ایرانجدیدترین اخبار

گزارش ها حاکی از آتش سوزی و تیراندازی در زندان اوین تهران، محل نگهداری زندانیان سیاسی و دوتابعیتی است

از زندان اوین دود و شعله های شدید آتش مشاهده می شود/مردم برای حمایت از زندانیان در مقابل اوین تجمع کردند

آتش سوزی و تیراندازی در زندان اوین تهران، محل نگهداری زندانیان سیاسی و دوتابعیتی

روز شنبه در زندان اوین تهران که محل نگهداری زندانیان سیاسی و دوتابعیتی است آتش سوزی رخ داد و شاهدان از شنیده شدن صدای تیراندازی ممتد خبردادند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که در جریان ناآرامی های زندان اوین که نزدیک به یک ماه پس از آغاز اعتراضات سراسری به دلیل کشته شدن مهسا امینی، دختر کُرد ۲۲ ساله در بازداشتگاه گشت ارشاد، رخ داده است هشت نفر در زندان مجروح شده اند.

ویدئوهای منتشر شده از ایران در فضای آنلاین نشان می دهد که روز شنبه دود از زندان اوین تهران که محل نگهداری زندانیان سیاسی است بلند شده و صدای تیراندازی و زنگ خطر نیز شنیده می شود.

یکی از شاهدان عینی که از نزدیکی زندان اوین ویدئو گرفته است می‌گوید زندانی‌ها روی پشت بام زندان دیده می‌شوند.

تصاویر ویدئویی منتشر شده نشان می داد نیروهای ویژه موتورسوار در مسیر اعزام به زندان هستند، «صدای تیراندازی از زندان اوین را می توان شنید و دودی که از زندان بلند شده قابل مشاهده است.»

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

یکی از شاهدان عینی گفت «خانواده‌های زندانیان مقابل درب اصلی زندان اوین تجمع کرده‌اند.» «من می توانم آتش و دود را ببینم. نیروهای ویژه امنیتی و آمبولانس های زیادی نیز در اینجا هستند.»

قوه قضاییه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که «پس از دعوا و درگیری در میان تعدادی از زندانیان جرایم مالی و سرقت» یکی از کارگاه‌های زندان به آتش کشیده شد.» آتش نشانی تهران به تلویزیون دولتی گفت که علت آتش سوزی تحت بررسی قرار دارد.

یک شاهد عینی گفت «خیابان های منتهی به زندان اوین به دلیل ترافیک سنگین بسته شده‌اند. تعداد زیادی آمبولانس نیز در اینجا حاضر هستند.» «هنوز صدای تیراندازی به گوش می رسد.»

وکیل سیامک نمازی، زندانی آمریکایی ایرانی تبار که نزدیک به هفت سال به دلیل اتهامات مربوط به جاسوسی (که واشینگتن آنها را به عنوان اتهامات بی اساس رد کرده) در ایران زندانی است گفت موکلش روز چهارشنبه پس از مرخصی کوتاهی که هفته پیش دریافت کرده بود به اوین بازگشته است. سایر دوتابعیتی ها نیز در اوین نگهداری می شوند.

این زندان که عمدتاً محل نگهداری زندانیان سیاسی با اتهامات امنیتی است، مدتهاست مورد انتقاد گروه‌های حقوق بشری غربی قرار گرفته است و در سال ۲۰۱۸ به دلیل «نقض جدی حقوق بشر» توسط دولت ایالات متحده آمریکا در فهرست سیاه قرار گرفت.

دیده‌بان حقوق بشر مقامات زندان‌اوین را به استفاده از تهدید به شکنجه و حبس نامحدود و همچنین بازجویی‌های طولانی مدت و محرومیت از مراقبت‌های پزشکی از زندانیان متهم کرده است.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا