جدیدترین اخبارجهان

فنلاند و سوئد رسماً درخواست پیوستن به ناتو را ارسال کردند

فنلاند_و سوئد روز چهارشنبه تقاضانامه پیوستن به ناتو را به مقر این ائتلاف نظامی تحویل دادند

فنلاند و سوئد رسماً درخواست پیوستن به ناتو را ارسال کردند

فنلاند_و سوئد روز چهارشنبه در مقر نیروهای متحدین رسماً برای پیوستن به ائتلاف ناتو درخواست دادند، تصمیمی که عامل محرک آن تهاجم روسیه به اوکراین بود و به آغاز شدن یک روند الحاق برای این دو کشور منجر شد که انتظار می‌رود تنها چند هفته طول بکشد.

سوئد و فنلاند هر دو در طول جنگ سرد بی‌طرف بودند و تصمیم آنها برای پیوستن به ناتو یکی از مهم‌ترین تغییرات در ساختار امنیتی اروپا در طول چندین دهه گذشته است که نشان‌دهنده تغییر گسترده افکار عمومی در منطقه اسکاندیناوی از زمان تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه است.

ینس استولتنبرگ (Jens Stoltenberg) دبیرکل ناتو در مراسم کوتاهی که هر یک از سفیران سوئد و فنلاند در ائتلاف ناتو نامه درخواست خود برای پیوستن به این ائتلاف را در پوشه سفیدی با نقش پرچم ملی خود تحویل دادند، گفت «این یک لحظه تاریخی است و باید از این فرصت استفاده کنیم.»

استولتنبرگ گفت «من از درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو به گرمی استقبال می کنم. شما نزدیک‌ترین شرکای ما هستید و عضویت شما در ناتو امنیت مشترک ما را افزایش می دهد.» ائتلاف ناتو معتقد است که الحاق فنلاند و سوئد به شدت این پیمان نظامی را در دریای بالتیک تقویت خواهد کرد.

دیپلمات ها می گویند که تصویب [پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو] در پارلمان هر ۳۰ کشور متحد ممکن است تا یک سال طول بکشد.

ترکیه در روزهای اخیر با بیان اینکه در مورد عضویت فنلاند و سوئد ملاحظاتی دارد، متحدان خود را غافلگیر کرده است. استولتنبرگ روز چهارشنبه گفت که فکر می کند این مسائل قابل حل است.

ینس استولتنبرگ با اشاره به حمایت قاطع سایر متحدان گفت «ما مصمم هستیم تا روی همه مسائل کار کنیم و به نتایج سریع برسیم.»

فنلاند و سوئد رسماً درخواست پیوستن به ناتو را ارسال کردند
فنلاندو سوئد رسماً درخواست پیوستن به ناتو را ارسال کردند

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا