ایرانجدیدترین اخبارجهان

وزیر امور خارجه گفت ایران تا نیمه شب دوشنبه به متن توافق هسته ای پیشنهادی اتحادیه اروپا پاسخ خواهد داد

امیرعبداللهیان گفت ایران تا ساعت ۱۲ شب دوشنبه به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای توافق هسته‌ای پاسخ خواهد داد

حسین امیرعبداللهیان گفت ایران تا دوشنبه شب به متن توافق هسته ای پیشنهادی اتحادیه اروپا پاسخ میدهد

وزیر امور خارجه ایران گفت که ایران تا نیمه شب روز دوشنبه به پیش نویس متن «نهایی» اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته ای ۲۰۱۵ (برجام) پاسخ خواهد داد؛ و از ایالات متحده خواست تا برای حل سه مسئله باقی‌مانده انعطاف پذیری نشان دهد.

پس از ۱۶ ماه مذاکرات پراکنده و غیرمستقیم ایالات متحده و طرف ایرانی که از طریق رفت و آمد نمایندگان اتحادیه اروپا بین طرفین انجام می شد، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در ۸ آگوست گفت این اتحادیه پیشنهاد «نهایی» را ارائه داده و انتظار دارد که طی «تنها چند هفته آینده» پاسخی بگیرد.

در حالی که واشینگتن گفت که آماده است تا به سرعت با متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موافقت کند، مذاکره کنندگان ایرانی گفتند که «دیدگاه ها و ملاحظات اضافی» تهران در مورد متن اتحادیه اروپا بعداً منتقل می شود.

حسین امیرعبداللهیان  وزیر امور خارجه گفت «پاسخ ما امشب ساعت ۱۲ نیمه شب به اتحادیه اروپا داده می شود … سه مسئله وجود دارد که در صورت حل و فصل می توانیم در روزهای آینده به توافق برسیم.» که نشان می‌دهد پاسخ امشب تهران شامل رد یا پذیرش نهایی پیشنهاد اتحادیه اروپا نخواهد بود.

امیرعبداللهیان گفت «ما به آنها گفتیم که خطوط قرمز ما باید رعایت شود … ما به اندازه کافی انعطاف پذیری نشان داده ایم … ما نمی خواهیم به توافقی برسیم که بعد از ۴۰ روز، دو ماه یا سه ماه امکان تحقق آن در واقعیت وجود نداشته باشد.»

دیپلمات ها و مقامات به رویترز گفتند که خواه تهران و واشینگتن پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا را بپذیرند یا نپذیرند، بعید است که هیچ یک از طرفین مرگ برجام را اعلام کنند، زیرا زنده نگه داشتن آن به نفع هر دو طرف است.

امیرعبداللهیان گفت «روزهای آینده بسیار مهم است» تا ببینیم آیا ایالات متحده نسبت به سه موضوع باقی مانده انعطاف پذیری نشان خواهد داد یا خیر.

وزیر امور خارجه ایران گفت «اگر آنها نتوانند انعطاف پذیری نشان دهند، دنیا به آخر نمی رسد… در این صورت ما برای حل مسائل باقیمانده به تلاش و مذاکرات بیشتری نیاز خواهیم داشت.»

شکست در توافق ریسک بسیار سنگینی دارد زیرا عدم موفقیت مذاکرات هسته ای خطر جنگ منطقه ای تازه‌ای با اسرائیل را افزایش می دهد که تهدید کرده است در صورت عدم موفقیت دیپلماسی برای جلوگیری از توسعه توانایی تسلیحات هسته ای تهران اقدامات نظامی علیه ایران انجام خواهد داد.

تهران که مدتهاست داشتن چنین جاه طلبی هایی [برای دستیابی به سلاح هسته‌ای] را انکار کرده در مورد یک پاسخ «خردکننده» به هر گونه حمله اسرائیلی هشدار داده است.

حسین امیرعبداللهیان گفت «مانند واشینگتن ما نیز برنامه ثانویه خود را برای شرایط شکست مذاکرات داریم.»

پیش نویس متن نهایی اتحادیه اروپا  پیش نویس متن نهایی اتحادیه اروپا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا