جدیدترین اخبارجهان

اولین گروه غیرنظامیان اوکراین کارخانه فولاد ماریوپل را ترک کردند. صدها نفر هنوز باقی مانده‌اند

اولین غیرنظامیان کارخانه فولاد ماریوپل را ترک کردند

اولین گروه غیرنظامیان اوکراین کارخانه فولاد ماریوپل را ترک کردند. صدها نفر هنوز باقی مانده‌اند

مردمی که از شهر محاصره شده ماریوپل فرار کردند هنگام ورود به منطقه تحت کنترل اوکراین، هفته ها بمباران و محرومیت را توصیف کردند؛ جایی که مقامات و نیروهای امدادی مشتاقانه منتظر اولین گروه غیرنظامیان آزاد شده از کارخانه فولاد آزوفستال بودند که آخرین محل زندگی جنگنده های اوکراینی در شهر بندری ویران شده است.

ویدئویی که روز یکشنبه توسط نیروهای اوکراینی به صورت آنلاین منتشر شد، زنان و مادران سالخورده را با کودکان خردسال نشان می‌داد که از روی تلی از آوار از کارخانه بزرگ فولاد آزوفستال بالا می‌روند و در نهایت سوار اتوبوس می‌شوند.

اولین گروه غیرنظامیان اوکراین کارخانه فولاد ماریوپل را ترک کردند. صدها نفر هنوز باقی مانده‌اند
اولین گروه غیرنظامیان اوکراین کارخانه فولاد ماریوپل را ترک کردند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت انتظار می رود بیش از ۱۰۰ غیرنظامی از این نیروگاه روز دوشنبه به زاپروژیا در حدود ۱۴۰ مایلی (۲۳۰ کیلومتری) شمال غربی ماریوپل برسند.

تخلیه، در صورت موفقیت آمیز بودن، نشان دهنده پیشرفت نادری در کاهش هزینه های انسانی جنگ تقریباً ۱۰ هفته ای خواهد بود که رنج خاصی را در ماریوپل ایجاد کرده است. تلاش‌های قبلی برای باز کردن دالان‌های ایمن خارج از شهر دریای آزوف و سایر مکان‌ها شکست خورده و مقامات اوکراینی بارها نیروهای روسیه را به تیراندازی و گلوله باران در مسیرهای تخلیه مورد توافق متهم کرده‌اند.

زلنسکی روز یکشنبه در یک ویدیوی از پیش ضبط شده که در کانال پیام رسان تلگرام خود منتشر کرد، گفت امروز برای اولین بار در تمام روزهای جنگ، این کریدور سبزِ حیاتی و ضروری شروع به کار کرده است.

برخی از افرادی که از نیروگاه تخلیه شده بودند ظاهراً به روستایی منتقل شدند که تحت کنترل جدایی طلبان مورد حمایت مسکو است. ارتش روسیه روز دوشنبه گفت که برخی از آنها اقامت در مناطق جدایی‌طلب را انتخاب کرده‌اند، در حالی که ده‌ها نفر به سمت سرزمین‌های تحت کنترل اوکراین رفته‌اند.

مقامات اوکراینی قبلا نیروهای مسکو را به انتقال اجباری غیرنظامیان از مناطقی که تصرف کرده‌اند به روسیه متهم کرده‌اند. مسکو گفته است که مردم می‌خواستند به روسیه بروند.

زلنسکی گفت که غیرنظامیان باقیمانده در کارخانه فولاد ماریوپل از سوار شدن بر اتوبوس می ترسند زیرا معتقدند به روسیه برده خواهند شد. او گفت که سازمان ملل به او اطمینان داده که آنها اجازه خواهند داشت به مناطق تحت کنترل دولت او بروند.

ماریوپل نماد بدبختی انسانی ناشی از جنگ است. محاصره شهر ماریوپل توسط روسیه، غیرنظامیان را با دسترسی اندکی به غذا، آب و برق به دام انداخته است.

دفاع اوکراین همچنین تلاش مسکو برای تصرف کی‌یف را در هفته‌های آغازین جنگ خنثی کرده و روسیه اکنون تمرکز خود را به دونباس، مرکز صنعتی شرق اوکراین، جایی که جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو از سال ۲۰۱۴ با نیروهای اوکراینی می‌جنگند، معطوف کرده است.

 ماریوپل در استان دونتسک واقع شده است.

روسیه می گوید ارتش این کشور تنها در روز گذشته ده ها هدف نظامی را در منطقه مورد حمله قرار داده‌اند اما مقامات اوکراینی و غربی ادعا می‌کنند که نیروهای مسکو از سلاح‌های بی‌رویه استفاده می‌کنند که تلفات سنگینی بر غیرنظامیان وارد می‌کند.

در حالی که تخلیه رسمی اغلب با شکست مواجه شده، بسیاری از مردم در هفته‌های اخیر موفق شده‌اند از ماریوپل فرار کنند.

اولنا گیبرت که در میان افرادی بود که با خودروهای شخصی [گرد و غبار گرفته و اغلب آسیب دیده] به مرکز پذیرش تحت حمایت سازمان ملل در زاپروژیا وارد شد، گفت: افراد بدون وسیله نقلیه نمی توانند آنجا را ترک کنند. آنها مستاصل هستند. شما باید بروید آنها را بیاورید. مردم چیزی ندارند. ما چیزی نداشتیم.

او گفت که بسیاری از مردم هنوز در ماریوپل مایل به فرار از شهر تحت کنترل روسیه هستند اما نمی توانند آشکارا در میان فضای تبلیغات مداوم طرفدار روسیه آن را بیان کنند.

آناستازیا دمبیتسکا که از آتش‌بس کوتاه حول تخلیه غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوفستال برای خروج همراه با دختر، برادرزاده و سگش استفاده کرده به آسوشیتدپرس گفت که خانواده‌اش با پختن غذا در یک اجاق گاز موقت و نوشیدن آب چاه زنده ماندند.

او گفت که وقتی جرات کرد از پنجره ای به بیرون نگاه کند کارخانه فولاد را دید.

آناستازیا گفت: «ما می توانستیم موشک ها و دود بر فراز کارخانه را ببینیم.»

یکی از مدافعان نیروگاه گفت که نیروهای روسیه روز یکشنبه به محض تخلیه تعدادی از غیرنظامیان، بمباران نیروگاه را از سر گرفتند. مشخص نیست که آیا تلاش های بیشتری برای تخلیه وجود خواهد داشت یا خیر.

دنیس شلگا، فرمانده تیپ ۱۲ عملیاتی گارد ملی اوکراین در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که چند صد غیرنظامی در کنار نزدیک به ۵۰۰ سرباز مجروح و اجساد تعداد زیادی به دام افتاده اند.

شلگا گفت «چندین کودک خردسال هنوز در سنگرهای زیر کارخانه هستند.»

پیش از تخلیه آخر هفته حدود ۱۰۰۰ غیرنظامی به همراه حدود ۲۰۰۰ جنگجوی اوکراینی در کارخانه بزرگ فولاد دوران شوروی نیز وجود داشتند. در مجموع ممکن است ۱۰۰،۰۰۰ نفر همچنان در ماریوپل باشند.

این شهر که قبل از جنگ بیش از ۴۰۰،۰۰۰ نفر جمعیت داشت، هدف اصلی روسیه است زیرا تصرف آن اوکراین را از یک بندر حیاتی محروم می کند و به مسکو اجازه می دهد تا یک کریدور زمینی به شبه جزیره کریمه ایجاد کند.

یک افسر اوکراینی در کارخانه از گروه هایی مانند سازمان ملل و صلیب سرخ خواست تا از تخلیه جنگجویان مجروح اطمینان حاصل کنند، هرچند او اذعان داشت که دسترسی به برخی از مجروحان دشوار است.

اسویاتوسلاو پالامار، معاون فرمانده هنگ آزوف در مصاحبه ای به آسوشیتدپرس گفت آوارها وجود دارند و ما تجهیزات خاصی نداریم. برای سربازان سخت است که تخته های چند تنی را فقط با بازوهای خود بردارند. ما صدای افرادی را در داخل ساختمان های متلاشی شده می شنویم که هنوز زنده هستند.

هنگ آزوف به عنوان یک واحد شبه نظامی راست افراطی شکل گرفت و اکنون بخشی از ارتش اوکراین است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته نیروهای این کشور ده‌ها هدف نظامی را در شرق اوکراین مورد هدف قرار دادند؛ از جمله تمرکز نیروها و تسلیحات و یک انبار مهمات در نزدیکی چروون در منطقه زاپروژیا واقع در غرب دونباس.

دفتر رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته دست کم سه نفر کشته و هفت نفر دیگر از جمله یک کودک زخمی شده‌اند. اداره منطقه ای در زاپروژیا اعلام کرد که در گلوله باران روسیه به شهر اوریخیف حداقل دو نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

گرفتن یک تصویر کامل از نبرد در شرق اوکراین دشوار است. درگیری‌ها حرکت خبرنگاران را خطرناک می‌کند و هر دو طرف محدودیت‌های شدیدی را برای گزارش‌دهی از منطقه جنگی اعمال کرده‌اند.

ارتش اوکراین روز دوشنبه مدعی شد که دو قایق کوچک گشتی روسیه را در دریای سیاه منهدم کرده است. تصاویر پهپاد منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که اوکراینی ها انفجار دو قایق رپتور روسی پس از اصابت موشک را نشان می دهند.

صدها میلیون دلار کمک نظامی در طول جنگ به اوکراین سرازیر شده، اما تسلیحات گسترده روسیه به این معناست که اوکراین همچنان به حمایت گسترده نیاز دارد. زلنسکی از غرب درخواست کرد تسلیحات بیشتری به اوکراین بفرستند و تحریم های اقتصادی شدیدتری علیه روسیه برقرار شود.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و سایر قانونگذاران آمریکایی روز شنبه برای نشان دادن حمایت آمریکا از زلنسکی، با او در کی‌یف دیدار کردند. این هیئت روز دوشنبه با آندری دودا، رئیس جمهور لهستان و قانونگذاران در ورشو دیدار کرد تا از حمایت این کشور از اوکراین قدردانی کند.

وزرای انرژی اتحادیه اروپا روز دوشنبه برای بحث در مورد مجموعه جدیدی از تحریم‌ها که می‌تواند شامل محدودیت‌هایی بر نفت روسیه باشد، ملاقات کردند.

اولین گروه غیرنظامیان اوکراین کارخانه فولاد ماریوپل کارخانه فولاد آزوفستال را ترک کردند. صدها نفر هنوز باقی مانده‌اند  ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور  ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور  ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور  ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور  ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور  ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا