، اما «اگر کشوری تماس بگیرد و از ایالات متحده درخواست حمایت کند، مطمئناً ما آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.»

«عضو بودن بدون عضویت»

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو گفت که سوئد و فنلاند «در صورت تصمیم به ثبت درخواست عضویت به راحتی می توانند به این ائتلاف بپیوندند» و خاطرنشان کرد «ما سالها با هم کار کرده ایم، ما می دانیم که آنها استانداردهای ناتو را در مورد قابلیت همکاری با قسمت ها و یگان های دیگر و کنترل دموکراتیک بر نیروهای مسلح رعایت می کنند.»

این مقام فنلاندی خاطرنشان کرد که کشور آنها اساساً «بدون عضویت» عضو ناتو است.

مقامات ناتو و ایالات متحده در خلوت خود می گویند که از پیوستن فنلاند و سوئد به این بلوک بسیار خوشحال خواهند شد.

مقامات ناتو به سی ان ان گفتند که این کشورها در حال حاضر روابط بسیار نزدیک با ناتو دارند و یک دارایی بزرگ خواهند بود، به ویژه وقتی صحبت از تبادل اطلاعات به میان می آید. یکی از مقامات ناتو گفت، در حالی که سطح اشتراک اطلاعات میان فنلاند، سوئد و ناتو از زمان شروع جنگ به طور چشمگیری افزایش یافته است، اما هنوز در سطح همکاری اطلاعاتی در شرایط عضویت این کشورها در ائتلاف نیست.

یک مقام اروپایی خاطرنشان کرد که فنلاند و سوئد با توجه به موجودی جت های جنگنده پیشرفته خود در صورت پیوستن به ناتو «کمک کننده خالص» محسوب خواهند شد. فنلاند از قبل در حال استفاده از هواپیماهای بوئینگ F/A-18  است و ۶۴ فروند اف-۳۵ لاکهید مارتین (Lockheed Martin F-35) سفارش داده است.

برخی از مقامات حتی به طعنه اظهار داشتند که این یکی از بهترین کارهایی است که پوتین برای تقویت امنیت اروپا انجام داده است.

یکی دیگر از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا پس از نشست وزرای خارجه در بروکسل به خبرنگاران گفت «فقط تصور کنید ظرف چند ماه آینده از یک ائتلاف ناتو با ۳۰ عضو به ائتلافی با ۳۲ عضو قدرتمند برسید.» «چگونه چنین پیامدی می تواند غیر از یک اشتباه بزرگ استراتژیک برای پوتین باشد؟ این مسئله موضوع گفتگو  و برگزاری جلسات متعددی در چند روز گذشته بود.»

خطای استراتژیک روسیه  پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو  خطای استراتژیک روسیه پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو   خطای استراتژیک روسیه    خطای استراتژیک روسیه  نخست وزیر فنلاند سوئد  نخست وزیر فنلاند سوئد  نخست وزیر فنلاند سوئد نخست وزیر فنلاند سوئد    نخست وزیر فنلاند سوئد 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا