آلبرتاانتاریوبریتیش کلمبیاپرنس ادوارد آیلندجدیدترین اخبارسسکچوانقلمروهای شمال غربکاناداکِبِکمنیتوبانوناووتنووااسکوشیانیوبرانزویکنیوفاندلند و لابرادوریوکان

اولین نقشه تعاملی مناطق وقوع سیل و آب‌گرفتگی در کانادا

نقشه تعاملی سیل کانادا اولین نقشه در نوع خود است که مناطق سیل و آب‌گرفتگی در آینده را ترسیم می‌کند

اولین نقشه تعاملی مناطق وقوع سیل و آب‌گرفتگی در کانادا

اولین نقشه با موضوع سیل و آب‌گرفتگی نشان می‌دهد که چگونه مناطق کم ارتفاع در برخی از شهرهای اصلی کانادا در طول ۸۰ سال آینده دچار سیل خواهند شد.

این نقشه‌ها توسط اسلوبودان سیمونوویچ (Slobodan Simonovic) استاد ممتاز بازنشسته مهندسی و کارشناس کنترل سیل در دانشگاه وسترن (Western University) تهیه‌شده است.

این نقشه‌ها که سراسر کشور را پوشش می‌دهند فعالیت سیل در طول ۸۰ سال آینده را بر اساس برخی از سناریوهای تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش جهانی پیش‌بینی کرده‌اند.

سیمینوویچ گفت «[این نقشه] بخشی از علاقه و کنجکاوی ما برای درک بهتر تأثیری است که به‌طورکلی تغییرات اقلیمی می‌تواند بر بلایای طبیعی داشته باشد.» «وظیفه من در پروژه این بود که چگونگی تأثیرپذیری وقوع سیل از تغییرات اقلیمی را بررسی کنم.»

نقشه‌های تعاملی ترکیبی از حدوداً ۱،۵۰۰ سند مرجع شامل داده‌های فعلی و سوابق تاریخی بارش باران و آب شدن برف‌ها، تحلیل‌های توپوگرافی، پیش‌بینی‌های اقلیمی مختلف هستند.

سیمینوویچ با استفاده از نقشه‌های مبتنی بر وب اطلاعاتی مانند بسامد وقوع سیل، عمق و طغیان سیلاب‌ها در حال حاضر و در آینده را نشان می‌دهد.

سیمینوویچ گفت بخش‌های اصلی کشور که ممکن است تحت تأثیر سیل قرار بگیرند شامل قسمت‌هایی از مونترال و ونکوور و برخی دیگر از مناطق هستند. اولین نقشه تعاملی مناطق وقوع سیل و آب‌گرفتگی در کانادا

اولین نقشه تعاملی مناطق وقوع سیل و آب‌گرفتگی در کانادا
اولین نقشه تعاملی مناطق وقوع سیل و آب‌گرفتگی در کانادا

به گفته سیمینوویج «در سراسر کانادا ما در حال ردیابی و مشاهده مکان‌های بسیاری هستیم که ممکن است در آینده اندکی بیشتر تحت تأثیر قرار بگیرند.» «نمونه‌هایی [از این مکان‌ها شامل] ونکوور همراه با رودخانه فریزر (Fraser)، [رودخانه] مکنزی (Mackenzie) پایین‌تر در قلمروهای شمالی و رودخانه‌های آسینی‌بوین (Assiniboine) و رِد (Red) در منیتوبا است.»

«این نقشه نشان می‌دهد که تمامی این مناطق تحت تأثیر تغییرات اقلیمی با ریسک بالاتری برای وقوع سیل مواجه خواهند بود.»

برآورد می‌شود که در حدود چهار میلیون کانادایی در حال حاضر در مناطقی زندگی می‌کنند که تحت تأثیر سیل قرارگرفته‌اند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این ساکنین و سایرین [درآینده] بیشتر در معرض ریسک وقوع سیل قرار دارند.

انتشار این نقشه‌ها در حالی انجام می‌شود که نمایندگان کشورها از سراسر جهان برای بحث درباره اقدامات و راهکارهای مقابله با تغییرات اقلیمی در گلاسکو گرد هم آمده‌اند.

یکی از گزارش‌های اخیر که توسط هیئت بین دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد تهیه‌شده است پیوند و رابطه واضحی بین تغییرات اقلیمی و وقوع رویدادهای آب و هوایی شدید ترسیم می‌کند.

سیمینوویچ به عوامل مختلفی اشاره می‌کند که در بزرگی و بسامد رویدادهای شدید آب‌وهوایی در کانادا نقش دارند، بخصوص هنگامی‌که مسئله سیل مطرح است. اما عامل اصلی به گفته سیمینوویچ تغییرات اقلیمی است.

سیمینوویچ گفت «بارش منبع اصلی رطوبت یا آب است و از طرفی شرایط روی زمین مطرح است {یعنی کاربری زمین و محل وقوع بارش} و از طرف دیگر اقدامات و راهکارهای قبلی و فعلی که برای مدیریت توزیع آب به اجرا گذاشته می‌شوند و موارد دیگری ازاین‌دست.» «تمامی این عوامل هر یک به‌نوعی تحت تأثیر فعالیت‌های ما قرار می‌گیرند و تغییرات اقلیمی قطعاً یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار است زیرا مقدار بارشی که ما دریافت می‌کنیم را تعیین می‌کند.»

کاربران می‌توانند با استفاده از کدهای پستی روی نقشه جستجو کنند و با استفاده از سناریوهای بدترین حالت، سناریو حالت متوسط و سناریو بهترین حالت تغییرات اقلیمی مناطق فعلی وقوع سیل را با پیش‌بینی‌های آینده تا ۸۰ سال بعد مقایسه کنند.

این سناریوها همگی به این عامل بستگی دارند که آیا کشورهای سراسر جهان خواهد توانست سطح آلایندگی گازهای گلخانه‌ای خود را محدود کنند و اینکه تا چه حد سطح آلایندگی محدود خواهد شد.

مناطق کم ارتفاع          مناطق کم ارتفاع

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا